Merken

De Q7 is de grootste SUV van het Duitse merk Audi.

Van de Duitse drie was Audi de laatste om de opkomende markt van SUV en crossovers te betreden. Mercedes legde in 1998 al het fundament met de ML-KLasse. Net als de G-Klasse stond deze auto op een ladderchassis, maar de auto was veel verfijnder, met name de manieren op het asfalt waren vergelijkbaar met die van een personenauto. Destijds waren er niet veel auto’s die zowel onroad als offroad goed wisten te presteren. De Land Rover Range Rover, Toyota Land Cruiser en Jeep Grand Cherokee kwamen wellicht in de buurt, maar waren boven alles terreinauto’s. BMW deed er in 1999 met de X5 een schepje bovenop. Deze auto pretendeerde geenszins een terreinauto te zijn. Dit was een SUV puur en alleen voor het verharde wegdek. De auto stond niet op een ladderchasssis, maar beschikte over een zelfdragend koetswerk. De X5 versloeg de ML op zijn eigen terrein. Audi probeerde snel in te haken op deze SUV-hausse, maar was niet bij machte om een volwaardige concurrent te ontwikkelen. Het resultaat was de Allroad Quattro. De basis was overduidelijk een Audi A6 Avant. Deze werd voorzien van luchtvering, vierwielaandrijving en eventueel zelfs een lage gearing (voor de diesel met handbak). De Allroad zag er aanzienlijk stoerder uit dan de reguliere A6 Avant dankzij grote kunststof bumpers en aluminium sierstrips. Ook waren de velgen uniek.

audi-allroad-quattro-27t-green-rear-side-2000-775

De A6 Allroad was niet het volwaardige alternatief op een X5, vandaar dat men bij Audi doorging met de ontwikkeling van een nieuwe SUV. De Mercedes-Benz ML en BMW X5 hadden waren beide SUV’s voor de openbare weg, maar waren ondanks hun forse formaat slechts in staat om vijf personen te vervoeren. Concerngenoten Volkswagen en Porsche waren ook bezig om een rechtstreekse X5 concurrent te ontwikkelen. Die auto’s zouden hun intrede doen als de Touareg en Cayenne. De Audi SUV zou op hetzelfde platform worden gebouwd, maar dan een verlengde variant. Op de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit had Audi al een conceptcar laten zien die er op moest gaan lijken, de Audi Pikes Peak Quattro.

audi-pikes-peak-quattro-concept-blue-front-side-2003-775

De Audi Q7 wordt aan het einde van 2005 in productie genomen. Dat zijn echter enkele honderden auto’s voor de (met name) Duitse markt. In Nederland worden de eerste exemplaren in januari van 2006 geleverd. De Audi Q7 imponeert met zijn afmetingen: de auto is meer dan vijf meter lang (5,08), bijna twee meter breed (1,98) en 1,73 hoog. De Q7 is ook louter met ‘dikke’ motoren leverbaar geweest. Aanvankelijk was er slechts keuze uit een 4.2 FSI (350 pk) of een 3.0 TDI (233 pk), beide motoren waren standaard uitgerust met Audi’s befaamde quattro vierwielaandrijvingssysteem. In 2007 wordt de range uitgebreid met een 3.6 FSI zescilinder benzinemotor met 280 pk. Ook is de 4.2 TDI beschikbaar, een V8 met 326 pk en maar liefst 760 Nm. In 2008 komen er geen nieuwe motoren bij, maar wel een nieuwe transmissie. De 3.6 is namelijk uit te rusten met een handgeschakelde versnellingsbak.

audi-q7-30-tdi-quattro-beige-front-side-2005-775

De optie voor een handbak vervalt in 2009, in dat jaar wordt de hele Q7-range voorzien van een facelift. Qua uiterlijk kun je de Q7 eenvoudig herkennen aan de nieuwe koplampen en achterlichten met LED’s. Verdere wijzigingen zijn het gebruik van extra chroom aan de buitenzijde, nieuwe kleuren, nieuwe velgen en andere voor- en achterbumpers. Qua interieur zijn de wijzigingen lastiger te bemerken. Er is een nieuw instrumentarium, nieuwe bekledingen, kleuren en een derde generatie van het MMI-systeem waarmee de infotainment bediend wordt.

audi-q7-42-quattro-brown-rear-side-2009-775

Motorisch veranderd er vooralsnog niet heel erg veel. De 3.0 TDI levert nu 240 pk en de 4.2 TDI is nu goed voor 340 pk. Voor wie een sterkere diesel wenst, heeft Audi de nieuwe Q7 V12 TDI in de aanbieding. Deze heeft een 6.0 liter grote twaalfcilinder TDI motor met twee turbo’s, goed voor 500 pk en 1.000 Nm. Daarmee sprint de 2.600 zware kolos in 5,5 seconden naar de 100 km/u om door te stomen tot een begrensde 250 km/u. Ongekende waarden voor zo’n zware diesel. De prijs is ook ongekend: de V12 TDI is precies twee keer zo duur als de V8 TDI. Later komen er nog twee nieuwe benzinemotoren bij, een 3.0 TFSI met 272 pk of 333 pk. Tevens wordt het dieselgamma naar beneden afgerond met een 3.0 TDI met 204 pk.

audi-q7-v12-tdi-quattro-blue-rear-side-2009-775

In 2015 wordt de Q7 afgelost door een compleet nieuw model. De tijden zijn intussen iets veranderd, waardoor Audi de auto iets ingetogener heeft ontworpen. De auto is nog altijd groot en indrukwekkend, maar is iets minder extrovert geworden. Ook op technologisch gebied. De Q7 heeft nu de beschikking over diverse zescilinder motoren die veel efficiënter zijn dan voorheen. Tijdelijke leaselieveling was de Q7 3.0 TDI e-tron quattro. Deze Plugin Hybride combineerde een zescilinder dieselmotor met een elektromotor en accupakket. Dankzij een lage (theoretische) uitstoot is het tijdelijk mogelijk geweest om de auto tegen zeer scherpe randvoorwaarden te kunnen leasen.

audi-q7-e-tron-tdi-quattro-grey-front-side-2017-775

Minder interessant voor de zakelijke lease, maar wel leuk is de Audi SQ7 TDI. Deze heeft een gloednieuwe achtcilinder TDI motor van vier liter. Dankzij elektrische turbo’s is er nauwelijks turbogat en moet de motor krachtig doch zuinig zijn. Voor de zuinigheid koopt niemand een SQ7 TDI, voor de power wel. De motor levert 435 pk en 900 Nm. Daarmee sprint de auto in 4,8 seconden naar de 100 km/u. Dankzij de WLTP in 2018 zijn alle motoren geschrapt, op twee V6 TDI’s na.

audi-sq7-tdi-grey-rear-side-2017-775