Merken

De A8 is een grote luxe limousine van het Duitse merk Audi.

Voor lange tijd was Mercedes-Benz het grote topmerk in Duitsland. In de jaren ’70 vond BMW aansluiting en Audi completeerde uiteindelijk de Top Drie. Dat ging niet vanzelf uiteraard, Al hielp het rallysucces van de Audi quattro mee. Het modelgamma van Audi was echter beperkter dan dat van de concurrentie en er was nog een overduidelijke link met het moederbedrijf Volkswagen.

audi-model-range-1970-775

De eerste stap van Audi in de goede richting was de Audi V8. Die naam deed al vermoeden wat voor type motor onder de kap lag: een V8 met naar keuze 3.6 liter of 4.2 liter inhoud. Ondanks de grote motor was de auto nog wel enigszins gelieerd aan de Audi 100 en 200. De auto was in feite een grote en luxe Audi 200. Wel was het een van de eerste sedans in zijn klasse met permanente vierwielaandrijving. Ondanks de overwinningen in het DTM en de hoge prijs, was het nooit een volledige concurrent voor de Mercedes-Benz S-Klasse en BMW 7 Serie.

audi-v8-quattro-black-front-side-1990-775

Dat veranderde met de Audi A8 in 1994. Dit was een rechtstreekse aanval op de gevestigde namen. Het was nog een behoorlijke strijd in de klasse, want ook Jaguar (XJ), Lexus (LS400) en Cadillac (Seville) waren sterker dan ooit. De Audi A8 had een aantal specifieke kwaliteiten in te brengen. Zo was de auto leverbaar met een tiptronic automaat (waarmee je desgewenst zelf de versnelling kon selecteren) en permanente quattro vierwielaandrijving. Ook het chassis en het koetswerk waren bijzonder, want de Audi A8 was geheel opgetrokken uit aluminium. Dit had als voordeel dat de Audi A8 erg licht was.

audi-a8-42-quattro-cutaway-grey-1994-775

Motorisch was de instapper bekend, een 2.8 12-klepper met 174 pk die je ook kon krijgen in de Audi 80 en 100. Deze was standaard voorzien van een handbak en voorwielaandijriving. Een automaat en quattro waren optioneel. Dat kreeg je wel standaard bij de 4.2 quattro, een 300 pk sterke V8. In een later stadium kwam er een 3.7 (230 pk) en 2.5 TDI (150 pk) bij. Topper van de range was de 340 pk sterke Audi S8. In 1999 werd de range gefacelift. Alle benzinemotoren hadden vanaf dat momemt 5 klepper per cilinder, de 2.5 TDI ging naar 180 pk. Er kwam een nieuwe topdiesel in de vorm van de 225 pk/480 Nm sterke 3.3 TDI. Aan het einde van de carrière lepelde Audi zelfs een W12 motor met 420 pk in het vooronder van de A8, tevens was een A8 L met lange wielbasis te verkrijgen.

audi-a8-l-60-w12-quattro-grey-front-side-2001-750

In 2002 staat er een geheel nieuwe Audi A8 in de showrooms. Ten opzichte van het uitgaande model maakte Audi flinke stappen voorwaarts. De auto was nog altijd geheel aluminium, maar moderner dan ooit dankzij optionele voorzieningen als luchtvering, adaptieve cruise control, vingerafdruk-sensor, een zestraps automaat en het MMI-infotainmentsysteem. Dit was Audi’s variant van BMW’s i-Drive. BMW was weliswaar eerder, maar MMI was veel gebruiksvriendelijker dankzij enkele knoppen om de draaiknop heen.

audi-a8-37-quattro-grey-rear-side-2003-775

Qua motoren kreeg de A8 veel modernere motoren: een 3.0 (220 pk), 3.7 (280 pk), 4.2 (335 pk) op benzine en een 3.0 TDI (233 pk) of 4.0 TDI (275 pk). In een later stadium kwam daar een 6.0 W12 quattro (450 pk). Dit was de eerste Audi met de Single Frame Grille. Met de introductie van die grille kwam er een nieuwe instapbenzine motor (3.2 FSI, 255 pk) en een nieuwe topdiesel (4.2 TDI, 326 pk) bij. Voor het jaar 2005 had Audi de S8 gepland. Ditmaal met een 450 pk sterke 5.2 liter grote V10. In 2007 werd de gehele range licht opgefrist. Je kan deze serie herkennen aan de vierkante mistlampen in plaats van de ronde. Tevens kwam er een nieuwe basisbenzinemotor: een 2.8 FSI met 204 pk voor mensen met weinig haast.

audi-a8-d3-grey-front-side-2008-775

Aan het einde van 2009 werd de derde generatie A8 (D4) voorgesteld. Deze kwam in 2010 in Nederland op de markt. Zoals het een goed topmodel beaamd waren er weer bijzondere items te verkrijgen, zoals een 1.4000 watt Bang & Olufsen geluidssysteem, volledige LED-verlichting, infrarood assistent en een systeem om ongelukken te voorkomen. In eerste instantie is de 4.2 FSI leverbaar met 376 pk. Een 3.0 TFSI met 310 pk instapper doet daar in de praktijk niet veel voor onder. Sterker nog, dankzij het hoge koppel onderin de toeren voelt deze vlotter aan.

audi-a8-beige-side-front-above-2010-775

Voor veelrijders is er de keuze voor een 3.0 TDI (250 pk) en een 4.2 TDI met 351 pk. In een later stadium volgt een 204 pk sterke 3.0 TDI, die zelfs verkrijgbaar is met alleen voorwielaandrijving. Voorwielaandrijving is ook de enige mogelijkheid voor de Audi A8 2.0 TFSI Hybrid, Aan de bovenkant van het gamma keert de W12 terug, ditmaal 6.3 liter groot met een vermogen van 503 pk. Nog sneller is de S8, die dankzij een 4.0 TFSI motor maar liefst 520 pk levert. In 2013 werd de gehele A8 range strakgetrokken. De auto krijgt nieuwe koplampen, bumpers en achterlichten. De motorenrange wordt ook licht aangepast. De S8 komt eveneens terug. Van die laatste komt ook een ‘Plus’-derivaat, met 605 pk en een topsnelheid van 305 km/u.

audi-s8-plus-rear-side-2016-775

Voor 2018 staat de vierde generatie A8 (D5) gepland. De grille van de auto is zo mogelijk nog groter dan voorheen. Met de nieuwe A8 richt Audi zich op autonome functies, het is de eerste auto die Niveau 3 weet te behalen. Motorisch gezien introduceert Audi een nieuwe manier om motoren aan te duiden met cijfers als 50 en 55. Deze cijfers geven ongeveer aan waar de motoren staan in de range, maar zeggen niets over cilinderinhoud. Er is een 3.0 V6 benzine (55 TFSI) met 340 pk. De 3.0 V6 TDI (50 TDI) heeft 286 pk. Alle A8’s zijn voorzien van vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat.