Merken

De A2 is een klein (B-segment) model van Audi.

Grote auto’s zijn duur, kleine auto’s zijn goedkoop. Het is wat dat betreft niet vreemd dat de fabrikanten van premium auto’s zich voornamelijk richten op de grotere en luxere auto’s. Op een grote en dure auto zit immers meer marge wat, hopelijk, resulteert in meer winst. Echter, eind jaren ’80 en begin jaren ’90 zijn Audi, BMW en Mercedes-Benz aan het flirten met het idee van een kleinere auto. Per auto wordt er weliswaar minder verdiend, maar vanwege een scherpere prijsstelling kon een fabrikant meer auto’s verkopen. BMW deed dit op zijn eigen manier met de 3 Serie Compact en een segment later de New MINI. Mercedes-Benz had een compleet andere visie met de A-Klasse en Smart. Audi was gek genoeg de enige die ervaring had met een premium kleintje. Al in de jaren ’70 kon je de Audi 50 krijgen. Eigenlijk niets meer dan een Volkswagen Polo met vier ringen en een luxe uitrusting plus uitstraling.

audi-50-grey-rear-side-1974-775

Sinds 1996 had Audi het goed gezien met de Audi A3. Waar BMW een vreemde mengelmoes had gemaakt van oude en nieuwe onderdelen voor de 3 Serie Compact, had Audi de perfecte basis voor de A3: die van de (nog te introduceren) Golf. Op dit platform werd een enorm aantal auto’s gebouwd, zoals de Audi TT, Seat Leon/Toledo, Skoda Octavia en de Volkswagen Golf, Bora en New Beetle. Audi zou het zich makkelijk kunnen maken door de basis van de Seat Ibiza, Skoda Fabia en Volkswagen Polo te pakken, om daar vervolgens een eigen koetswerk op te zetten, een grille met vier ringen en steviger prijskaartje.

audi-al2-concept-grey-front-side-1997-775

In 1997 werd al duidelijk dat dat niet het geval zou gaan worden. Op de IAA in Frankfurt toont Audi namelijk de AL2 Concept. Deze auto zou evolueren tot het productiemodel van de Audi A2. De basis van de Audi A2 was het ‘A04’-platform, waar de eerder genoemde conerngenoten ook op stonden. Het grote verschil was dat de Audi A2 compleet opgetrokken was uit aluminium. Het Aluminium Space Frame principe van de Audi A8 werd toegepast op Audi’s kleinste. Het gekozen lijnenspel van Luc Donkerwolcke werd gedicteerd door de aerodynamica, niet de esthetica.

audi-a2-grey-side-2000-775

De Audi A2 komt op de markt in 2000. Aanvankelijk was de A2 te bestellen met één motor, een 1.4 liter grote viercilinder met vier kleppen per cilinder, goed voor 75 pk. Dat is zeer gemiddeld vermogen voor die klasse. Echter, dankzij het lage gewicht van minder dan 900 kg was de A4 voldoende vlot. Een paar maanden later wordt er nóg een 1.4 met 75 pk aan het gamma toegevoegd. Ditmaal een diesel. Groot verschil met de benzinemotor is dat de diesel slechts drie cilinders heeft. Qua loopcultuur, verfijning en geluidsproductie liep de diesel achter op de benzine 1.4. Gunstig voor de Audi A2 1.4 TDI was het verbruik: die 1 op 20 haalde je gemakkelijk.

audi-a2-14-blue-front-side-2000-775

Voor wie het nog zuiniger moest, kwam in 2001 de oplossing in de vorm van de Audi A2 1.2 TDI. Deze uitvoering was de eerste zogenaamde ‘3L’-auto van Audi. Dat 3L stond voor 3 liter, de hoeveelheid benodigde brandstof om 100 km mee af te leggen. De A2 3L TDI had een 1.2 driecilinder turbodiesel met 61 pk onder het kapje. Deze werd standaard gekoppeld aan een halfautomaat, een handbak was niet mogelijk. De prestaties waren redelijk: 0-100 km/u duurde bijna 15 seconden en bij 168 km/u was de koek op. Het was echter het verbruik dat indruk maakte. Als je een beetje je best deed was 1 op 30 mogelijk.

audi-a2-12-tdi-grey-rear-side-2001-775

De verkopen van de Audi A2 komen langzaam op gang. De auto krijgt zeer lovende kritieken van het automobiele journaille. Commercieel gezien wil het niet vlotten. In het eerste volle jaar (2001) worden er iets meer dan 1.000 auto’s op kenteken gezet. De inmiddels op leeftijd gerakende Audi A3 doet het aanzienlijk beter. De opvolgende jaren vallen de verkopen telkens terug. Het futuristische uiterlijk en de hoge prijs zijn voor de klanten net een stap te ver. De Audi A2 stond weliswaar onder de A3 gepositioneerd, maar een A2 1.4 was net zo duur als een A3 1.6.

audi-a2-interior-grey-dasboard-2003-775

In 2003 wordt de A2 ook leverbaar met een 1.6. Niet de stokoude achtklepper uit de Audi A3, maar een veel modernere 16-kleps FSI met 110 pk. De prestaties van dit model zijn stiekem best vlot te noemen. 0-100 km/u is in 9,8 seconden achter de rug en de topsnelheid bedraagt maar liefst 202 km/u. Niet verkeerd voor zo’n stadsvlo.

audi-a2-16-fsi-grey-red-rear-side-2004-775

De Audi A2 wordt in 2004 heel licht gefacelift. Grootste verschil is de ‘grille’. Dat was bij een A2 nooit een grille maar een ‘service-klep’. Deze kon je openen oom de vloeistoffen bij te vullen. De motorkap kon namelijk niet op een reguliere wijze geopend worden. Er kwam ook een nieuwe motor bij, een 1.4 TDI met 90 pk. Vijf jaar na introductie is het alweer over en uit voor de Audi A2. Er kan nauwelijks winst gemaakt worden op de kleine Audi.

audi-a2-16-fsi-yellow-front-side-2004-775

Sterker nog, per verkochte Audi A2 verliest Audi zo’n 4 mille. Alleen als er redelijk wat opties besteld worden viel het binnen de perken. Het is een cliche om te zeggen dat de Audi A2 zijn tijd ver vooruit was. Toch was het zo. De Audi A2 kreeg geen directe opvolger, pas in 2010 kwam de Audi A1, wat gewoon een Polo met een ander jasje was. Veel minder vooruitstrevend, maar veel populairder en winstgevender.