Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Linear Business: Nét even anders


Large

Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Linear Business

Transmissie
6 v. handgeschakeld
Jaar test uitgevoerd
2006
Nieuwprijs
€ 38.690

Occasions van dit model
Nieuwe auto’s direct leverbaar



Voor- en nadelen

  • Voordelen
    • Fraaie styling
    • Stabiele wegligging
    • Veiligheidsvoorzieningen
  • Nadelen
    • Een tikje saai dashboard
    • Stoelen te zacht en te kort

Een auto moet praktisch zijn, het is een gebruiksvoorwerp. Maar je wilt je onderscheiden van de leasende menigte. Het mag wat kosten, maar dan wil je ook wat. Saab heeft sinds kort de 9-3 Sport Estate, maar de concurrentie is zwaar.

Pas drie jaar na de introductie van de Sedan ziet de Sport Estate van de Saab 9-3 het levenslicht. Opmerkelijk, want met zo’n drieduizend exemplaren op jaarbasis, ofweldriekwart van het totale aantal Saabs, is de 9-3 voor zijn merk het modelwaar
de schoorsteen van moet roken. En stationcars zijn in de middenklasse erg gewild. De Sport Estate kan dus een flinke verkoopgroei voor Saab teweegbrengen.
De Sport Estate heeft een duidelijk eigen gezicht. Dat wordt gevormd door de zijraampartij, die naar achter smal toeloopt. Van achteren valt de Sport Estate vooral op door de verticale, puntig toelopende lichtunits. Die zijn melkwit. Saab wil daarmee zijn Scandinavische achtergrond benadrukken.


Slim
Saab is van oorsprong vliegtuigfabrikant. Dat is terug te zien in het dashboard: veel knopjes. Gelukkig is Saab zich daarvan bewust; met de schakelaar night pane­l zet je alle minder belangrijke zaken uit. Alleen de snelheidsmeter blijft ’t doen. Maar zodra er iets bijzonders gebeurt, worden alle instrumenten weer ingeschakeld. Ook slim is ’t ComSense-systeem van Saab. Wanneer de richtingaanwijzers of remlichten aan zijn, dus wanneer je met bijzondere manoeuvres bezig bent, worden de telefoon en andere minder belangrijke signalen stilgehouden, zodat de bestuurder niet wordt afgeleid. Saab-getrouw vinden we het contactslot terug achter de pook, dat heeft alles te maken met veiligheid bij een frontale botsing. Aan de middenconsole is veel aandacht besteed. Zo is de handrem mooi weggewerkt in een soort beugel. Aan de overkant, in eenzelfde soort beugel, zit de zogenaamde Smart Slot verborgen; een soort universeel aansluitpunt, waar je optionele zaken als een ijskrabber of een extra bekerhouder in kunt schuiven.
Het dashboard is typisch Saab: vlak, gebogen en zwart. Een tikje saai, alle knopjes ten spijt. Maar wel opgebouwd uit goede materialen, waarmee Saab weer aan de verwachtingen voldoet. Dat doen de stoelen helaas niet. Ze zijn te zacht en bovendien zijn de zittingen wat aan de korte kant. Gelukkig niet zodanig dat het echt hinderlijk wordt.

De kofferruimte van de Saab is redelijk hoekig, dus praktisch. Het is geen ruimtemonster, maar we hebben het slechter gezien. Ook hier trouwens weer een knipoog naar de luchtvaarthistorie van het merk. Het hendeltje om de dubbele bodem op te tillen, heeft de vorm van een vliegtuig.


Erg stabiel
De 150 pk sterke diesel in de Saab is een oude bekende. We kwamen ’m eerder tegen in diverse auto’s uit de Fiatgroep en in modellen van General Motors. De machine trekt de Saab lekker snel van zijn plaats, er is al vanaf een laag toerental veel koppel beschikbaar, waardoor je in relatief hoge versnellingen kunt blijven rijden. Deze motor is precies goed voor deze auto.

We reden over een hoge dijk met flinke zijwind. De Saab toont zich dan een erg stabiele auto, ook bij hoge snelheid hoef je weinig te corrigeren. Snelle lastwisselingen vangt de Saab keurig op. Bovendien is de besturing zelf erg goed; de auto gaat preciesdaarheen waar je hem wilt hebben.
Saab is wat bescheiden. We kregen de simpelste versie mee, Linear genoemd. Rondom elektrische raambediening, airconditioning, cruise control en alle zaken die in dit segment vanzelfsprekend zijn.

Technische gegevens

Motor

Brandstof
diesel
Cilinders
4
Kleppen/cilinder
4
Cilinderinhoud
1910 cc
Max. vermogen
110 kW/150 pk bij 4000
Max. koppel
320 Nm bij 2000


Transmissie / onderstel

Aandrijving
voor
Transmissie
6 v. handgeschakeld


Maten / gewichten

Lengte
4654 m
Gewicht
1510 kg


Motor

Topsnelheid
210 km/h
Acceleratie 0-100 km/u test
9,5 s
Acceleratie 80-120 km/u
8,9 s
Brandstofverbruik test
9,0 l/100km
Geluidsniveau bij 100/120 km/u
66,0 dB/67,9 dB


Autoweek

Saab-informatie

Top 5 direct leverbaar

  1. top5 autoSaab 9-3

Partners: