Merken

Audi is een Duitse fabrikant van luxe automobielen. Het merkk is eigendom van Volkswagen en komt oorspronkelijk uit Ingolstadt, waar de A3, A4 en A5 gebouwd worden, maar heeft zijn wortels ook gedeeltelijk in Neckarsulm liggen, alwaar de A6, A7 en A8 van de band rollen. Dat komt door de nog veelbewogen historie van het merk uit Beieren. Audi begon echter onder een andere naam: Horch.

hordch-4-5-phaeton-white-front-side-1901-775.jpg

De Duitse ondernemer August Horch startte aan het begin van de vorige eeuw met het bouwen van auto’s. Dat ging best voortvarend, maar August Horch lag overhoop met zijn financieel directeur. Hij besloot het bedrijf te verlaten en een nieuw bedrijf op te starten, wederom Horch genaamd. Daar waren ze bij het ‘originele’ Horch niet blij mee. Horch vertaalde daarom zijn naam naar het latijn: Audi.

autowp.ru_audi_typ_k_14_50_ps_1.jpeg

In 1932 werd Audi samen met Horch, DKW en Wanderer samengevoegd tot Auto Union, de vier ringen symboliseren die vier merken. Helaas bleken Audi’s niet bijzonder populair, daarom werd het merk op non-actief gezet. Auto Union maakte zelf furore met de sport- en racewagens. Onder het naziregime waren de vier ringen daarom veelvuldig vertegenwoordigd. Na de Tweede Wereldoorlog had Duitsland geen exotische prestigeobjecten nodig, maar deugdelijk transport.

dkw_f102_3.jpeg

DKW (Das Kleine Wunder) speelde daarop in met kleine tweetakt autootjes. Mercedes bouwt op dat moment voornamelijk grote auto’s en denkt de Auto Union goed te kunnen gebruiken. Dit blijkt echter een wassen neus te zijn. In de tussentijd word de Audi-naam weer van stal gehaald, in plaats van de ‘besmette’ DKW en Auto Union badges. Het is Volkswagen dat Audi overneemt in 1966. Op dat moment is de DKW D103 een populaire auto, een auto die ook verkocht was als Audi. De namen: 60, 75 en 80 staan niet voor een formaat, maar voor het motorvermogen van de auto. Omdat de oude Auto Union ingenieurs bang zijn dat hun eens zo prestigieuze merk voor altijd aan glans zal verliezen, ontwikkelen ze in het geheim de 100.

audi-100-red-front-side-1968-775.jpg

Dat zou een goede zet blijken te zijn. Volkswagen weet in het begin namelijk niet precies wat ze met Audi aan moeten. In principe zijn ze bezig met het produceren van kleine en compacte auto’s in samenwerking met Prinz en NSU. Audi introduceert na de 100 kleinere modellen als de 50 en de 80. Met name de grotere modellen bleken erg populair. Volkswagen zelf gaat zich toeleggen op de middenklasse auto’s, Audi wordt erboven gepositioneerd.

audi-nsu-model-range-1974-775.jpg

Sindsdien is Audi bezig om zich te kunnen meten met BMW en Mercedes-Benz. Dat lukt gedeeltelijk. De 80 en 100 zijn redelijk goede auto’s, maar ze liggen er in München en Stuttgart niet wakker van. Dat zou veranderen in 1982. In dat jaar komt de Audi quattro op de markt en doet Audi met die auto mee aan het WRC. De Audi quattro is een coupe met een 2.2 vijfcilinder turbo en vierwielaandrijving. Deze onorthodoxe lay-out geeft Audi een enorme voorsprong in de rallysport. Ook op de openbare weg is de quattro dankzij zijn toegankelijke snelheidspotentieel een ware reuzendoder.

