Aankoopadvies

De XC70 is iets ruiger dan een V70 en in de meeste versies kan je ook buiten de gebaande paden. De XC70 staat namelijk 6 cm hoger op de wielen en heeft meestal banden die wat geschikter zijn voor rijden naast, in plaats van op de weg. Als je verwacht dat de XC70 dan alleen met vierwielaandrijving geleverd is, dan heb je het mis, de XC70 was er ook als voorwielaandrijver.

Deze generatie van de XC70 (2007-2016) heeft de eer lang hoog moeten houden, want pas na 9 jaar hard buffelen mocht de auto met pensioen. De aflossing kwam in de vorm van de V90 Cross Country. Dat Volvo zo lang met het model kon doen, kwam door twee grotere facelifts (in 2011 en 2013) en diverse kleiner updates tussendoor. Het lijstje met motoren is ook indrukwekkend lang, zodat het altijd weer goed zoeken is welke versie je als occasionkoper exact voor je hebt.

Op AutoTrack is er volop keuze uit meer dan 300 exemplaren van de Volvo XC70. Voor rond de 10 mille heb je een exemplaar wat volgens Volvo fanboys net is ingereden, de teller laat dan zo’n drie ton zien. Voor exemplaren van zo’n twee jaar oud wil de dealer soms bijna 50 mille hebben.

Vooral bij de dieselmotoren zijn er wat meer zaken om op te letten, zoals injectoren, de EGR klep en het roetfilter. Bij de wat oudere XC70 kan er ook nog wel eens een issue optreden met de besturing. Voor overige tips bekijk je de onderstaande video:

https://www.youtube.com/watch?v=pJXxVdEjjtE