In je enthousiasme kun je soms te snel instemmen met de prijs voor je nieuwe of tweedehands auto. Besteed altijd aandacht aan onze top-vijf check points, om een miskoop te voorkomen.

1. Maak een proefrit Het is altijd verstandig een proefrit te maken, zowel bij een nieuwe auto als een occasion. Check hierbij zoveel mogelijk aspecten van de auto, zoals acceleratie, wegligging bij snelheden van 50, 80 en 120 kilometer per uur, vering, remmen en de algehele gebruiksvriendelijkheid. Ben je nog niet helemaal zeker van je zaak, maak dan meerdere proefritten onder wisselende omstandigheden.

2. Controleer op schade Controleer de auto voor aankoop altijd op eventuele schade en vraag aan de verkoper of de auto schade heeft gehad. Als de naden aan weerszijden van de motorkap niet even breed zijn, ligt de motorkap scheef. Dit duidt erop dat de auto schade heeft gehad. Hetzelfde geldt voor de naden van de achterklep. Als de achterklep aan beide zijden niet op gelijke hoogte sluit, duidt dit ook op schade. Check ook altijd even of de auto nog geen roestplekken vertoont.

3. Check of de auto geen lekkage heeft Onderstaande checklist is goed om bij de hand te hebben als je wil controleren of de auto lekkage heeft:

  • Aanslag op de radiateur (meestal groen). Dergelijke lekkage kan leiden tot motorschade.
  • Als de motor erg vettig is hangen er vaak oliedruppels aan het motorblok. Dit betekent dat de motor olie lekt. Als de motor opvallend schoon is, controleer dan nogmaals ná de proefrit.
  • Haal de mat uit de kofferbak en controleer het laagste punt van de auto op vochtigheid. Hetzelfde kun je doen bij de voetenruimte voorin.
  • Controleer of de uitlaat doorgeroest en/of lek is, door de motor stationair te laten lopen. Houd vervolgens je voet dicht tegen de uitlaat. Als je een sissend geluid hoort is de uitlaat lek. Geef na zo'n twee minuten stationair draaien flink gas. Een dikke blauwe walm uit de uitlaat geeft olieverbruik aan, met kans op motorschade door een te laag oliepeil en een sneller slijtende katalysator.
4. Controleer op slijtage Slijtage van auto-onderdelen kun je zelf op verschillende plekken controleren:
  • Het aangrijpingspunt van de koppeling. Als je de koppeling hoog moet laten opkomen voordat de auto in beweging komt, kan er sprake zijn van een versleten koppeling.
  • Als je de portieren op en neer kunt bewegen, zijn de scharnieren versleten.
  • Druk een paar keer stevig op de hoeken van de auto. Na loslaten, moet de auto na maximaal twee keer veren stilstaan. Als dit niet het geval is, zijn de schokdempers versleten.
  • Als het profiel van de banden twee millimeter of minder is zijn de banden versleten. Je kunt het profiel meten aan de hand van een profieldieptemeter of met je sleutel. Net als autoruiten en lak vallen banden niet onder de garantie. Vergeet niet het profiel van de band van het reservewiel te controleren.
5. Is de kilometerstand verklaarbaar Om de juiste kilometerhistorie te controleren kun je de aanbieder vragen of de auto beschikt over een Nationale Auto Pas (NAP) verzorgd door de RDW. Heeft de auto geen NAP en een relatief lage kilometerstand voor het bouwjaar, controleer dan of het stuur, de pookknop en de pedaalrubbers versleten zijn. Als dit het geval is kan er geknoeid zijn met de kilometerstand.

Check altijd

  • Voor de aankoop: het kentekenbewijs in combinatie met het voertuig.
  • Voor de aankoop: het onderhoudsboekje van de auto en het APK-rapport.
  • Na de aankoop: bij de aflevering of de auto nog hetzelfde is.