Getest... Renault Clio TCe 90



Bij Renault is het dubbel feest. Het merk heeft niet alleen de gloednieuwe Clio gelanceerd, maar levert het model met een uitermate efficiënte benzinemotor die nieuw van de ontwikkelingsafdeling komt.
Alleen is het onderstel van de bestaande auto overgenomen, maar tegelijk aan de grotere breedte en lengte van het model aangepast. Vooral de flinke toename van de spoorbreedte brengt een aanzienlijke verbetering van de rijdynamiek met zich mee. Ook de aanzienlijk scherpere besturing draagt hier aan bij. Tegelijk is Renault bij de afstemming van de vering en demping op een typisch Franse manier te werk gegaan. Dat betekent dat het comfort volledig behouden blijft.

De vormgeving staat voor de nieuwe designrichting van het merk dat tot stand komt onder de bezielende leiding van Nederlander Laurens van den Acker. Het front kenmerkt zich door een fors logo op een brede, zwarte balk die de koplampen verbindt. Renault start met de vijfdeurs carrosserievariant. Een driedeurs komt er niet, maar door juist de portiergrepen in de ruitomlijsting op te nemen wordt een ietwat coupéachtig karakter verkregen. Vanwege de stoer aangezette spatbordranden komt de nieuwe Clio vanaf de basisversie behoorlijk sportief over.
Kopers van een Clio kunnen spelen met kleur. Zwart en grijs zijn natuurlijk verkrijgbaar, maar zowel qua lakkleuren, accenten als details in het interieur valt er het nodige te kiezen. Iedereen kleedt de Clio daarmee naar eigen smaak aan. Voorin is de Clio voldoende ruim en heeft ook stoelen die een maatje groter zijn geworden. Comfortabel gezeten valt het oog op een modern, smaakvol dashboard met grappige designkenmerken. Ook de achterbank is volwassen van formaat en met een minimaal bagagevolume van 300 liter zit de Clio zelfs aan de bovenkant van het segment.

De nieuwe driecilinder turbomotor levert een meer dan keurig vermogen van 90 pk en vooral een prettig koppel van 135 Nm al bij 2.500 tr/min. De auto komt vlot van z'n plaats en sprint in 12,2 seconden naar de 100 km/u. Opmerkelijk is hoe keurig stil Renault deze driecilinder heeft gemaakt. Daarnaast springt de motor spaarzaam met de dure brandstof op. In de praktijk zal het verbruik variëren tussen de 1 op 16 en 1 op 18 en dat is uitermate netjes. Afhankelijk van het uitrustingsniveau en vooral het wielformaat stoot de Clio TCe 90 per kilometer 99 tot 104 gram aan CO2 uit. Daarmee komt dit model nog geheel 2013 in aanmerking voor vrijstelling van wegenbelasting. De prijzen beginnen bij 13.990 euro. De video van deze auto op: www.youtube.nl/automedianl


De nieuwe Clio luidt bij het design van Renault een nieuw tijdperk in, maar ook biedt de auto volop motorisch nieuws.


De driecilinder is opmerkelijk stil.


Partners: