Merken

BMW is een van de meest tot de verbeelding sprekende Duitse automerken. Het werd in 1916 opgericht in München. Het was een samenvoeging van drie aparte bedrijven: Automobilwerk Eisenach, Rapp Motorenwerke en Bayerische Flugzeugwerke. Het bedrijf begint aanvankelijk met het bouwen van vliegtuigmotoren. Helaas gooide het verdrag van Versailles roet in het eten in 1919. Dit verdrag verbood namelijk Duitse fabrikanten om vliegtuigen te bouwen. Om toch te kunnen overleven produceert BMW allerlei verschillende producten: van huishoudelijke apparaten tot remmen voor treinen.

bmw-r-32-black-front-side-1923-775.jpg

In 1923 begint BMW met de productie van zijn eerste motor, de R32. Deze motorfiets had een 500cc tweecilinder boxermotor met 8,5 pk, goed voor 95 km/u. Tot op de dag van vandaag bouwt BMW motorfietsen met een boxerconfiguratie. In 1928 kwam de eerste auto van BMW, de Dixi 3/15. Strikt genomen was dit geen BMW, maar een in licentie gebouwde Austin 7. De naam Dixi werd vervangen door de naam BMW, waardoor de eerste BMW-automobiel een feit was.

bmw-3-15-dixi-red-front-side-1931-775.jpg

Deze auto zou leiden tot de BMW 3/20, de eerste ‘echte’ BMW, alhoewel het overduidelijk een doorontwikkeling was. De eerste echte BMW’s komen in de jaren ’30 op de markt. Het begint met de 303 met zes-in-lijn motor, een concept waar BMW nog lang aan zou vasthouden. Zoals met de 326, wellicht de eerste volbloed BMW. Deze auto vormt de basis voor de 328, de eerste echte sportwagen van BMW. De 328 pakt de klasse-titel op Le Mans en de Mille Miglia. Die laatste race wordt in 1940 ook gewonnen. Hier legt BMW de basis voor hun sportieve imago.

bmw-328-coupe-touring-mille-miglia-grey-front-side-1939-775.jpg

In de Tweede Wereldoorlog kan BMW weer doen waar het goed in is: motoren bouwen voor de luftwaffe. Het personeel werkte gratis, het waren voornamelijk gevangenen van de concentratiekampen. De motoren van BMW stonden hoog aangeschreven, helaas bij de verkeerde mensen. Na de oorlog waren de meeste fabrieken van BMW platgebombardeerd of ingenomen door de Russen of geallieerden. Deze periode stond in het teken van herstel. Eerst krijgt BMW de toestemming om motorfietsen te produceren, in 1952 mag het dan eindelijk weer auto’s maken. Auto’s als de 501, grote auto’s met grote motoren. Deze blijken bijzonder lastig te verkopen. Om een beetje geld in het laatje te krijgen komt BMW met twee kleine en betaalbare modellen: eerst de Isetta en later de 700.

bmw-iseatta-300-us-version-red-front-side-1957-775.jpg

Eind jaren ‘50 gaat het erg slecht met BMW. De Isetta verkocht redelijk, maar dankzij de lage marge verdiende BMW er niet lekker op. Op de 503 en 507 kon wel verdiend worden, maar die modellen verkochten bedroevend slecht. Als klap op de vuurpijl zakten de verkopen van motorfietsen ook nog eens in. In december 1959 lijkt er niets anders op te zitten dan een fusie (beter gezegd overname) met Daimler, het moederbedrijf van aartsrivaal Mercedes-Benz. De aandeelhouder en dealers waren het er niet mee eens. Net op dat moment namen de halfbroers Quandt het grote deel van de aandelen over.

bmw-503-red-front-side-1958-775.jpg

De visie van de familie Quandt was dat BMW zich moest gaan toeleggen op sportieve sedans. De markt voor sportauto’s was te klein om van te leven, maar de meeste sedans waren vrij gezapig. Dit resulteerde in de ‘Nieuwe Klasse’ BMW’s. Dit waren compacte, sportieve sedans met achterwielaandrijving, pittige motoren en luxe uitrusting, precies wat de zakenman wenste.

