Merken

De Audi TT is een compacte sportcoupé/roadster van het Duitse merk Audi.

Audi is bijna altijd een vrij behouden merk geweest. Onder regie van Volkswagen, heeft het Duitse merk uit Ingolstadt zich nimmer laten verleiden door esthetische escapades. Uitzondering op de regel is de uiterst fraaie Audi 100 Coupe S uit 1976. Ondanks de elegante lijnen ging er een vrij gewone Audi 100 onder schuil. In de jaren ’80 verbaasde Audi vriend en vijand met de revolutionaire Audi quattro, dankzij de permanente vierwielaandrijving. Zowel in de autosport als op de straat. Toch blijft het ontwerp ‘slechts’ een licht aangepaste Audi 80 Coupé. Ook zijn opvolger, de Audi Coupé is weinig bijzonder.

audi-100-coupe-s-white-rear-side-above-c1-1970-775

De Audi TT concept (1995)

In 1995 toont Audi de TT Concept op de IAA in Frankfurt. Het ontwerp van Freeman Thomas en J Mays herinnert aan de Bauhaus stijl. De auto is zeer eenvoudig qua lijnvorming, maar de lijnen die er zijn, zijn uniek te noemen. De auto lijkt in niets op een andere auto. Ook het interieur is zeer indrukwekkend. Een jaar later toont Audi de TTS Roadster Concept, een open variant. Het gonst van de geruchten dat de Audi TT daadwerkelijk op de markt komt. Veelal wijken de productieversies echter sterk af van de concepts.

audi-tt-coupe-concept-grey-rear-side-1995-775

De eerste generatie Audi TT (1998)

Zo niet bij Audi. Als de eerste generatie TT (8N) op de markt komt in 1998, valt op dat er bijna niets veranderd is aan het design. Alleen bij het dak is er een verschil te zin. De productie-TT heeft een derde zijruitje achter, die de TT Concept ontbeerde. Ondanks het bijzondere koetswerk was de Audi TT in technisch opzicht minder bijzonder. De auto stond op het PQ34 platform van de Volkswagen Group, waar ook de Audi A3, Seat Toledo, Skoda Octavia en Volkswagen Golf op stonden. Motorisch kom je overigens niets tekort. De instapmotor is een 1.8 20-kleps turbo met 180 pk. Deze heeft standaard voorwielaandrijving, vierwielaandrijving (met haldex-koppeling) is optioneel. Dat systeem is standaard op de 1.8T met 225 pk.

audi-tt-coupe-grey-rear-side-1998-775

De audi TT Roadster

In de zomer van 1999 introduceert Audi de TT Roadster, evenals de concept wijkt de productievariant maar weinig af. Zelfs de donkere Nimbusgrijze kleur is leverbaar, alsmede het ammaretto-kleurige leder met baseball-handschoen stiksels. De TT Roadster is in dezelfde uitvoeringen leverbaar als de Coupé. In 2002 komt er een 150 pk sterke Roadster bij, als instapper van de range. Deze motor wordt een jaar later ook leverbaar voor de TT Coupé.

audi-tt-roadster-grey-front-side-1998-775

Nieuwe motoren en uitvoeringen voor de Audi TT (2003)

In 2003 wordt de gehele range heel licht herzien. Het is in principe een facelift, maar omdat Audi erg weinig wijzigt aan het uiterlijk van de auto is dat lastig om als dusdanig te omschrijven. Belangrijker nieuws is de compleet nieuwe 3.2 zescilinder motor, goed voor 250 pk. Deze is leverbaar met een zesbak, maar is optioneel te bestellen met een DSG transmissie, een automaat met dubbele koppeling. Tegenwoordig zijn dergelijke transmissies zeer veel voorkomend, maar Audi was de eerste met een dergelijke transmissie. In 2005 komt de laatste TT-derivaat op de markt, de TT quattro Sport. Deze wordt door Quattro GmbH gebouwd en is een stuk sportiever dankzij 241 pk, 18” velgen, strakkere ophanging, sportstoelen en het ontbreken van een achterbank.

audi-tt-coupe-32-quattro-papaya-orange-coupe-2003-775

De tweede generatie Audi TT (2006)

In 2006 wordt de nieuwe TT voorgesteld. In hoofdlijnen blijft de auto herkenbaar als TT, met de scherpere koplampen en single-frame-grille is de auto te kenmerken als een modernere Audi. Nog altijd deelt deze generatie TT (8J) veel techniek met concerngenoten: de TT staat op het PQ35-platform waar een hele riks andere auto’s ook op staan. Bij de TT is er echter veel meer gedaan om de auto te distantieren van auto’s als de Jetta, Altea en A3. De TT heeft vooraan diverse aluminium ophangingen en carrosserie-delen, terwijl dit staal is aan de achterkant. Hierdoor heeft de TT een betere gewichtsverdeling.

audi-tt-coupe-32-quattro-grrey-front-side-2006-775

Uitgebreid aanbod aan motoren

Het aanbod qua motoren is een stuk omvangrijker. Het begint met een 200 pk sterke 2.0 TFSI motor en de bekende 3.2 VR6 motor. De 2.0 TFSI is optioneel met een S-Tronic transmissie en/of quattro uit te rusten, de 3.2 heeft standaard aandrijving op alle wielen. In 2007 volgt er een TT Roadster. In 2008 komen er twee nieuwe motoren bij: een 160 pk sterke 1.8 TFSI benzine en een een 2.0 TDI met 170 pk. De voorlopige topper van de range is de TTS met een 272 pk sterke 2.0 TFSI motor. In 2009 komt er een overtreffende trap in de vorm van de TT RS met 335 pk. In 2010 wordt de gehele range voorzichtig voorzien van een facelift. De absolute topper is de TT RS Plus met maar liefst 360 pk.

audi-tt-rs-roadfster-blue-side-rear-2009-775

De derde generatie Audi TT (2014)

De derde generatie TT (8S) komt in 2014 op de markt, de Roadster volgt een jaar later. De auto is veel strakker gelijnd, maar nog altijd herkenbaar als een Audi TT, mede dankzij de fraaie daklijn. Nog altijd staat de TT op een vrij algemene basis, namelijk het ‘MQB’-platform. De TT is aanvankelijk in slechts twee smaakjes beschikbaar: een 2.0 TFSI met 230 pk en een 2.0 TDI met 184 pk. Beiden hebben standaard een handbak en voorwielaandrijving, quattro en S-Tronic zijn ook leverbaar.

audi-tt-s-coupe-blue-rear-side-2016-775

De Audi TTS en TT RS

Ook van deze generatie TT verschijnen er snellere TTS (310 pk) en TT RS (400 pk) varianten. Deze zijn standaard voorzien van een S-Tronic automaat met dubbele koppeling en zijn ware sprinters. De TTS knalt in 4,6 seconden naar de 100 km/u, de TT RS heeft er slechts 3,7 seconden voor nodig. Voor wie dat nog niet voldoende is, is de TT RS uit te rusten met Performance Parts van Audi Sport. In 2018 viert Audi de 20 jarige verjaardag van de Audi TT met een speciale TT editie, compleet met grijze lak en baseball-sticksels.