Merken

De X5 is een fullsize crossover van BMW.

Een ietwat vooruitziende blik kan BMW niet ontzegt worden. Tegenwoordig zijn crossovers zeer populair. Sterker nog, het ziet ernaar uit dat het gewoon de maatstaf gaat worden. Auto’s die hoog op de poten staan, een stoer uiterlijk hebben en eventueel met vierwielaandrijving geleverd kunnen worden. Ondanks die looks, zijn het absoluut geen terreinauto’s. Daar is het echter wel mee begonnen. Op veel markten werden grote terreinauto’s alsmaar populairder. Niet zozeer om de blubber in te gaan, maar wel voor de schoolritjes, boodschappen en wintersport. Reuze praktisch zo’n gigantische terreinauto, maar er zitten ook veel nadelen aan. De motoren zijn vaak vrij rumoerig en meer op kracht afgestemd dan comfort. De rijeigenschappen op onverhard zijn uitstekend, maar op de openbare weg stuurt zon 4x4 niet lekker. Ook is het comfort ver te zoeken en het gewicht enorm hoog. Dat komt door het ladderchassis waar dergelijke auto’s op staan. Uitstekend voor het terrein, minder prettig op verharde wegen. BMW was de eerste die een dergelijke auto maakte puur en alleen voor het asfalt.

bmw-x5-30i-red-front-side-e53-2000-775.jpg

De eerste generatie X5 kwam in 1999 en had in tegenstelling tot de voorgaande auto’s een zelfdragende carrosserie, zoals een personenauto. Tijdens het ontwikkelen was BMW nog eigenaar van Land Rover. De X5 deelde daarom veel offroad-gadgets met de Range Rover van de derde generatie, die gelijktijdig in ontwikkeling was. Zo was het Hill Descent Control van de X5 afkomstig van Land Rover. In technisch opzicht was de X5 nauw verwant met de toenmalige 5 Serie (E39), vooral elektronica en motoren waren ervan afkomstig.

bmw-x5-44i-grey-e53-rear-side-2000-7785.jpg

De BMW X5 was aanvankelijk leverbaar met een 3.0i zes-in-lijn (231 pk) en 4.4i V8 (286 pk) benzinemotor. Een jaar later kwam daar een 3-liter zescilinder dieselmotor (184 pk) bij. Het absolute topmodel komt in 2002, de X5 4.6is. Deze uitvoering is herkenbaar aan de enorme velgen en afwijkende bumpers. Onder de kap huist een 4.6 liter V8, afkomstig van Alpina. De X5 4.6is weet van 0-100 km/u te sprinten in 6,5 seconden en kan een topsnelheid halen van 240 km/u, voor dit type auto absolute topwaarden. In 2003 ontvangt de X5 een LCI (life cycle impulse, BMW’s benaming voor een facelift). Met name het front is nu iets ronder vormgegeven. De 4.4i levert nu 320 pk, de 3.0d produceert 218 pk. De 4.6is wordt vervangen door de 4.8is, goed voor 360 pk. Dit is geen Alpina motor, maar gewoon eentje van BMW zelf.

bmw-x5-48is-blue-front-side-e53-2004-775.jpg

De tweede generatie staat vanaf 2007 in de BMW-showrooms. De X5 is beduidend groter dan de voorgaande editie. In de tussentijd was de BMW X3 er namelijk bij gekomen die qua afmetingen dicht tegen de X5 aan zat. De X5 kon dus een stukje groeien, waardoor er nu ook plaats was voor een extra achterbankje voor 2 personen, waardoor de X5 een heuse zevenzitter werd. Wederom begon het aanbod met een zes-in-lijn (272 pk) met een V8 daarboven (355 pk). Tevens waren er twee diesels met 235 pk en 286 pk.

bmw-x5-grey-rear-side-e70-2007-775.jpg

In 2009 lanceert BMW een nieuw topmodel. Ditmaal geen ‘is’, maar een heuse ‘M’. Om verwarring met de roadster van Mazda (MX-5) wordt er gekozen voor X5 M. Het is een auto die voor de purist even wennen is. Voor het eerst is er een M-model op basis van een SUV. Dat niet alleen, het is de eerste M met een volwaardige automaat, vierwielaandrijving en turbomotor. Deze levert als doekje voor het bloeden 555 pk en 680 Nm. Deze motor zou later zijn weg vinden naar de nieuwe M5. In 2011 wordt de tweede generatie licht opgefrist. Alle benzinemotoren zijn nu ook voorzien van een efficiëntere (en krachtigere) turbomotor. Helemaal aan het einde van de carrière komt er nog een X5 M50d, die heeft een drieliter zescilinder diesel met drie turbo’s.

bmw-x5m-blue-front-side-e70-775.jpg

Aan het einde van 2013 komt de derde generatie X5 op de markt. Qua uiterlijk is het duidelijk dat BMW voortborduurt op het design van de vorige twee generaties. Er zijn twee benzinemotoren, een ‘35i’ met 306 pk en een ‘50i’ met 450 pk. Op dieselgebied gebeurt er meer opmerkelijke dingen. Uiteraard is er een ‘30d’ (258 pk) en ‘40d’ (313 pk). Er is een nieuwe instapdiesel in de vorm van de ‘25d’, met een 218 pk sterke viercilinder motor. Ook wordt er gevolg gegeven aan de X5 M50d.

bmw-x5-m50d-white-rear-side-2014-775.jpg

In 2015 komen er twee interessante benzinevarianten bij. Aan de bovenkant van het spectrum is er de X5 M, die dezelfde V8 als zijn voorganger meekrijgt, zij het nu met 575 pk en 750 Nm. Ook volgt BMW de trend van schonere en zuinigere modellen met de X5 ‘40e iPerformance’. Een plugin-hybride variant van de X5 met tweeliter benzinemotor en elektromotor.

bmw-x5-40e-grey-front-side-f15-2016-775.jpg

De derde generatie X5 is een van de weinige BMW’s die tussendoor geen LCI-facelift heeft ontvangen. In de zomer van 2018 wordt namelijk de vierde generatie onthuld. De nieuwste X5 is een stukje langer en aanmerkelijk breder dan het uitgaande model. Wederom kan er gekozen worden voor een zes-in-lijn of V8 op benzine of diverse gradaties van de 3-liter dieselmotor, waarvan de topper een 400 pk sterke variant heeft, dankzij vier turbo’s.

bmw-x5-xdrive30d-msport-white-front-side-2018-775.jpg