Carros Column
Carros Cover

Columnist Maks Mulder laat op deze plek onder het kopje '1 op 14' elke veertien dagen zijn licht schijnen over het hedendaags vervoer. Hij wordt niet gehinderd door technische kennis, wel door een voorliefde voor roestige maar leuke automobielen. Zijn levenspad zit vol pensioengaten uit onderwijs, cabaret, journalistiek en muziek. De afgelopen tweehonderdduizend kilometer kreeg hij slechts twee bekeuringen en hij remt nog steeds voor alles wat over DNA beschikt.

Fred van der Vlugt overleden

Bij de autominnende veertigers onder u zal het bericht hard zijn aangekomen: Fred van der Vlugt, de nestor van de vaderlandse autojournalistiek, is overleden. Voor wie het zich niet meer z goed herinnert: Fred van der Vlugt was de man die in de zestiger- en zeventiger jaren het televisieprogramma 'Wereld op Wielen' presenteerde. Hij deed dat met verve en oordeelde (anders dan tegenwoordig op tv!) vaak kei- en keihard. Er worden vandaag de dag bij wijze van spreken ng automanagers bdend in het zweet wakker, bij de herinnering aan wr een vernietigende test van hun product in het programma van Van der Vlugt. Waarbij aangetekend moet worden dat je toen n of twee zenders had, waarnaar heel Nederland keek. Televisie was in die tijd nog een bijna magisch medium. Alleen dat feit zorgde er al voor dat Van der Vlugt een onvervalste 'autogoeroe' werd, die nieuwe auto's kon maken... en breken.

Maar zijn tv-programma is zeker niet het enige waarmee Van der Vlugt de autojournalistiek in Nederland op de kaart zette. Hij bracht ook het blad Autovisie tot wasdom en initieerde de Auto van het Jaar-verkiezing. In de tachtiger jaren beleefde hij zijn comeback in het AVRO-programma De Hoogste Versnelling. En eind zeventiger jaren startte hij een succesvolle uitgeverij, vernoemd naar het tv-programma waarmee het voor hem allemaal begon: Wereld op Wielen.

Maar het was met name de Auto van het Jaar-verkiezing die hem, naast nationale- ook internationale roem bezorgde. Mr zelfs dan ooit iemand daarna nog lukte. Van der Vlugt had bij wijze van spreken onbeperkt toegang tot grootheden als Henry Ford en Agnelli, mensen die de rest van de autojournalistiek alleen maar uit de bladen kende. Ik heb me daar vaak over verbaasd in de pakweg tien jaar dat ik met hem samenwerkte, tot het moment dat hij het in 1995 allemaal welletjes vond en met pensioen ging.

Daarna werd het snel stiller rond de nestor, vooral nadat zijn laatste huzarenstukje, de organisatie van de Auto van de Eeuw-verkiezing, niet werd wat het moest worden. Ergens in die periode moet hij, samen met zijn vrouw Yvonne, besloten hebben om cht te gaan genieten in Zuid-Spanje. Veel tijd was hem daar echter niet gegund, want pakweg driekwart jaar nadat hij daarheen verhuisde, werd hij definitief geveld.

Daarmee is een karaktervol man van het toneel verdwenen, waaraan ik n velen met mij veel te danken hebben. Met tot troost het feit dat Fred van der Vlugt weliswaar slechts 71 jaar oud werd, maar daarin meer heeft bleefd en gleefd... dan menigeen in honderd jaar!

klik hier voor het volledige overzicht van alle columns

laatste columns:
Partners: