Merken

De Alfa Romeo Stelvio is een medium crossover van Alfa Romeo.

De eigenzinnigheid van Alfa Romeo

Alfa Romeo is altijd een merk geweest met goede bedoelingen, maar dankzij de Italiaanse charme die de auto’s zo aantrekkelijk maakt, zit het merk zichzelf geregeld in de weg. Denk aan betrouwbaarheidsissues van de jaren ’80, het roesten in de jaren ’70 of het geregeld ‘vergeten’ om een opvolger van een redelijk succesvol model klaar te zetten. Auto’s als de Alfa Romeo 159, Alfa romeo 166, Alfa Romeo Spider en Alfa Romeo Brera hebben het lang zonder opvolger moeten stellen. Ook het veel te laat instappen in de crossover-hype is typisch Alfa Romeo. Gek genoeg was het merk wel een pionier op dit vlak. Al in 1984 kon je de Alfa Romeo 33 Giardinetta in 4x4 uitvoering krijgen. Deze auto was stijlvol, luxe, snel, praktisch en werd dankzij de vierwielaandrijving goed ontvangen in Alpenlanden. De 4x4’s stonden iets hoger op de wielen voor meer bodemvrijheid.

alfa-romeo-33-4x4-giardinetta-redofront-side-905-1984-775

De overgang naar SUV’s

Ondanks het succes van die auto, kwam er geen directe opvolger. De 145 en 146 hadden altijd voorwielaandrijving en kenden geen Sportwagon versie. Alfa Romeo had echter wel door dat de markt weleens heel snel zou kunnen overslaan naar SUV’s. Daarom werd in 1997 in samenwerking met Bertone de Sportut ontwikkeld. Een hoge crossover met personenwagen-achtige rijeigenschappen op basis van de Alfa Romeo 145. De 2.0 Twin Spark motor leverde 150 pk, de auto reed ook daadwerkelijk. Aanvankelijk werd aangenomen dat de auto op de markt zou komen, maar tot productie leidde het nooit.

alfa-romeo-bertone-sportup-red-front-side-1997-775

Dat was toen nog niet zo’n probleem, want de markt was nog niet zo heel erg groot voor dat type auto, alhoewel Subaru (Forester), Toyota (RAV4) en Honda (CR-V) goede zaken deden met crossovers op basis van hatchbacks. In 2003 gaat Alfa Romeo voor de herkansing met de Kamal Concept. Deze wordt getoond op de Salon van Genève in 2003. Onder de kap lag een 3.2 liter ‘Busso’ V6 met 250 pk. Dankzij een double Wishbone ophanging rondom moesten de rijeigenschappen als een echte Alfa Romeo zijn. Ondanks dat het een perfecte tegenhanger zou zijn voor de BMW X3, kwam de Kamal er nooit.

alfa-romeo-kamal-beige-front-side-2003-775

De Alfa romeo 156 Crosswagen Q4

Nee, Alfa Romeo past een ander recept toe om de crossover-klant te verleiden, de Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4. Deze auto kwam helemaal aan het einde van de levensloopbaan van de 156 op de markt. In 2004 mochten we de auto in Nederland verwelkomen. Dit was opmerkelijk omdat de 156 al sinds 1997 te koop was en de auto er inmiddels al twee facelifts op had zitten. De 156 Crosswagon Q4 stond veel hoger op zijn poten en had standaard vierwielaandrijving. De looks werden met dikke bumpers, dakrails en unieke velgen stoerder gemaakt. De 156 Crosswagon Q4 was zeker geen slechte auto, maar qua concept was Alfa Romeo niets opgeschoten ten opzichte van 1984 met de 33 Giardinetta 4x4. De 159 Crosswagon Q4 werd uiteindelijk geen succes, de auto was enkel leverbaar met een 1.9 JTD met 150 pk. Een jaar na de introductie stond de opvolger van de 156, de 159, al in de showrooms. De auto is tot 2007 verkocht.

alfa-romeo-156-crosswagon-q4-green-rear-side-2004-775

De Alfa Romeo Giulia

Rond die tijd kwamen er crossovers uit alle hoeken en gaten. Alfa Romeo had het toen wat zwaarder. De 159 bracht niet het succes dat verwacht werd, waardoor er ook weinig budget was om een opvolger plus crossover te ontwikkelen. In 2016 kwam de nieuwe Alfa Romeo Giulia op de markt, een D-segment sedan. Alfa Romeo sloeg een stationwagonvariant direct over en kwam een jaar later met de op de Guilia gebaseerde Stelvio.

alfa-romeo-stelvio-red-front-side-2017-775

De Alfa Romeo Stelvio

De Alfa Romeo Stelvio komt in 2017 op Nederlandse markt en is er met een 2.2 dieselmotor. Deze kan worden geleverd met 150, 180 en 210 pk. De eerste twee opties verdwijnen in 2018 alweer voor versies met 160 en 190 pk. De 210 pk diesel heeft altijd vierwielaandrijving, de andere diesels hebben ‘tweewielaandrijving’. Omdat de auto op de achterwielaangedreven Giulia is gebaseerd, heeft de Stelvio zonder AWD ook aandrijving op de achterwielen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Audi Q5 of Range Rover Evoque. Verder zijn er twee 2.0 benzinemotoren, eentje met 200 pk en eentje met 280 pk.

alfa-romeo-stelvio-q4-grey-rear-side-2017-775

De Stelvio Quadrifoglio

De snelste variant is de Stelvio Quadrifoglio. Net als de Giulia Quadrifoglio heeft de Stelvio een door Ferrari ontwikkelde 2.9 V6 Biturbo-motor met maar liefst 510 pk bij 6.500 toeren en 600 Nm bij 2.500 toeren. Omdat de Stelvio altijd een achttrapsautomaat heeft plus vierwielaandirjving, is de 0-100 km/u sprint snel en eenvoudig achter de rug: slechts 3,8 seconden duurt dat. Omdat Alfa Romeo in tegenstelling tot de Duitse concurrentie snelheidsbegrenzers bij 250 km/u toepast, haalt de auto voluit 286 km/u.

alfa-romeo-stevlio-quadrifoglio-redfront-side-2017-775

De Stelvio B-tech

In 2018 voegt Alfa Romeo de Stelvio ‘B-Tech’ aan het gamma toe. Dat is een sportieve variant die iets boven de ‘Super’ is gepositioneerd, maar beduidend onder de Quadrifoglio. De B-Tech is leverbaar met de 2.2 diesels en 2.0 benzinemotoren. Deze zijn voorzien van extra rijke uitrusting en sportievere aankleding. Zo kun je ze herkennen aan de zwarte velgen, zwarte typeplaatjes, zwarte uitlaten en zwarte grille. Vooralsnog is de Stelvio niet een heel groot succes in Nederland. In 2017 werden er dik 230 exemplaren van verkocht, in 2018 net aan 250.

Bekijk alle Alfa Romeo Stelvio ocasions op autotrack.