Advies

De uitbraak van het coronavirus en het ‘nieuwe normaal’ dat hieruit is ontstaan, lijkt een einde te brengen aan het traject wat jarenlang werd doorlopen bij het kopen van een nieuwe auto. De voornaamste verandering is een omgekeerde beweging: de koper gaat niet naar de auto, maar de auto wordt juist naar de koper gebracht. Daarom wordt het steeds makkelijker om een auto te kopen zonder de deur uit te gaan.

Auto kopen in de nieuwe 1,5 meter samenleving, hoe werkt dat?

Het is nog altijd mogelijk om op een veilige manier een auto te kunnen kopen ook nu de 1,5 meter samenleving ons nieuwe normaal is geworden. Het gebruikelijke traject kan hierbij bewandeld worden, alleen wel in een andere vorm. In een maatschappij waarbij social distancing tegenwoordig een belangrijke rol speelt, wordt er waar mogelijk meer gekozen om gebruik te maken van de digitale weg en minder van de fysieke weg, hoe gek dit ook klinkt in de autobranche.

De eerste weg die je tegenwoordig neemt om een auto te kopen, is de digitale weg

De tijd dat we zoveel mogelijk dealers af gingen om te shoppen voor een auto is voor nu even voorbij. Het shoppen kan uiteraard nog altijd wel, maar nu kan je de digitale weg hiervoor nemen. Er is op internet ongetwijfeld heel veel nuttige informatie te vinden over het merk en het model waar jij op zoek naar bent. Alleen al op de website van AutoTrack vind je alle informatie (inclusief foto’s) die je nodig hebt om auto’s alvast te vergelijken, zonder een dealer of andere verkoper te bezoeken. Door het maken van een digitale mindmap kun je jouw bevindingen overzichtelijk op een rijtje zetten.

Als je contact wil opnemen met de verkoper, kun je dezelfde route volgen. Veel dealers en garagebedrijven kiezen ervoor om via digitale communicatiemogelijkheden Facetime, mail, chat, Hangout, Zoom en alle social media mogelijkheden het contact met de klant te onderhouden. Door de toegenomen beschikbaarheid van goede informatie over auto’s op internet, kan de koper voor een groot deel zichzelf van de benodigde informatie voorzien om een overwogen keuze te kunnen maken.

Praktische kant van het kopen van een auto volledig online regelen

Ook de praktische kant van het kopen van een auto kan volledig online geregeld worden. Voor het overschrijven (het op naam zetten) van de auto hoeft een postkantoor niet meer bezocht te worden, het aanvragen van een verzekering kan telefonisch en het aanvragen van een financiering kan volledig online. Zelfs het bedrag van de auto die ingeruild wordt kan digitaal worden vastgesteld aan de hand van de gegevens en het digitaal delen van foto’s of video’s van de auto. De inruilwaarde van je eigen auto is binnen no time ingeschat online. Het maken van een proefrit is de enige fase waarvoor een koper de deur nog uit moet. Hiervoor hoeft deze persoon echter niet eens naar de betreffende dealer te reizen. De auto kan tegenwoordig immers ook naar de potentiële koper toe gebracht worden. Een optie waar steeds meer interesse in is.

Proefrit aan Huis, om een auto te kopen zonder showroom te bezoeken

Hoewel de rol van het internet groter wordt in het koopproces van een auto, wordt de belangrijkste fase in het proces nog altijd op de “authentieke manier” uitgevoerd. Voor verreweg het grootste deel van de autokopers is het maken van een proefrit de belangrijkste stap in een beslissingsproces bij het kopen van de auto. Om deze fase vorm te geven komt de autobranche nu letterlijk in beweging. Je kunt nu bijvoorbeeld gebruik maken van de Proefrit aan Huis service.
Proefrit aan Huis is een initiatief van AutoTrack. Het is een constructie waarbij het autobedrijf de potentiële koper thuis bezoekt met de auto waar deze persoon geïnteresseerd in is. De auto wordt ter plekke schoongemaakt en gedesinfecteerd waarna de potentiële koper de gelegenheid krijgt om een proefrit te maken. Hiermee wordt het niet alleen mogelijk gemaakt om een auto te kunnen kopen zonder een showroom te bezoeken, een mooie meevaller dus. maar kan dit proces op de meest veilige manier plaatsvinden.