Merken

De C5 is een middenklasse sedan en stationwagon van Citroën.

Volgens veel reclames en folders zijn alle auto’s tegenwoordig sportief, dynamisch en compromisloos. Met name de Duitse merken zijn hier ijzersterk in en veel merken volgen dit voorbeeld. Vooral in Europa lijkt men een stevig afgestelde ‘sportieve’ auto met hard onderstel en eveneens harde stoelen zeer te waarderen. Gelukkig is er een relatief grote fabrikant in Rennes die dapper weerstand blijft bieden. Citroën heeft namelijk jarenlang een naam hoog te houden als het gaat om grote, comfortabele reislimousines.

citroen-bx-d-red-front-side-1986-775.jpg

Dat begon voor Citroën al in 1970. Toen lanceerde het merk de GS, een berline die onder de legendarische DS gepositioneerd werd. De auto was iets compacter, maar (bijna) net zo comfortabel. De GS ging erg lang mee, de auto werd pas in 1982 (12 jaar later!) opgevolgd door de BX. Ook die middenklasser hield het 12 jaar vol, totdat deze werd afgelost door de Xantia in 1994. Helaas was die auto een minder lang leven beschoren dan zijn voorgangers.

citroen-xantia-hdi-green-front-side-2001-775.jpg

In het voorjaar van 2001 onthulde Citroën namelijk de nieuwe C5. De naamgeving is voor Citroën op dat moment compleet nieuw. Veel Citroën auto’s hadden tot voor kort de ‘X’ in de naam: zoals de Saxo, Xsara en Xantia. Binnen niet afzienbare tijd zou de complete modellenrange van Citroën een nieuwe naamgeving krijgen, zoals tot op de dag vandaag nog steeds het geval is. De C5 is standaard voorzien van hydropneumatische vering, zoals de Citroën DS dat al had in de jaren ’50. Dit zorgde voor het ‘vliegende tapijt’-effect dat onmiskenbaar bij een Citroën hoort.

citroen-c5-black-front-side-2001-775.jpg

De Citroën C5 is er als Berline, die ondanks zijn sedan-vorm is voorzien van een vijfde deur, net zoals zijn voorgangers. Daarnaast is de auto te bestellen als Break, met een gigantische achterbak en unieke, herkenbare hoog oplopende achterlichten. De bagageruimte is met 563 liter behoorlijk fors in zijn klasse, met de bank neergeklapt ontstaat er een laadruimte van 1.658 liter, waarmee de C5 Break meer ruimte biedt dan veel auto’s uit het E-Segment (een klasse hoger). De Citroën C5 Break is leverbaar in bijna alle uitvoeringen waarin de Berline ook te verkrijgen is.

citroen-c5-break-hdi-grey-rear-side-2001-775-1.jpg

Bijna, want de Break is er vanwege een of andere reden niet verkrijgbaar met 1.8 benzinemotor en de automatische transmissie. De 1.8 (118 pk) is de basismotor. Een trede hoger staat de 2.0 zestienklepper met 136 pk. De top-benzinemotor is de 3-liter grote V6 met 207 pk. Deze is standaard gekoppeld aan een viertrapsautomaat. Uiteraard is de Citroën C5 leverbaar met diverse dieselmotoren. Er zijn twee varianten van de 2.0 HDI, eentje met 90 pk en een met 110 pk. Tevens is er een 2.2 HDI met 136 pk. Die laatste twee zijn uit te rusten met een automaat.

citroen-c5-v6-beige-rear-side-2003-775.jpg

In de herfst van 2004 krijgt de Citroën C5 een vrij rigoureuze facelift. Citroën heeft met de C4 een nieuwe, expressie huisstijl neergezet en de C5 valt met zijn behoudende lijnenspel een beetje uit de toon in de showrooms. De C5 krijgt een compleet nieuw front met een compleet nieuwe motorkap, grille, koplampen en voorbumper. Het verschil is dermate groot dat men zou kunnen denken dat het een compleet nieuw model is. Ook aan de achterkant krijgt de C5 een compleet ander uiterlijk. De smalle, verticale achterlicht-units worden vervangen grote L-vormige achterlichten. Alleen bij de Break is te zien dat de C5 nog altijd hetzelfde model is, daarbij blijft de achterkant namelijk bijna gelijk, op een andere bumperpartij na. In technisch opzicht verandert er niet heel erg veel, de meeste motoren blijven behouden. De 90 pk sterke 2.0 HDi wordt vervangen door een 1.6 HDiF met hetzelfde vermogen.

citroen-c5-facelift-black-front-side-2004-775.jpg

In de herfst van 2007 wordt de tweede generatie Citroën C5 aan de wereld voorgesteld. De auto staat in het voorjaar van 2008 in de showrooms. Ditmaal is de Berline weer een vierdeurs sedan, in plaats van een vijfdeurs hatchback. Uiteraard is er ook een stationwagon. Er werd een concept getoond van een C5 Cabriolet, maar deze wist niet het productiestadium te halen. Een belangrijk verschil was dat niet alle C5’s uitgerust waren met Citroëns befaamde hydropneumatische luchtvering. De auto stond standaard namelijk op schroefveren. Deze versies waren er voor de klanten die de meerwaarde er niet van inzagen en een meer ‘Duits’ aanvoelende auto wensten.

citroen-c5-grey-front-side-2008-775.jpg

De C5 was leverbaar met bekende motoren, een 1.8 (127 pk), 2.0 (143 pk) en een V6 (215 pk) waren mogelijk op benzine. Uiteraard was ook deze generatie C5 leverbaar met een keur aan dieselmotoren. Het waren allen HDiF aggregaten, dus met een partikelfilter. De instapdiesel was een 1.6 HDiF met 110 pk. Een stapje hoger stond de 2.0 HDiF met 138 pk. Wederom was er ook nu een 2.2 HDiF, ditmaal goed voor 173 pk. De topdiesel was de 2.7 HDiF, een heuse V6 met 207 pk en 440 Nm. Deze motor werd ook geleverd in de C6 en Jaguar S-Type.

citroen-c5-tourer-black-rear-side-2010-775.jpg

Aan het einde van 2010 werd de C5 voorzien van een milde facelift. De meeste veranderingen waren onderhuids. De oude viercilinder benzinemotoren werden vervangen door een moderne 1.6 VTI (120 pk) en 1.6 THP met 155 pk. De V6 benzine werd geschrapt. Op dieselgebied was er de 1.6 HDi met 115 pk, een 2.0 HDi met 160 pk, een 2.2 met 200 pk en 3.0 HDI met maar liefst 241 pk. De gehele range wordt in 2015 ernstig ingekort met een 150 en 180 pk sterke diesel als enige keuzemogelijkheid. In 2017 gaat de Citroën C5 uit productie. Er kwam geen directe opvolger.

citroen-c5-traction-avant-black-front-side-2013-775.jpg