Aankoopadvies

In het jaar 1992 kwam Ferrari met de 456.

De 456 is wellicht één van de meest stijlvolle Ferrari’s ooit. Het model werd ontworpen door Pininfarina en geleverd als GT en GTA. Die laatste was de 456 met automaat, dat was een viertraps automaat om precies te zijn. De GT was voorzien van een handgeschakelde zesbak. De 5.5 liter V12 motor had een blokhoek van 65 graden en bestond eigenlijk uit twee aan elkaar geplakte Dino V6 motoren.

In 1998 kreeg de 456 een update tot 456M, dat was de laatste Ferrari met klapkoplampen totdat in 2003 de productie gestaakt werd. Dat werd gedaan om ruimte te bieden aan de 612 Scaglietti.

In 2000 en 2001 werd het blok uit de 456 verkozen tot Engine of the Year (in de klasse vanaf 4.0 liter). Het blok was zowel voor als na de facelift goed voor 442 pk, had een topsnelheid van 302 kilometer per uur en had 5,2 seconden nodig om de 100 aan te tikken, mits voorzien van een handbak. De automaat was 0,3 seconden langzamer.

In totaal wist Ferrari een kleine 3300 stuks van de 456 te produceren. Ongeveer één derde van alle 456’s werd met een automaat verkocht. Op Autotrack.nl staan momenteel een zestal 456’s te koop. Prijzen variëren van 65.000 tot 85.000 euro. Waar je zoal op moet letten bij de aankoop van een tweedehands Ferrari 456, dat vertellen we je in onderstaande video: