Aankoopadvies

De Alfa Romeo Brera is een schitterende coupé, maar waar moet je op letten bij de aankoop van een tweedehands exemplaar?

Alfa Romeo bracht in 2005 de Brera op de markt. Doordat de auto op basis van de 159 was gebouwd, werd het een relatief zware en daardoor ook niet altijd even briljant sturende coupé. Ben je naar een stuurmansauto op zoek, dan sla je de Brera over. Voor mensen die een fraaie auto met GT-eigenschappen zoeken is de Brera echter een prima optie. De Brera was leverbaar met benzine en dieselmotoren, variërend van 170 tot 260 pk. Vierwielaandrijving was standaard op de V6, tot de facelift werd doorgevoerd. Daarna was er ook nog een voorwielaandrijver, die een stuk lichter was.

Helaas was de Brera geen succes voor het Italiaanse merk: in 2008 kwam er een subtiele facelift op de markt, maar reeds in 2010 werd de productie gestopt. In 2011 kwam er nog eenmalig een restant auto’s op de markt, daarna was het definitief klaar. In totaal werden er een kleine 22.000 stuks gebouwd.

Er staan op dit moment ongeveer 20 Brera’s te koop via Autotrack, de prijzen variëren van 8.000 tot 24.000 Euro. De diesel is zeldzaam, er staan er op dit moment slechts drie te koop.
 
Waar je zoal op moet letten bij de aankoop van een tweedehands Brera, dat vertellen we je in onderstaande video:

NB: Op basis van de Brera werd overigens ook nog de Alfa Romeo Spider geproduceerd. Die hebben we niet specifiek in dit aankoopadvies kunnen behandelen, maar het spreekt voor zich dat veel aandachtspunten overeen zullen komen.