De koerslijst als inruilgids



Een formule waarmee je van elke auto de inruilwaarde tot twee cijfers achter de komma uitrekent bestaat niet. Wel is er de ANWB/BOVAG koerslijst, als richtsnoer voor koper en verkoper. Een kijkje in de keuken.

Door Gert te Lintelo

De één weet alles van Opels of Peugeots, de ander kent het verschil tussen de asbak van een Audi A4 uit 1999 en eentje uit 2001. Allemaal hebben de leden van de BOVAG-koerslijstcommissie hun eigen specialisme. Ze zijn ook beroepsmatig betrokken bij gebruikte auto's; als manager van een dealerbedrijf bijvoorbeeld, of als inkoper bij een occasiongroothandel.

Lijvige pocket
Nauwlettend houdt de commissie de prijsontwikkelingen in de occasionmarkt in de gaten, en dat doet ze al 28 jaar. Inmiddels is de bekende ANWB/BOVAG koerslijst uitgegroeid tot een lijvige pocket van bijna negenhonderd pagina's. De inruil- en verkoopprijzen van alle in Nederland verkochte auto's onder de acht jaar staan erin. Allemaal.

Elke twee maanden vergadert de koerslijstcommissie, en per keer houdt ze negentig auto's tegen het licht. De basis van het overleg vormt een enquêteformulier dat door een kleine honderd BOVAG-dealers en enkele leasemaatschappijen wordt ingevuld. Op grond van hun praktijkervaringen stelt de commissie de prijzen in de koerslijst vast. Per jaar komt elk autotype minstens een keer aan de beurt voor bespreking. Zo treedt de commissie tegelijk op als waakhond: zijn bepaalde auto's in de koerslijst te hoog of te laag geprijsd, dan corrigeert de commissie die.

Stationcars
Oscar Hollink, occasionmanager van een grote dealerketen, is voorzitter van het team. De prijzen in de koerslijst, zegt hij, worden in feite bepaald door de aloude wet van vraag en aanbod. Daarbij spelen allerlei factoren een rol. "Uitrusting en soms ook kleur zijn een belangrijk punt voor de prijsontwikkeling. Een witte, standaard Opel Astra sedan bijvoorbeeld is nauwelijks te verkopen. Daarentegen staan kopers in de rij voor een Astra-stationcar in Pearl-uitvoering, met airco en een mooi metallickleurtje. Volvo stationcars waren jarenlang veel meer in trek dan sedans, tegenwoordig is de afschrijving vergelijkbaar. Maar er zijn ook merken waarbij een sedan het tweedehands juist beter doet dan een stationcar. De komst van een nieuw model heeft een ongunstige invloed op tweedehandsprijzen."

Een nieuw model dat populair is in de leasemarkt krijgt het moeilijker zodra de leasecontracten aflopen. Hollink: "Na afloop van de driejarige leaseperiode zorgt dat voor een overaanbod op de occasionmarkt. Daardoor kelderen de prijzen. Bovendien zijn lease-auto's vaak diesels, terwijl de meeste particulieren liever op benzine rijden. Dat drukt de prijzen van diesels."

Merknamen
Onbekend maakt onbemind gaat ook in de occasionmarkt op. Hollink: "Merken als Kia en Daewoo lokken de koper van een nieuwe auto met een complete uitrusting. Maar tweedehands is er toch vaak een voorkeur voor gerenommeerde merknamen, en daardoor heb je bij die 'jonge' merken een hoge afschrijving. Er zijn ook uitzonderingen hoor: de Daewoo Matiz bijvoorbeeld doet het tweedehands erg goed."

Het zal duidelijk zijn dat het samenstellen van de onder meer bij de ANWB-kantoren verkrijgbare koerslijst geen nattevingerwerk is. Het steeds opnieuw actualiseren van de lijst is eerder monnikenwerk: drie ANWB-medewerkers zijn er full-time mee bezig en ook bij de BOVAG wordt veel tijd besteed aan het instandhouden van de kwaliteit. Desondanks zijn de bedragen in deze gids geen norm, maar slechts een richtsnoer. De werkelijke waarde van een auto wordt immers nog steeds bepaald door niemand anders dan de koper en de verkoper.

Extra
Voor een uitleg en een vergelijking tussen auto's en modellen, open dit PDF-bestand.

Op de site van de ANWB kan u zelf in grote lijnen berekenen wat uw eigen auto bij inruil waard is of wat de auto die u bij een autobedrijf of bij een particulier heeft zien staan bij verkoop waard is. Klik hier.

Zoek een tweedehands auto








Partners:

AutoTrack voor iOS