Merken

De Alfa Romeo Giulia is een sportieve middenklasser van het Italiaanse Alfa Romeo.

BMW en Alfa Romeo: bouwers van sportieve sportsedans

Vroeger, heel vroeger, waren er twee fabrikanten die zeer begenadigd waren in het bouwen van sportsedans: BMW en Alfa Romeo. BMW was succesvol met de ‘02’-serie, terwijl Alfa Romeo een geduchte concurrent had in de vorm van de Giulia. Bij BMW evolueerde de 02-serie door naar de 3 Serie en zou de meest populaire auto in zijn klasse worden. Een absolute maatstaf in zijn segment. Bij Alfa Romeo ging het minder vlekkeloos.

alfa-romeo-giulia-nuova-super-115-blue-front-side-1974-775

De Giulia in de jaren '80

In de jaren ’80 werd de Giulia opgevolgd door de Alfa Romeo 75, een auto die perfect paste in het plaatje: fijne motoren, puike rijeigenschappen, achterwielaandrijving en een Italiaans koetswerk. De opvolger van de 75 was helaas minder spectaculair. De 155 was gebaseerd op een platform waar elke auto uit de Fiat groep destijds op stond en zou gaan staan. Het grootste nadeel was dat de Alfa Romeo 155 voorwielaandrijving had. Dat was ook het geval met de uiterst succesvolle Alfa 156 en de zwaar onderschatte Alfa Romeo 159.

alfa-romeo-159-ti-939a-black-front-side-2007-775

Alfa Romeo tijdens de crisis

De Alfa Romeo ging in 2011 (na zes matige jaren) uit productie. Die auto had Alfa niet het succes gebracht dat nodig was. Er was nauwelijks budget voor de ontwikkeling van een opvolger. Sowieso hakte de financiële crisis er bij het moederbedrijf FCA (Fiat Chrysler Automobiles) goed in. Gelukkig was Alfa Romeo op de achtergrond toch bezig met een opvolger voor de inmiddels uit productie genomen 159.

In 2015 wordt in juni de nieuwe Giulia (typecode 952) onthuld. Het is niet zomaar de nieuwe Giulia, maar gelijk het topmodel dat getoond word, de Giulia Quadrifoglio. Alfa past deze tactiek toe om te laten zien dat het niet meer lang gaat duren én dat het menens is. Het duurt overigens nog een tijdje voordat de auto daadwerkelijk te bestellen is.

alfa-romeo-giulia-super-blue-front-side-2018-775

Alfa Romeo Giulia in Nederland (2016)

Pas in het voorjaar van 2016 komt de auto naar Nederland. De Alfa Romeo Giulia wordt geleverd met twee verschillende benzinemotoren en twee varianten van de 2.2 JTD: 150 en 180 pk. De 2.0T benzinemotor levert 200 pk. Afhankelijk van het motortype kan de Giulia geleverd worden met een handgeschakelde zesbak of een achttraps automaat. De Giulia is er in standaard trim of als ‘Super’.

alfa-romeo-giulia-white-rear-side-2016-775

De Giulia Quadrifoglio

De topper van de range is de Giulia Quadrifoglio. Deze auto is een rechtstreekse aanval op de BMW M3. Qua specificaties lijkt de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglioo er zelfs overheen te gaan. De van Ferrari afkomstige 2.9 liter V6 met dubbele turbo levert maar liefst 510 pk en 600 Nm. Dankzij die motor zijn de prestaties bizar te noemen. De acceleratietijd van 0-100 km/u duurt slechts 3,9 seconden. De topsnelheid is eveneens indrukwekkend: 307 km/u is in het D-segment zeer zeldzaam. Aanvankelijk had je de keuze tussen een handbak of automaat, vanaf 2018 is de automaat de enige optie.

alfa-romeo-giulia-quadrifoglio-red-rear-side-2016-775

De lancering van de Giulia Veloce

Voor wie de reguliere Giulia net te gewoontjes is, maar de Quadrifoglio zwaar over the top, lanceert Alfa Romeo de Giulia Veloce. Deze kan besteld worden met een 2.0 benzinemotor of een 2.2 liter diesel. De benzinemotor levert 280 pk, de diesel schopt het tot 210 pk. Qua koppel wint de diesel het riant: 470 Nm tegen 400 Nm voor de benzine uitvoering. Beide uitvoeringen zijn voorzien van Alfa ‘Q4’-vierwielaandrijving en de achttraps automaat. De Veloce modellen kun je herkennen aan de afwijkende bumpers en 19 inch grote velgen.

alfa-romeo-giulia-veloce-q4-blue-front-side-2016-775

Een nieuwe instapdiesel voor de Giulia (2017)

In 2017 voert Alfa Romeo een paar kleine wijzigingen uit in het modelgamma. Zo komt er een nieuwe instapdiesel. Nog altijd meet deze 2.2 liter, maar deze viercilinder levert 136 pk. De 150 pk diesel wordt in 2018 vervangen door een variant met 160 pk, terwijl de 180 pk variant voortaan 190 pk levert. Deze wijzigingen zijn doorgevoerd voor de WLTP cyclus. De Alfa Romeo Giulia voldoet nog steeds aan de eisen, maar de diesels zakken van een B- of C-label naar een E-label.

alfa-romeo-giulia-grey-rear-side-2017-775

De verkoopcijfers van de Giulia

De komst van de Alfa Romeo Giulia heeft ervoor gezorgd dat er weer iets meer leven in de Alfa Romeo dealers is. In het eerste jaar, in 2016, werden er iets meer dan 250 exemplaren van verkocht. Het eerste volle jaar dat de Giulia geleverd werd, kon de importeur er meer dan 750 voorzien van gele platen. Op zich geen verkeerde cijfers, daarmee doet de Alfa Romeo het beter dan concurrenten als de Jaguar XE, Cadillac ATS of Lexus IS. De achterstand op de Audi A4, BMW 3 Serie en Mercedes-Benz C-Klasse is echter groot. Ook in deze klasse worden (Plugin-) hybrides steeds belangrijker.

alfa-romeo-giulia-q2-b-tech-grey-side-2018-775

Tevens mist Alfa Romeo een populaire stationwagon, een variant die de concurrentie wel biedt en uitermate populair is in Noord-Europa. Om gedeeltelijk te beantwoorden aan die vraag heeft Alfa Romeo de Stelvio in de aanbieding. In technisch opzicht is deze auto gebaseerd op het ‘Giorgio’-platform van de Giulia. Daarmee lijkt Alfa Romeo een slimme zet te hebben gedaan. De markt voor crossovers is immers nóg groter dan die voor stationwagons in dit prijssegment.