Aankoopadvies

De BMW 1-serie kennen we als een unieke hatchback, vanwege de achterwielaandrijving. Wil je een betaalbare én lekkere uitvoering van deze auto, dan kun je het beste zoeken naar een tweedehands 130i. Voor ons was dit reden om de ins & outs van deze powerhatch te bespreken, want waar moet je op letten als je zo’n driftkoning op de stoep wil hebben?

De 130i was verkrijgbaar als drie- en vijfdeurs hatchback in verschillende uitvoeringen, maar altijd met een 3-liter grote zes-in-lijn motor. Bij de introductie in 2005 kwam deze auto op de markt met 265 pk en 315 Nm koppel. Naar keuze was er een handbak of automaat, maar de handbak was destijds veruit het meest populair in ons land. In september 2009 (modeljaar 2010) werd er een update gedaan aan het motorblok, in verband met milieueisen. De BMW 130i had daarna 258 pk en 310 Nm.

Qua uitvoeringen werden de normale uitrustingsniveaus van BMW gevoerd, dus een High Executive is de dikste die je zult vinden. Erg populair was het sportief ogende M-Sport pakket, waarmee er een sportievere auto werd gecreëerd dankzij een andere voorbumper en achterspoiler, aluminium sierlijsten in het interieur, sportonderstel en sportstoelen.

Een 130i heeft, afhankelijk van het modeljaar en de gekozen versnellingsbak, tussen de 6,0 en 6,3 seconden nodig om de honderd kilometer per uur aan te tikken. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de automaat altijd één á twee tienden trager was dan de handbak. Tevens was de vijfdeurs een tiende langzamer dan de driedeurs. De topsnelheid was altijd afgeregeld op maximaal 250 kilometer per uur.

Op Autotrack.nl staan momenteel een zestal BMW 130i te koop, variërend in prijs van 11.500 tot ongeveer 20.000 euro. Waar je zoal op moet letten bij de aankoop van een tweedehands BMW 130i, dat vertellen we je in onderstaande video: