Merken

Alfa Romeo is één van de oudste Italiaanse autofabrikanten.

Het sportieve automerk wordt opgericht in 1915. In het prille begin produceert het relatief betaalbare, compacte auto’s. Maar al snel besluit het management om na de Eerste Wereldoorlog zich te gaan toeleggen op het produceren van prestigieuze sportwagens en luxe sedans. Ook wordt er geracet met de meest bijzondere racewagens in de Grand Prix-klasses met twaalf en zelfs zestiencilinder auto’s. De teambaas van het raceteam is een oude bekende: Enzo Ferrari.

alfa-romeo-16c-bimotore-red-rear-side-1936-775.jpg

Met name in de jaren ’60 en ’70 maakt Alfa Romeo naam als het gaat om relatief betaalbare maar sportieve auto’s De Alfa Romeo Giulia bepaalt het DNA voor Alfa Romeo zoals wij dat tot op de dag van vandaag kennen. De compacte auto is sportief, eenvoudig op te voeren en voor velen bereikbaar. Ook heeft Alfa Romeo diverse speciale modellen in de aanbieding zoals de GTA-uitvoeringen en TZ, extra snelle en lichte uitvoeringen van bestaande sportcoupé’s.

alfa-romeo-model-range-1970-black-white-front-775.jpg

In de jaren ’80 gaat het niet al te best met Alfa Romeo. De modellen slaan niet echt aan en de kosten zijn veel te hoog. Er worden allerlei noodgrepen uitgehaald om het merk toch nog te voorzien van voldoende liquide modellen. Het mooiste voorbeeld is de Joint-Venture met Nissan. Het idee was om samen een auto te ontwikkelen en te produceren. Het resultaat is de Alfa Romeo Arna. Er werd gekozen voor Nissan design en Alfa Romeo techniek. Precies hoe je het niet wil hebben. Het is dan ook waarschijnlijk de vreemdste beslissing ooit gemaakt in de automotive wereld. Alfa Romeo stelde vervolgens voor om samen te gaan werken met Fiat, maar de baas van Fiat wist dat Alfa Romeo schromelijk zijn hand aan het overspelen was. Alfa Romeo werd in zijn geheel ingelijfd door de Turijnse gigant.

alfa-romeo-arna-grey-rear-side-red-front-side-1978-775.jpg

Onder de regie van Fiat moest Alfa Romeo zich gaan inbinden. De auto’s moesten gebouwd worden op het platform van bestaande Fiats. De eerste Alfa Romeo onder regie van Fiat was de 164. Deze auto was de opvolger van de matige Alfa 90. De auto stond op het Tipo 4 platform, waar de Fiat Croma, Lancia Thema en Saab 9000 ook op stonden. De Alfa Romeo 164 had een duidelijk afwijkend design. Ook waren er bijzondere motoren te kiezen, zoals een 2.0 Twin Spark en diverse Busso zescilinders. De 3.0 V6 24v is met zijn 220 pk een van de sterkste voorwielaandrijvers van zijn tijd.

alfa-romeo-164-30-v6-red-rear-side-1988-775.jpg

Die lijn werd ook doorgezet in de jaren ’90. Het platform waar de Fiat Tipo op is geconstrueerd wordt gebruikt voor diverse Alfa Romeo’s als de 145 hatchback, 146 sedan, GTV-coupé en Spider. Mede hierdoor heeft Alfa Romeo in relatief korte tijd een competent modelaanbod in de showrooms staan. Maar de echte grote verrassing komt in 1998. Dat is namelijk het jaar dat de Alfa Romeo 156 op de markt komt. De 156 slaat in als een bom. Mede dankzij het beeldschone lijnenspel van Walter da Silva is de Alfa Romeo 156 een enorme hit. Ook de rijeigenschappen met de puike Twin Spark motoren of Busso V6 worden geroemd. Het is tevens de eerste auto met de JTD-dieselmotoren. Deze motoren maakten gebruik van het door Fiat ontwikkelde Common Railsysteem, een hoge druk inspuitsysteem waarmee de dieselmotor zuiniger, krachtiger en vooral stiller was. De auto was mede daardoor enorm populair bij de leaserijders. De Alfa Romeo 156 werd Auto van het Jaar 1998. In 1999 krijgt de berlina gezelschap van een Sportwagon. Een lifestyle stationwagon: dus vooral een fraaie auto in plaats van een auto met enorme laadruimte.

alfa-romeo-156-berlina-156-sportwagon-grey-front-side-1999-775.jpg

Het succes van de Alfa Romeo kreeg een vervolg met de Alfa Romeo 147, welke gekroond werd tot Auto van Het Jaar 2001. Deze hatchback was gebaseerd op de techniek van de 156, maar dan een maatje kleiner. Zo waren de 1.6, 2.0 en 1.9 JTD-motoren krek eender. Ook in het interieur was duidelijk te zien waar de wortels van de 147 lagen. Dat was geenszins een schande. Het feit dat de 147 een kleine 156 was, betekende dat er ook een V6 in het vooronder paste. Net als de 156 GTA krijgt de 147 GTA een 3.2 V6 met 250 pk onder de bevallige motorkap. Deze motor was ook leverbaar in de derde variant op het 156 chassis: de GT. Een compacte 2+2 coupé die getekend werd door Bertone.

alfa-romeo-156-gta-red-147-gta-white-156-gta-sportwagon-grey-front-side-2004-775.jpg

Enkele jaren na de millenniumwisseling ging Fiat samenwerken met General Motors. Fiat had veel expertise en een groot aandeel in Europa, terwijl GM traditioneel sterk was in de Verenigde Staten. Speciaal voor een nieuwe lijn van hoogwaardige auto’s wordt er een nieuw platform ontwikkeld, het ‘Premium Platform’ genaamd. Dit platform is de basis voor de nieuwe Alfa Romeo 159. De 159 is ontworpen door ItalDesign en een stuk groter dan zijn voorganger. De Alfa Romeo is leverbaar met benzinemotoren van General Motors en diesels van Fiat. Er is keuze uit een sedan en Sportwagon carrosserie. Later komen ook een coupé (Brera) en cabriolet (Spider)-variant bij.

alfa-romeo-159-red-front-side-giulia-white-front-2006-775.jpg

Rond 2012 gaat het (wederom) niet al te best met Alfa Romeo. Er worden slechts twee modellen geproduceerd: de kleine Mito en de iets grotere Giulietta. Geheel volgens Alfa Romeo logica wordt dit modellentekort aangevuld met een lichtgewicht sportwagen, geheel opgetrokken uit koolstof: de Alfa Romeo 4C. Deze bijzondere sportwagen wordt goed ontvangen, maar is natuurlijk slechts goed voor de kleine aantallen.

alfa-rome-model-range-2014-red-grey-775.jpg

Gelukkig krijgt de 159 in 2015 dan eindelijk een opvolger in de vorm van de Alfa Romeo Giulia. Net als de klassieke Alfa Romeo’s van voor het Fiat tijdperk heeft de Giulia achterwielaandrijving. Qua motoren is er keuze uit een 2.0T benzine en diverse 2.2 diesels. Naast de standaard handgeschakelde zesbak is een achttrapsautomaat verkrijgbaar. Absoluut topmodel is de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Deze M3-killer heeft een 2.9 liter V6 met dubbele turbo’s, goed voor maar liefst 505 pk.

alfa-romeo-giulia-quadrifoglio-blue-rear-red-front-side-2016-775.jpg

De Giulia lijkt net op tijd te zijn gekomen om het eens zo illustere merk weer nieuw leven in te blazen. Om te verzekeren dat de verkopen zullen blijven aanhouden wordt de basis van de Giulia gebruikt voor een heuse crossover. Al sinds 2003 was Alfa Romeo bezig met diverse vingeroefeningen voor een crossover, echter in 2016 is het dan eindelijk zover. De Alfa Romeo Stelvio is leverbaar met dezelfde motoren als de Giulia. Dus ook van de Stelvio komt er een supersnelle Quadrifoglio-variant.

alfa-romeo-stelvio-quadrifoglio-red-rear-side-2017-775.jpg