Merken

De Q3 is een compacte crossover van Audi.

De crossover-gekte begon bij Audi met de Q7, dat was in 2006. De Q7 stond op een verlengd platform waar de Touareg van Volkswagen en Cayenne van Porsche ook op stonden. Het was de eerste keer dat Audi met een dergelijke protserige auto op de markt kwam. Dat maakte echter niet zo heel veel uit, want de auto was een doorslaand succes. Reden genoeg om hetzelfde recept uit te proberen in een paar klassen lager. In 2008 verscheen de Audi Q5 en dat was een nog groter succes. Reden voldoende dus om nóg een crossover op de markt te brengen. De voorbode daarvan komt er in de vorm van de Cross Coupé Concept in 2007.

audi-cross-coupe-quattro-concept-2007-775.jpg

Het daadwerkelijke eindproduct komt pas in 2011. Het resultaat is de Audi Q3. Qua styling is het overduidelijk dat de Q7 en Q5 het grote voorbeeld waren. Wel is het resultaat een iets meer bolle auto die wat ieler oogt dan de Q5 (en Q7), maar dat is inherent aan de afmetingen en het platform. De Audi Q3 staat namelijk op het ‘PQ35’-platform, dat de basis vormt voor enorm veel auto’s, zoals de Volkswagen Golf, Seat Toledo en Audi A3. Ook staan er twee crossovers op dit onderstel, de Volkswagen Tiguan en de Skoda Yeti. Uiteraard wordt de Audi Q3 boven die twee auto’s geplaatst, prijstechnisch gezien.

audi-q3-orange-tdi-quattro-front-side-2011-775.jpg

Daarom zijn er in het begin alleen maar ‘grote’ motoren leverbaar. Er is een 2.0 TFSI op benzine, met naar keuze 177 of 211 pk. De versie met 177 pk heeft een handgeschakelde zesbak, de sterkere variant heeft een zeventraps S-Tronic automaat. Deze automaat krijg je ook bij de 2.0 TDI met 177 pk. Alle Q3’s hebben in het begin ‘quattro’-vierwielandrijving. In 2012 kom er een 2.0 TDI bij, maar dan met 140 pk. Deze variant heeft altijd een handbak. Het is zelfs mogelijk om deze te bestellen zonder quattro. Verder is de S Tronic automaat nu ook leverbaar voor de 177 pk sterke 2.0 TFSI. In 2013 word de range uitgebreid met een enorm belangrijke motor, de 1.4 TFSI. Deze is met 150 pk niet bijzonder krachtig, maar zeker niet onderbemeten. De auto is er alleen met voorwielaandrijving en naar keuze met automaat en handbak. De prijs daalt wel aanzienlijk, voor iets meer dan 35 mille kun je in een Q3 rijden.

audi-q3-tdi-beige-rear-side-2011-775.jpg

De Q3-range wordt ook naar boven afgerond. Normaliter wordt er een ’S’-model gepresenteerd, maar bij de Q3 slaat Audi die over en gaat men meteen door naar de Q3 RS. De auto is qua uiterlijk afwijkend van de ‘mindere’ Q3 versies, dankzij de enorme lichtmetalen velgen, dikke bumpers, honingraatgrille, badges, spoorverbrekers en mat aluminium accenten. Aan de achterkant is de Q3 RS herkenbaar aan een enkele, ovalen uitlaat. De grote attractie bevindt zich onder de motorkap. Er ligt een overdwars geplaatste vijf-in-lijn turbo die 310 pk en 420 Nm weet te leveren. Daarnaast produceert deze Q3 RS een typisch roffelend vijfcilinder geluid. De Q3 RS is standaard uitgerust met een S Tronic-bak en quattro. 0-100 km/u is in 5,5 seconden al achter de rug en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. De Q3 RS is daarmee een unicum in zijn segment.

audi-q3-rs-red-rear-side-2013-775.jpg

De gehele Q3-modelrange word aan het einde van 2014 gefacelift. Zo krijgt de Q3 een nieuwe grille, andere koplampen met LED-dagrijverlichting en ietwat gewijzigde bumpers. De Q3 krijgt ook een nieuw infotainmentsysteem. Belangrijker zijn de technische wijzigingen. De Q3 is nu een stukje schoner dan voorheen.

audi-q3-2015-blue-frontside-facelift-2018-750.jpg

Qua benzinemotoren is er keuze uit de 1.4 TSI met 150 pk, een 2.0 TFSI met 180 of 220 pk. De 1.4 benzinemotor heeft altijd voorwielaandrijving en is naar keuze leverbaar met een handbak of automaat. De 2.0 TFSI heeft in de standaarduitvoering met 180 pk de beschikking over voorwielaanddrijving, maar quattro is optioneel leverbaar. Ook hierbij is er een keuze uit transmissies. Bij de dieselmotoren is er keuze uit twee variaties van de 2.0 TDI, met 150 of 184 pk. Beide zijn naar keuze leverbaar met quattro of S-Tronic, of een combinatie van die twee. De Q3 RS heeft een vermogensinjectie gekregen en weet nu 340 pk uit zijn vijfcilinder te persen. De sprint naar 100 km/u duurt nu slechts 4,8 seconden.

audi-q3-white-rear-side-2015-775.jpg

Eind september van 2016 word de Q3 andermaal onderworpen aan een facelift. Het is overigens in dit geval meer een subtiele model-update dan een grote modelwijziging. Zo blijven de meeste motoren gewoon leverbaar. De veranderingen zijn vooral van cosmetische aard. Zo is het verschil tussen de ‘sport’ en ‘design’-modellen (Audi spelt het met kleine letters) veel groter dan voorheen. Ook is de S-Line nu duidelijk sportiever. Voor wie het nog sportiever moet, is er nu ook een Q3 S-Line nu ook leerbaar met het Competition pakket. Deze is herkenbaar aan de hoogglans zwarte onderdelen zoals de grille, wielkasten, spiegelkappen en dakrails.

audi-q3-facelift-competition-yellow-front-side-2016-775.jpg

Mocht ook dat niet sportief genoeg zijn, dan is er naast een Q3 RS ook een Q3 RS Performance. Deze haalt 367 pk uit zijn 2.5 TFSI motor en knalt in 4,4 seconden naar de 100 km/u. Het is niet alleen een van de snelste auto’s uit zijn klasse, maar ook een van de duurste. Zonder opties kost de Q3 RS Performance zo’n 90 mille.

audi-q3-blue-rear-side-2018-775.jpg