Merken

Abarth is het sportieve submerk van Fiat Chrysler (FCA).

Veel Italiaanser dan opgepepte stadswagens wordt het niet, toch is de oprichter van Abarth verrassenderwijs een Oostenrijker. Naamgever en oprichter Karl Albert Abarth wordt in 1908 geboren in Wenen. Al snel raakt hij besmet met het motor- en autovirus. Abarth werkt bij diverse raceteams waar hij motorfietsen ontwerpt. Zelf racen doet Karl Abarth ook niet onverdienstelijk, hij wordt maar liefst vijf keer Europees kampioen. Na een zeer heftig ongeluk laat hij het racen voor wat het is en stort zich enkel op het ontwikkelen van de techniek.

Na de tweede wereldoorlog verhuist Karl Abarth naar Italië. Sterker nog, hij laat zich neutraliseren tot Italiaan en veranderd zijn naam in Carlo Alberto Abarth. Samen met onder meer Tazio Nuvolari en Ferry Porsche wordt Cisitalia opgericht. Het was de bedoeling dat Cisitalia zich ging richten op race- en sportauto’s. Hun eerste raceauto, de Tipo 360 was niet al te best, maar hun eerste sportwagen: de Cisitalia 202 Coupe, was een revolutie. De auto was beeldschoon en in technisch opzicht zeer vernuft. In 1948 ging het echter fout met het ambitieuze Cisitalia. Abarth nam de inboedel van Cisitalia over om de coupé in productie te kunnen nemen. De auto zou ditmaal de achternaam van Carlo gaan dragen. De herkomst van het beroemde logo met de schorpioen is vrij eenvoudig: het was het sterrenbeeld van Carlo Abarth.

cisitalia-202-coupe-blue-front-side-1950-775.jpg

Abarth houd zich bezig met diverse racewagens en sportwagens. De grootste naamsbekendheid maakt hij echter met zijn extra snelle varianten van de Fiat 500. Deze kwamen er in allerlei gradaties. Abarth ontpopte zich tot een specialist op het gebied van kleine, maar krachtige motoren. De Abarth’s hadden niet alleen een sterkere motor, ook het onderstel en remmen waren aangepast aan het grotere prestatiepotentieel. Het uiterlijk wijzigde eveneens. De meeste aanpassingen waren functioneel, maar in esthetische zin miste het zijn uitwerking niet. De uitgeklopte wielkasten, grote luchtinlaten en het openstaande motorkapje zag er zeer goed uit.

abarth-595-fiat-white-front-side-1963-775.jpg

In 1971 wordt Abarth overgenomen door Fiat. Carlo Abarth draagt een deel van de raceactiviteiten over aan Osella. Osella neemt ook een deel van het personeel en de auto’s over. Fiat is met name geïnteresseerd in het technische aspect van Abarth, voor de straatauto’s. Abarth wordt daarnaast verantwoordelijk voor de rallyactiviteiten van Fiat (en Lancia). Uiteraard komen er ook een groot aantal straatuitvoeringen van Abarth bij de Fiat-dealers te staan. Denk aan de 131 Abarth en de Ritmo Abarth 125TC.

fiat-ritmo-125-tc-red-front-side-1982-775.jpg

De jaren ’90 zijn niet al te best voor het gedachtegoed van Abarth. De naam Abarth wordt voornamelijk gebruikt voor de accessoireverkoop van velgen, spoilers, bumpers, skirts en dergelijke. Rond de milleniumwisseling komen er ook weer auto’s met de Abarth badge op de markt, zoals de Seicento Sporting Abarth en de Punto HGT Abarth. Het zijn voornamelijk cosmetische wijzigingen, ze zijn niet sneller of sportiever dan de modellen waar ze van zijn afgeleid.

