Toyota Starlet 1.3 GTSi: Bijdetijdse pit


Large

Toyota Starlet 1.3 GTSi

Transmissie
5 v. handgeschakeld
Jaar test uitgevoerd
1995
Nieuwprijs
€ 12.341

Occasions van dit model
Nieuwe auto’s direct leverbaar



Voor- en nadelen

  • Voordelen
    • Goed rijgedrag
    • Pittige prestaties
    • Keurig verbruik
  • Nadelen
    • Kleine bagageruimte
    • Matig comfort

Toen de Toyota Starlet in ’89 op de markt kwam, oogstte hij met zijn pittige karakter veel lof. Nu, met zijn opvolger inmiddels in zicht, bekijken we nog een keer of de Starlet zijn oorspronkelijke beloften nog steeds waarmaakt.

GTSi staat bij Toyota voor wat extra sportiviteit. Voor de Starlet betekent dat vrolijke binnenbekleding, een toerenteller, centrale vergrendeling en zwarte raamomlijsting. Technisch is er echter geen verschil met de overige benzine-Starlets: Toyota monteert in alle typen de - bewezen betrouwbare - 1,3-liter met 75 pk. In het motorengamma van de grootste Japanse constructeur is die 1.3 met zijn drie kleppen per cilinder een buitenbeentje: tegenwoordig hebben alle benzine-Toyota’s er vier of - in Japan - zelfs vijf. In de praktijk blijkt de twaalfklepper een prima maatje. Hij tokkelt rustig en zonder protesteren met je door het centrum van een grote stad, maar als je na de boodschappen de snelweg opgaat nodigt hij je net zo graag uit om eens flink gas te geven. De 1.3 klimt dan graag en snel naar het toerental waarbij hij zijn maximum vermogen bereikt (6000 tpm). Wie maximale snelheden voor ogen heeft en dus vaak de hogere toerenregionen opzoekt, moet rekening houden met een forse geluidsontwikkeling, maar bij constante snelheden valt het wel mee: wij noteerden 71 dB bij 100 en 73,5 dB bij 120 km/h.
De prestaties mogen er zijn. De slechts 777 kilo zware Starlet maakt veel concurrenten verdrietig door binnen 11 seconden (10,9) naar de 100 te sprinten en een top te halen van 169 km/h. En n¢g hadden we het idee dat er meer in de twaalfklepper zat; hij was met net 1900 kilometer op de klok nog niet helemaal los. Vandaar ook dat we denken dat de tijden voor de tussenacceleratie van 80-120 km/h in ’vier’ (13,8 s) en ’vijf’ (17,5 s) na verloop van tijd nog scherper kunnen. Het verbruik is helemaal bij de tijd: een pittig opdondertje als deze Starlet hoeft zich niet te schamen voor 1:13,2.
Vooral op hobbelige wegdekken en korte oneffenheden merk je dat het veercomfort van de Starlet aan de stevige kant is. Sommigen kan het niet hard genoeg zijn, maar we kunnen ons voorstellen dat velen de voorkeur geven aan een iets meer comfort-gerichte afstelling. Licht, precies en toch met gevoel: zowel de besturing en als het schakelen verdient deze kwalificaties. Vooral de versnellingsbak blinkt uit door bedieningsgemak. Zelfs bij de acceleratieproeven waarbij je letterlijk en figuurlijk aan de bak moet, verloopt de bediening volkomen probleemloos. De onderstel-ingenieurs hebben goed werk afgeleverd; qua weggedrag voldoet de Starlet aan de meeste wensen. Wie zich door de pittige motor laat verleiden tot een stevige rit over bochtige dijkweggetjes, vindt in het onderstel een betrouwbare bondgenoot.

Vriendelijker
Sinds 1989 gaat de Starlet met slechts minimale wijzigingen door het leven. Echter, de veranderingen die zijn doorgevoerd hebben de kleine Toyota een stuk vriendelijker gemaakt. Zo
troffen we in onze teStarlet zowaar een vrolijk stofje op de stoelen aan: een druk, flitsend rood dessin op een zwarte achtergrond zorgt voor een leuke ambiance. De deuren zijn nu helemaal bekleed met een combinatie van stof en plastic. Het dashboard is simpel en daardoor overzichtelijk, de enige attractie is een toerenteller en dan nog alleen omdat de GTSi het topmodel van de reeks is, want in de andere Starlets ontbreekt zo’n instrument. De bediening van verwarming en ventilatie gaat per schuifknop. Wij geven de voorkeur aan draaiknoppen. Het uiterlijk van deze testauto is niet helemaal representatief, want de meegespoten bumpers en stootstrips vormen samen een optie waarvoor f 550 wordt gerekend. Doen, het maakt de auto  f. Voor een topmodel dat toch ruim f 27.000 kost, is de Starlet GTSi niet overdreven luxueus uitgerust. Hij heeft centrale deurvergrendeling, een in delen neerklapbare achterbank, een zoemertje voor als je de verlichting aan laat staan en uitstelbare zijruiten achter.
Afgezien van de wat magere uitrusting en de onmogelijkheid de auto met ABS en airbag volledig op het hedendaagse (veiligheids-) niveau te brengen, is de Starlet nog opvallend bijdetijds. Met zijn prima weggedrag en forse prestaties geeft hij veel concurrenten zelfs het nakijken. Zijn weggedrag is dik in orde en de prestaties liegen er niet om. De Starlet scoort wat minder op de punten comfort en bagageruimte, maar dat staat een positief eindoordeel niet in de weg. Toyota’s kleinste is een prima auto.

Technische gegevens

Motor

Brandstof
benzine
Cilinders
4
Kleppen/cilinder
3
Cilinderinhoud
1296 cc
Max. vermogen
55 kW/75 pk bij 6000
Max. koppel
101 Nm bij 4800


Transmissie / onderstel

Aandrijving
voor
Transmissie
5 v. handgeschakeld


Maten / gewichten

Lengte
3720 m
Gewicht
777 kg


Motor

Topsnelheid
170 km/h
Acceleratie 0-100 km/u test
10,9 s
Acceleratie 80-120 km/u
- s
Brandstofverbruik test
7,6 l/100km
Geluidsniveau bij 100/120 km/u
71 dB/73,5 dB


Autoweek

Partners: