Merken

De A5 is een sportieve variant van de A4, geproduceerd door Audi.

In de jaren ’90 heeft Audi op meerdere fronten behoorlijk goed aansluiting gevonden met de twee grootste Duitse concurrenten: BMW en Mercedes-Benz. Audi had veel modellen in de aanbieding die rechtstreeks konden concurreren met de andere twee Zuid-Duitse premium autobouwers. Gek genoeg ontbrak de coupé op basis van een D-segment auto. BMW had uiteraard de BMW 3 Serie Coupé en Mercedes-Benz had de CLK. Audi had tot in de vroege jaren ’90 een Audi Coupé op basis van de 80, maar die auto kreeg destijds geen opvolger.

audi-coupe-grey-rear-side-1991-775.jpg

Nu Audi aansluiting had gevonden was het de bedoeling dat het merk meer emotie ging uitstralen. Een van de modellen omdat de bereiken was de Audi A5. Audi had er de goede ontwerper voor, want ze hadden onlangs Walter da Silva van Seat (en daarvoor Alfa Romeo) binnengehaald. Zijn eerste vingeroefening voor een middelgrote coupé was de Nuvolari concept. In technisch opzicht was de auto met zijn Biturbo V10 geen voorbode wat ging komen, maar het design moest wel een idee geven.

audi-nuvolari-quattro-concept-grey-rear-side-2003-775.jpg

De Audi A5 begon zijn carrière in 2007. De auto was volgens Walter da Silva de mooiste auto die hij ooit had ontworpen. Het was niet zomaar een tweedeurs A4, maar echt een separaat model qua uiterlijk. Qua techniek was de A5 gelijk aan de meest luxe Audi A4’s. De A5 was er aanvankelijk enkel met dikke motoren: een 3.2 benzine en een 2.7 of 3.0 TDI. Rangetopper was de Audi S5 met een 354 pk sterke 4.2 V8 en standaard vierwielaandrijving. In 2008 werden de goedkopere 1.8 en 2.0 TFSI aan het gamma toegevoegd.

audi-a5-grey-side-coupe-2007-775.jpg

In augustus 2009 breidde Audi het assortiment met twee nieuwe carrosserievarianten. De eerste was de A5 Sportback, een vijfdeurs liftback waarbij een elegant voorkomen belangrijker is dan ruimte op de achterbank. Wel was de Sportback aanzienlijk praktischer dan de coupé. Voor de vader met twee kleine kinderen (en gevoel voor mode) was het een perfecte auto. De A5 Sportback was leverbaar met diverse vier- en zescilinder motoren en kreeg in tegenstelling tot de Coupé een 143 pk sterke 2.0 TDI als instapper.

audi-a5-coupe-grey-front-side-2007-775.jpg

De andere carrosserievariant is de cabriolet, als opvolger van de open A4. In tegenstelling tot de toen heersende trend van cabriolets met een hard klapdak (BMW 3 Serie, Volvo C70) heeft de A5 Cabriolet een stoffen dak, die geheel elektrisch kan openen en sluiten. De auto biedt plaats aan vier personen en kan desgewenst met een neerklapbare achterbank geleverd worden, waarmee het een relatief praktische auto is. Ook van de cabrio komt er een S5, maar deze heeft een compleet andere aandrijflijn dan de S5 coupé. De S5 Cabriolet heeft een 3.0 V6 met mechanische compressor, gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling. De laatste toevoeging aan de range is de RS5 Coupé, een snelheidsmonster 450 pk, S-Tronic transmissie en vierwielaandrijving.

audi-s5-cabriolet-blue-rear-side-2009-775.jpg

In 2011 word de complete A5 range onderworpen aan een facelift. Dit betekent dat de pre-facelift exemplaren van de RS5 slechts één modeljaar geleverd zijn. De facelift modellen zijn te herkennen aan de nieuwe koplampen. Ook kregen de Coupé’s de LED-achterlichten die al op de Cabriolet zaten. Op motorisch front gebeurt er meer. De 3.2 V6 komt te vervallen en er komt een 3.0 TFSI met 272 pk voor in de plaats. Ook de V8 uit de S5 wordt met pensioen gestuurd, de 333 pk sterke V6 uit de S5 Cabriolet komt er voor in de plaats.

audi-s5-sportback-red-front-side-2011-775.jpg

Een compleet nieuwe Audi A5 staat te trappelen in 2016. De auto maakt gebruik van de nieuwste huisstijl van Audi, maar de fraaie daklijn blijft zoveel mogelijk behouden. De A5 staat op het nieuwe MLB-platform. De A5 is nu een stukje lichter terwijl de stijfheid toegenomen is, wat de veiligheid, rijeigenschappen en het comfort bevordert. De A5 Coupé bijt het spits af. Net als de vorige generatie is ook deze direct als S5 leverbaar, ditmaal met een 3.0 V6 met turbo en een conventionele automaat.

audi-s5-coupe-red-a5-coupe-grey-front-side-2016-775.jpg

Op motorisch gebied is er keuze tussen 2 tweeliter viercilinders. De eerste 2.0 TFSI is voornamelijk op zuinigheid afgestemd en levert 190 pk, daarboven staat een variant met 252 pk klaar. Deze is standaard uitgerust met een automaat. Op dieselgebied is er keuze uit een 2.0 TDI met 190 pk of een 3.0 TDI met 218 pk: die laatste heeft altijd vierwielaandrijving en een automaat. Een jaar later word de range, heel voorspelbaar, uitgebreid met een Cabriolet en een Sportback. Deze kunnen zowel als A5 als S5 besteld worden. Nieuwe topper aan het firmament is de RS5, met een door Porsche ontwikkelde 2.9 V6 Biturbo onder de gewelfde motorkap. In de RS5 levert deze 450 pk en 600 Nm. Daarmee is de RS5 kinderlijk eenvoudig in staat tot het behalen van hoogst illegale snelheden. Later dat jaar wordt een A5 1.4 TFSI aan de prijslijst toegevoegd, voor de bestuurder die vooral de lijnen kan waarderen, maar niet meer dan 150 pk nodig heeft. Laatste toevoeging is de RS5 Sportback.

auti-rs5-sportback-green-rear-side-2018-7775.jpg