bmw-1500-e115-blue-front-sie-corner-1962-775.jpg

Onder de Nieuwe Klasse werd de BMW 02 geïntroduceerd, het gamma aan de bovenkant werd door de E3 (Neue 6) afgerond. Deze auto’s gaven het startsein aan drie ijzersterke modellenrijen. In 1972 wordt de 5 Serie onthuld, een middelgrote sedan als opvolger van de Neue Klasse BMW’s. In 1975 wordt de 02-Serie afgelost door de 3 Serie, een compacte sportsedan. Aan de top wordt de Neue 6 in 1978 afgelost door de 7 Serie. Tot op de dag van vandaag zijn deze series uitermate belangrijk voor BMW.

bmw-model-range-3-series-5-series-6-series-1981-775.jpg

Om het sportieve imago van de BMW-raceauto’s goed over te brengen op de straatauto’s mist er een schakel. BMW Motorsport GmbH wordt deze ontbrekende schakel. Het eerste wapenfeit is de M1, een sportwagen met een 276 pk sterke zes-in-lijn motor. De M3 ziet in 1985 het levenslicht en wordt een van de meest populaire raceauto’s aller tijden. Eind jaren ’80 completeert de M5 de line up.

bmw-m3-m5-m635-csi-black-front-side-1987-775.jpg

In de jaren ’90 borduurt BMW voort op dit recept, met name de 5 Serie (E39 generatie) is een zeldzaam hoog aangeschreven automobiel, ook de 3 Serie (E46) en 7 Serie (E38) worden gezien als klassiekers in wording. In deze periode koopt BMW Rover en later Rolls-Royce. Het huwelijk met Rover blijkt geen gelukkige, maar met MINI en Rolls-Royce heeft BMW handen.

bmw-730d-front-530d-rear-1999-775.jpg

Eind jaren ’90 ziet BMW dat er twee dingen moeten gebeuren. Ten eerste moeten de modellen meer afwijkend van elkaar vormgegeven zijn en moeten er meer modellen bijkomen, met name op het gebied van SUV’s en crossovers wordt er een enorme groei verwacht. BMW stapt in 1999 zeer vroeg in dit segment met de X5. Het is een van de eerste SUV’s die in het terrein compleet waardeloos zijn, maar op het asfalt buitengewoon goed rijden. De X5 krijgt vele volgelingen waaronder de Porsche Cayenne, Volvo XC90, Volkswagen Touareg en Range Rover Sport.

bmw-x5-46-is-red-front-side-alpina-e53-sav-2002-775.jpg

Op het gebied van design worden er grote risico’s genomen. Onder leiding van Chris Bangle worden de meest bijzondere ontwerpen in productie genomen. BMW heeft een dermate groot aanbod qua modellen dat er geen andere optie was. Het zijn ontwerpen die polariseren, maar wél aanslaan: BMW verkoopt beter dan ooit.

bmw-z4-coupe-135i-645d-335-i-x5-coupe-range-2007-775.jpg

Zelfs een voorwiel aangedreven midi-MPV als de 2 Serie Active Tourer is populair. Om de liefhebber tevreden te houden zijn er M-modellen van de 2, 3, 4, 5 en 6 Serie. Om het gat op te vullen tussen de reguliere BMW’s en de telkens heftigere M-Modellen lanceert BMW de M-Performance lijn met auto’s als de M235i en M550d.

bmw-m550d-f11-grey-rear-side-2010-775.jpg

BMW is in bijna elke klasse vertegenwoordigd, mede dankzij de merken MINI en Rolls-Royce. Ook op het gebied van innovatieve auto’s laat BMW zich gelden met de i-lijn. Twee exponenten daarvan zijn de i3 en i8. De elektrische auto’s met een koolstofvezel chassis en een kleine range-extender tonen aan dat ook in de toekomst BMW’s luxe, sportief en premium zullen zijn.

bmw-i8-white-3-blue-i3-s-red-front-side-2018-775.jpg