Aankoopadvies

Vandaag verdiepen we ons in een Brits icoon; de Land Rover Defender.

De Defender vond zijn oorsprong in de destijds geproduceerde Land Rover 90 en 110, getallen die losjes gebaseerd waren op de wielbasis (inches). Omdat het merk in 1989 de Discovery op de markt bracht (op basis van de Land Rover 130) leek het Land Rover verstandig om het kleinere model ook een eigen naam te geven. Vanaf 1990 kregen de 90 en 110 voortaan de naam Defender. De auto heeft echter zijn basis in de Land Rover Series 1, die in 1948 al op de markt kwam.

De Defender is een echte offroader, ontwikkeld om woestijnen en jungles mee te trotseren. 

Motorisch gezien is de Land Rover Defender vooral voorzien van diesels, maar er zijn ook wat benzinemotoren de revue gepasseerd. Qua uitvoeringen zijn er diverse keuzes, belangrijkste daarbij zijn de getallen: zoek je een korte wielbasis dan wil je een Defender 90, heb je een familie of gewoon graag meer ruimte, dan kies je voor een 110 met lange wielbasis (met maximaal negen zitplaatsen). Verder kun je kiezen voor een Station Wagon (vast dak en ruiten achter), Hard Top (vast dak met stalen zijkant) of de Pick Up (met laadbak). Verder zijn er in al die jaren ook vele speciale uitvoeringen gemaakt, vaak was dat maatwerk voor bijvoorbeeld de brandweer, het leger of een boswachter.

In 2016 rolde het laatste exemplaar van de band. Althans, dat dachten we. Want in januari 2018 werd er toch weer een speciale limited edition Land Rover Defender aangekondigd, met in het vooronder een dikke V8. De Defender is blijkbaar niet te stoppen.

Op Autotrack staan momenteel ruim 100 Defenders te koop, waaronder ook nog een paar oudere 90’s en 110’s. De prijzen beginnen rond de 10.000 euro en lopen op tot ongeveer 150.000 euro.
 Waar je zoal op moet letten bij de aankoop van een tweedehands Land Rover Defender, dat vertellen we je in onderstaande video:

https://www.youtube.com/watch?v=Fo0mVjUN_ck