Merken

De A6 is een E-segment sedan/stationwagon van het Duitse merk Audi.

De eerste Audi A6 ziet in 1994 het levenslicht. Het was echter niet helemaal een nieuw model. Audi had net zijn topmodel gelanceerd, de A8. De opvolger van de Audi 80 werd A4 genoemd, om zo in de pas te lopen met die nieuwe naamgeving. De Audi 100 was nog oud genoeg om te vervangen. Daarom koos Audi ervoor de auto bij de facelift te voorzien van een nieuwe naam: A6. De neus is iets ronder gemaakt en de achterlichten zijn bijna geheel rood en lopen iets schuin af.

audi-a6-c4-blue-front-side-1994-775-2.jpg

Qua motoren en uitvoeringen verandert er niet veel ten opzichte van de Audi 100. Het begint met eenvoudige viercilinders, volgend met de voor Audi ooit zo kenmerkende vijfcilinders. Ook zijn er enkele V6 motoren leverbaar. Bijna alle motoren zijn te verkrijgen met Quattro vierwielaandrijving. Bijzonder vooruitstrevend zijn de TDI-dieselmotoren. Deze weten redelijke prestaties te koppelen aan een aangenaam verbruik. Bovenaan de A6 range staat de S6. Deze is leverbaar met een 2.2 Turbomotor (230 pk) of een 4.2 V8 (290 pk). Absoluut topmodel is de S6 Plus met 326 pk.

audi-s6-plus-c4-plus-avant-blue-front-side-1997-775.jpg

De tweede generatie Audi A6 komt in 1997 op de markt. De auto is aanzienlijk cleaner en ronder vormgegeven dan zijn voorganger. Op technisch gebied is de A6 wel een stuk moderner. Het is mogelijk om een navigatiesysteem te bestellen op de auto. De benzinemotoren zijn bijna allemaal van de nieuwe generatie met 5 kleppen per cilinder. Standaard zijn de meeste A6’en voorwiel aangedreven, maar quattro is leverbaar op de meeste uitvoeringen en standaard op de varianten met de grootste motor.

audi-a6-c5-green-sedan-rear-side-1997-750-2.jpg

In het begin is de 2.8 5v met 193 pk de sterkste motor, maar daar komt snel verandering in. De 2.7 V6 is iets kleiner, maar dankzij 2 turbo’s wel iets sterker (230 pk, later zelfs 250 pk). Ook komen er diverse achtcilinders bij, een 4.2 met 300 pk, 340 pk (S6) en 450 pk (RS6). Bijzonder is de toevoeging van de A6 Allroad Quattro. Deze is gebaseerd op de A6 Avant, maar staat aanzienlijk hoger op de poten. Mede dankzij de kunststof bumpers en aluminium beschermingsplaten ziet de Allroad er een stuk stoerder uit. De Allroad is alleen leverbaar met de 180 pk sterke 2.5 TDI-diesel of de 2.7 en 4.2 benzinemotoren.

audi-allroad-quattro-c5-front-side-2000-775-2.jpg

In 2004 wordt er een enorme stap gezet met de derde generatie. Net als de A8 W12 krijgt de A6 een grote ‘Single-Frame grille”, het nieuwe familiegezicht van Audi. Ondanks dat de basisverhoudingen met gestrekte daklijn gelijk blijven, is het een veel kloekere auto geworden. Dat geldt ook voor het interieur. De A6 kan geleverd worden met het MMI-multimediasysteem. Ook staat het materiaalgebruik en de afwerking op een zeer hoog niveau. De A6 is er als Limousine, Avant en AllRoad.

audi-a6-c6-limousine-red-front-side-2005-775-2.jpg

Qua techniek is er een overgang van de ‘5v’-motoren naar de (T)FSI-motoren met directe brandstofinjectie. Er staan diverse motoren in de prijslijst: van viercilinder turbomotoren, een reeks V6’en en zelfs een heuse V8. Populair voor de veelrijders zijn de dieselmotoren: een 2.0 TDI, maar ook diverse zescilinders. Uiteraard is een groot gedeelte uitgerust met vierwielaandrijving. Dat geldt sowieso voor de topmodellen. De S6 heeft een 5.2 V10 met 435 pk en de RS6 heeft een 5.0 V10 met twee turbo’s en maar liefst 580 pk.

audi-rs6-c6-avant-quattro-grey-rear-side-2008-775-2.jpg

2011 is het jaar dat de vierde generatie A6 uit de fabriekspoorten loopt. Zoals inmiddels te verwachten bij Audi zijn de wijzigingen qua uiterlijk vrij subtiel. De koplampen zijn nu een stuk platter en ‘gemener’ en de grille is in afmetingen iets gegroeid. De A6 is nu luxer dan ooit tevoren en aan te kleden met LED-koplampen en luchtvering. Wederom is er een sedan, stationwagon en AllRoad.

audi-a6-c7-avant-tdi-white-front-side-2011-775-2.jpg

Motorisch verandert er wel het een en ander. Er zijn bijna geen atmosferische varianten en in 2012 komt er zelfs een hybride op de markt. De 3.0 benzinemotor wordt met een ‘T’ aangeduid, maar is niet voorzien van een turbo, maar een mechanisch compressor. Naast de bekende 2.0 en 3.0 TDI-motoren komt er een Biturbodiesel met maar liefst 313 pk en 650 Nm. Samen met de BMW 535d is dit de snelste diesel in zijn klasse. De combinatie van prestaties en een redelijk verbruik maken dit een ideale reisauto.

audi-s6-limousine-c7-blue-rear-side-2012-775-2.jpg

Net als de voorgaande generaties komt er ook een S6 en RS6. De S6 heeft nu geen V10 meer, maar een V8 met enkele turbo. Deze levert 420 pk (later zelfs 450 pk). Voor wie dat niet genoeg is, moet uitwijken naar de RS6. Deze heeft dezelfde 4.0 V8, maar dan met twee turbo’s, goed voor 560 pk. De gehele Audi A6-lijn wordt in 2015 voorzien van een facelift. De motoren winnen iets aan vermogen en zijn wat zuiniger, het uiterlijk wordt (lichtjes) strakgetrokken en de elektronica en infotainment krijgt een welkome upgrade.

audi-rs6-c7-red-avant-front-side-2014-775-2.jpg