audi-ur-quattro-white-front-side-1988-775.jpg

In de jaren ’90 zet Audi deze lijn door. Belangrijk hoogtepunt is de eerste generatie Audi A8. Deze topklasse limousine is compleet opgetrokken uit aluminium en werd naar wens (uiteraard) geleverd met vierwielaandrijving. Een concept dat tegenwoordig nog steeds relevant is. Na de A8 komt de A4 als opvolger van de 80. De Audi 100 krijgt in 1995 een facelift en werd omgedoopt tot A6. Dat een compacte premium automobiel ook kans van slagen heeft, bewijst de A3 die in 1996 het levenslicht ziet. Het zou even duren voordat BMW en Mercedes-Benz een passend antwoord hebben. Een paar jaar later pakt Audi uit met ‘S’ en ‘RS’ modellen. Dit zijn snellere varianten van de bekende Audi ‘A’-modellen. De RS modellen moeten concurreren met de AMG modellen van Mercedes en de M-modellen van BMW. Dankzij de permanente vierwielaandrijving zijn ze meer populair onder gebruikers (die ermee op wintersport gaan) dan autojournalisten (die ermee het circuit opgaan).

audi-s4-blue-s3-red-s6-grey-s8-green-2000-775.jpg

In 1998 brengt Audi de TT op de markt. Het is voor het eerst dat Audi zich qua design enorm onderscheid. De TT is geheel volgens het Bauhausstijl ontworpen. Ondanks de bijzondere lijnvoering staat de TT op het platform van een Golf/A3, waardoor de auto relatief betaalbaar is. De TT wordt een enorme hit en bezorgt Audi een meer sexy imago. Tot op de dag vandaag staan de TT en de open TT Roadster in de showrooms.

audi-tt-roadster-red-coupe-blue-front-side-2003-775.jpg

Om door te pakken op het gebied van design wordt Walter de Silva aangetrokken. Voorheen verantwoordelijk bij Alfa Romeo mag hij (na Seat) aan de slag bij Audi. Op de TT na zijn Audi’s zeer behoudend vormgegeven. De taak is aan de Silva om het een expressiever karakter te geven. Hij ontwerpt de ‘Single Frame’ grille, geïnspireerd op de Auto Unions van de jaren ’30.

audi-a3-a4-a6-a8-q7-white-front-side-775.jpg

Deze grille debuteert op de A8 W12 in 2004, niet lang daarna volgen de andere modellen. In 2007 debuteert de Audi A5, volgens De Silva zelf de mooiste auto die hij heeft getekend. De A5 is er als coupé, maar een cabriolet en ‘Sportback’ volgen snel. Met name die laatste is een groot succes. Rond diezelfde periode breidt Audi zijn gamma uit met SUV’s als de Q5 en Q7. Er is zelfs ruimte voor een raszuivere sportwagen, de R8.

audi-model-range-2009-front-775.jpg

Ook aan de andere kant van modelprogramma timmert Audi aan de weg. De veel te geavanceerde A2 uit 2000 bleek een enorme flop, maar de A1 blijkt wel populair te zijn. Opmerkelijk, want technisch gezien is het gewoon een Volkswagen Polo. Ook een kleine SUV op basis van de Tiguan, de Audi Q3, blijkt een schot in de roos. Samen met de ‘Allroad’-modellen heeft Audi eigenlijk twee line-ups van softroaders.

audi-q3-rs-grey-front-side-sport-quattro-red-front-side-775.jpg

In 2010 keert de vijfcilinder turbomotor weer terug bij Audi in de vorm van de RS3 en iets later de TT-RS, waarmee het ‘RS’ label nu voor het eerst wordt toegepast op een C-segment auto. De Audi ‘RS’-modellen staan nog een stap hoger in de markt dan de ‘A’ en ‘S’-modellen en worden gebouwd door een speciale divisie van Audi, dat ook de R8 bouwt.

audi-rs6-avant-red-q3-rs-blue-side-r8-plus-yellow-front-side-2016-775.jpg

Audi is voornamelijk bezig om elke niche op te vullen met een model, zoals de A3 sedan, A4 Avant Allroad, A7 en Q2. Qua techniek is Audi aan het experimenteren met verschillende aandrijflijnen. G-Tron staat voor Audi’s op Aardgas, E-Tron voor plugin hybrides en H-tron voor Audi’s op waterstof. Verder investeert het merk in autonome techniek, Ledverlichting en hoogstaande multimediasystemen. Een vondst blijft vooralsnog leverbaar op de meeste Audi’s: vierwielaandrijving.