Merken

De Q5 is een middelgrote crossover van Audi.

Met de X5 was BMW een van de eerste fabrikanten met een crossover die enkel en alleen voor de geasfalteerde weg is gebouwd. BMW voorzag een grote markt voor een model onder de X5 met de X3. Het duurde even voordat Audi een gepast antwoord had. Eerst werd in 2005 de Audi Q7 op de markt gebracht. Het zou een voorbode zijn op de vele crossovers en SUV-achtigen van het merk met de vier ringen. In 2007 wordt de Audi Cross Cabriolet getoond op de Los Angeles Auto Show. Het is een voorbode op dat wat komen gaat. Uiteraard wordt de Q5 geen cabriolet, maar met name aan het front was duidelijk hoe de Q5 eruit kon gaan zien.

audi-cross-cabriolet-quattro-concept-orange-front-side-2007-775.jpg

Op de Beijing Motor Show in 2008 wordt het doek getrokken van de productieversie van de Audi Q5. De auto komt eind 2008 op de Nederlandse markt. In het begin is de Audi Q5 slechts leverbaar met 3 motoren. De eerste is een 2.0 TFSI benzinemotor. Deze levert 211 pk en is standaard gekoppeld aan een automaat en vierwielaandrijving. De 2.0 TDI met 177 pk heeft een handbak, terwijl de 3.0 TDI (245 pk) ook een automaat heeft. Alledrie beschikken ze over vierwielaandrijving. In 2009 wordt de range uitgebreid met een 180 pk sterke 2.0 TFSI en een 265 pk sterke 3.2 liter V6. Ook komt er een 2.0 TDI instapper bij met 143 pk.

audi-q5-20-t-quattro-blue-front-side-2008-775.jpg

De Audi Q5 valt bijzonder goed in de smaak. In Nederland worden er de eerste drie jaar zo’n 1.500 per jaar van verkocht. Een interessante uitbreiding kwam in 2011 op de markt in de vorm van de Audi Q5 Hybrid. Zoals de naam al aangeeft beschikt deze Q5 over een benzinemotor én een elektromotor. De benzinemotor is de bekende 2.0 TFSI met 211 pk, deze wordt geassisteerd door een 54 pk / 210 Nm sterke elektromotor. Het totale systeemvermogen (de motoren pieken op een ander moment) is 245 pk en 480 Nm. De Q5 Hybrid kan puur op de elektromotor 100 km/u halen en maximaal 3 kilometer ver komen. Daarna springt de benzinemotor bij.

audi-q5-hybrid-grey-rear-side-2011-775.jpg

in 2012 word de Audi Q5 onder handen genomen middels een facelift. Zoals wel vaker het geval bij Audi, zijn de verschillen uiterst klein. De koplampen hebben anders gevormde LED’s. Er zijn een paar nieuwe kleuren en velgdesigns leverbaar. Het MMI-systeem is opgewaardeerd en heeft nu vier knoppen. Verder is er wat meer chroomwerk in het interieur te zien. De meeste veranderingen zijn van technische aard. Zo is de 2.0 TFSI motor nu 225 pk sterk. De 3.2 V6 is vervangen door een 3.0 TFSI, een V6 met mechanische compressor. Met 272 pk is dit voorlopig de sterkste Q5. Op dieselgebied gebied minder, de 2.0 TDI levert met 177 pk 7 paarden meer dan voorheen. Ook de hybride staat in de prijslijsten.

audi-q5-30t-quattro-grey-front-side-2012-775.jpg

In 2013 komen er drie nieuwe varianten bij voor de Q5. De eerste is een 180 pk sterke 2.0 TFSI, die enkel met een handbak te bestellen is. Ten tweede is daar de 2.0 TDI met 143 pk. Deze is niet alleen hangeschakeld, maar ook voorzien van alleen voorwielaandrijving. De Q5 wordt ook verkocht vanwege het stoere uiterlijk, de vierwielaandrijving blijkt niet voor iedereen noodzakelijk. Het meest interessant is de SQ5, het nieuwe topmodel. De SQ5 heeft een 3.0 TDI onder de kap met maar liefst twee turbo’s. Deze levert 313 pk en een monsterlijk koppel van 650 Nm. Dankzij die motor sprint de SQ5 in 5,1 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u. Het gemiddelde verbruik van 1 op 14,7 haal je weliswaar niet, maar de SQ5 is wel een van de eerste performance-crossovers waarvan het verbruik niet desastreus is. Aan het uiterlijk is de SQ5 te herkennen aan de dikkere bumpers, grotere velgen en de vier uitlaten aan de achterzijde. In Nederland is de SQ5 er alleen geweest met dieselmotor, in sommige landen was de benzinemotor uit de Audi S4 ook leverbaar.

audi-sq5-tdi-blue-rear-side-8r-2013-775.jpg

De Audi Q5 blijft tot het einde van 2016 in productie, daarna neemt de tweede generatie Q5 het stokje over. Qua design is duidelijk te zien dat Audi niet te veel wilde tornen aan het ontwerp. Het is overduidelijk een modernere auto, maar de verhoudingen komen behoorlijk overheen. Op zich logisch, daar het wereldwijd een van de best verkochte Audi’s is en het design een reden om juist zo’n auto uit te kiezen. In begin is er slechts één benzinemotor, de 252 pk sterke 2.0 TFSI die standaard is voorzien van een S-Tronic automaat en quattro vierwielaandrijving. Er zijn diverse diesels: een 2.0 TDI met 150 pk (handbak en voorwielaandrijving), een 2.0 TDI met 163 pk of 190 pk, die hebben altijd de beschikking over een automaat en quattro.

audi-q5-grey-front-side-2017-775.jpg

Wederom komt er een nieuwe SQ5. Ditmaal heeft deze geen dieselmotor onder de kap, maar een 3-liter V6 benzinemotor met een enkele turbo. Met 354 pk is de nieuwe een stukje sterker dan de diesel, maar qua koppel legt de nieuwe het af: 500 Nm. De 0-100 km/u-sprint duurt nu ook iets langer (5,4 seconden) terwijl de topsnelheid gelijk is. Ook verbruikt de nieuwe SQ5 een stuk meer dan de oude diesel. Wel ziet de SQ5 er weer lekker dik uit met grote bumpers en wielen.

audi-sq5-red-rear-side-2017-775.jpg