fiat-cinquecento-abarth-yellow-front-side-rear-1995-775.jpg

Daar komt in 2001 dan eindelijk verandering in. De Fiat Stilo Abarth is het topmodel van de nieuwe Fiat Stilo, de opvolger van de Bravo. De Stilo Abarth heeft een 2.4 vijfcilinder motor onder de kap die we kennen van de Lancia Thema. In de Stilo Abarth is deze motor goed voor 170 pk. In eerste instantie is de Stilo Abarth standaard uitgerust met de sequentiële Selespeed transmissie. De Stilo Abarth is niet zeer snel (0-100 km/u: 8,9 sec/ top: 213 km/u), maar het is een stap in de goede richting. In 2003 komt er ook een Punto Abarth, alhoewel dit gewoon een gefacelifte Punto HGT is.

fiat-stilo-abarth-red-rear-side-2002-775.jpg

Gelukkig ziet Fiat in dat de naam Abarth te waardevol is om te gebruiken als leverancier voor spoilertjes en actiemodellen. In 2007 wordt Abarth gelanceerd als separaat merk. De eerste auto is de Abarth Grande Punto, inderdaad op basis van de gelijknamige Fiat. De motor is een 1.4 Turbo met 155 pk en 201 Nm. Het is mogelijk om de Abarth Grande Punto uit te rusten met het ‘esseesse’-pakket. Dan wordt de auto behoorlijk aangepast met Koni FSD-schokdempers, Brembo HP1000-remmen en 18" lichtmetalen velgen met Pirelli P Zero Nero banden. Uiteraard is de esseesse een stuk sneller: de motor is gekieteld tot maar liefst 180 pk. De gehele kit wordt achteraf bij de dealer gemonteerd en komt binnen in een houten kist, net als vroeger. Naast een sentimentele reden voor deze constructie zit er ook een technische reden aan. Je kunt zo mooi de BPM ontlopen, bij accessoires hoeft deze belasting niet betaald te worden. De Abarth Grande Punto was er enkel als driedeurs hatchback.

abarth-grane-punto-esseesse-red-front-side-2008-775.jpg

In 2008 krijgt de uiterst succesvolle Fiat 500 ook de Abarth-behandeling. De motor is in principe gelijk aan die van de Punto, alleen met ietsjes minder vermogen (135 pk) en koppel (180 Nm). Desalniettemin was de Abarth 500 een bommetje, keurig in de pas lopend met sportieve hatchbacks zoals de Renault Sport Twingo en de Suzuki Swift Sport. Ook de 500 was leverbaar met het esseesse pakket, waarmee de rijeigenschappen naar een hoger plan werden getild. De Abarth Grande Punto is niet een al te groot succes. Niet dat het een slechte auto is, maar de concurrentie in dat segment is enorm. De Abarth 500 daarentegen is zeer populair. De Abarth 500 komt in veel meer verschillende smaakjes, waaronder een heuse Special Edition in samenwerking met Ferrari en Maserati.

abarth-500-range-front-sidde-2010-775.jpg

Ook wordt de Abarth 500C aan het gamma toegevoegd, met een open dak. Rond die tijd (2010) wordt de Abarth Grande Punto afgelost door de Abarth Punto Evo. Deze is herkenbaar aan de grote, zwarte neus. De Abarth Punto Evo blijft tot 2014 in het gamma en krijgt geen vervanger. Wel komt er een extreme variant van de 500 op de markt, de Abarth 695 BiPosto. Een extra lichte (995 kg), snelle dure Abarth met slechts twee zitplaatsen, maar wel extra vermogen (190 pk). Met een vanaf-prijs van 50.000 euro is het verreweg de duurste A-segment hatchback.

abarth-695-biposto-grey-front-side-2014-775.jpg

Voor iets minder geld kun je in 2016 de laatste Abarth-creatie kopen, de 124 Spider. Deze is gebaseerd op de Fiat 124 Spider, een roadster die Fiat in samenwerking met Mazda heeft ontwikkeld. De basis is gelijk aan de MX-5, maar het koetswerk en de aandrijflijn zijn uniek voor Fiat. De Fiat-versie is een stijlvolle roadster, de Abarth-variant is veel brutaler. De motor is opgekrikt naar 170 pk, de vier uitlaten maken een gigantisch kabaal en de matte motorkap inclusief aanwezige stickers doen er geen twijfel over bestaan wat de intenties zijn van de Abarth 124. Er is keuze uit een variant met handbak en automaat.

abarth-124-spider-whotefront-side-2016-775.jpg