Bentley Continental GT V8 maakt rijden tot automobiel recreëren



Wie veel geld te verteren heeft kan eenvoudig gesteld kiezen uit twee werelden: of je gaat voor een schreeuwerige Italiaanse sportwagen of er wordt gekozen voor een gedistingeerde Brit. Binnen die laatste categorie valt Bentley dat zojuist de vertrouwde Continental GT heeft voorzien van een nieuwe V8 benzinemotor.
De huidige GT is van recente datum. Anders dan de genoemde Italiaanse bolides is de Bentley GT een uitermate ingetogen tweedeurs die vooral door zijn details de aandacht trekt. Het front toont markant met de diep doorgetrokken zwarte grille en bescheiden chromen omlijsting. Dat edele materiaal zien we op meer plekken terug, maar overheerst nergens. Een bijzonder kenmerk vormen de grootste van de twee koplampen die dicht tegen de grille zijn geplaatst. De achterspatborden tonen krachtig gelijnd, de wielen vooral groot en de achtersteven beschikt weer over een bijzondere beschaving vanwege de eenvoud. Instappen in het interieur betekent bijna hetzelfde als het opstarten van een klein feestje. Eerst trekken vooral de materialen en kleurstelling de aandacht. In dit geval beige met blauw leer en veel wortelnotenhout. Dat verwacht je ook in een Bentley. Pas in tweede instantie en na verloop van tijd vallen de vele details op. Prachtig metalen bedieningselementen, fraaie logo's en tegelijk ook mooi aansluitende panelen. Het is overigens niet allemaal historie en heritage dat de klok slaat in de Continental GT. De coupé is een auto van deze tijd met bijvoorbeeld een zwevende middenconsole en tal van elektronische voorzieningen die het leven aangenaam en veilig maken.

De 4 liter V8 onder de lange neus is nieuw bij Bentley en afkomstig uit de Volkswagen Groep. In basis gaat het namelijk om de recent door Audi gelanceerde nieuwe motor met cilinderuitschakeling. Deze levert met 507 pk wat minder vermogen dan de vorige V8, maar overstemt deze juist weer met een iets hoger koppel van 660 Nm. Het effect op het brandstofverbruik is zeer goed te merken. Stootte de oude V8 nog 396 g/km uit, nu scoort de Bentley met 246 g/km aanzienlijk beter. In de verwachtingen van het rijgedrag past de V8 uitstekend. Met de zestraps sequentiële automaat sprint deze Britse droom in 4,8 seconden naar de 100 km/u en laat daarbij uiteraard een prachtige klank horen. De top van 303 km/u is minder van belang. En de prijs -een prijslijst maakt Bentley niet- ligt met 197.000 euro maar liefst een ton lager dan de bestaande W12!


Een machtige machine, zowel wat betreft vormgeving als techniek, dat is de nieuwe Bentley Continental GT met 4 liter V8.

Zoek een tweedehands auto








Partners:

AutoTrack voor iOS