Merken

Mazda en kleine auto’s is niet altijd een goede combinatie geweest. Dat klinkt opmerkelijk, daar er een hele hoop kleine auto’s zijn geweest met het Mazda logo. In Japan, waar de superkleine en efficiënte Kei-cars erg populair zijn, laat Mazda zijn kleine auto’s ontwikkelen en bouwen door Suzuki. Voor een relatief klein merk als Mazda is de ontwikkeling erg duur en zijn de marges op kleine auto’s traditioneel laag. Suzuki is een veel groter merk en gespecialiseerd in kleine auto’s. Helemaal vreemd is dit niet, want zo kiezen Toyota en Subaru ervoor om hun kleine auto’s door Daihatsu te laten produceren.

mazda-chantez-blue-front-1972-775

De Mazda 121

In Nederland kenden we de Mazda 121 al in de jaren ’80. Een auto die verrassend lang op de markt zou blijven. Lang nadat de eerste generatie 121 van de markt was verdwenen, reïncarneerde de auto als Kia Pride. Ondanks de vele Mazda techniek in de Pride en de 121, was het niets minder dan een Ford Festiva, een beetje de Amerikaanse tegenhanger van de Ford Fiesta.

De tweede generatie Mazda 121

De tweede generatie Mazda 121 was wel heel bijzonder. Het was een piepklein sedannetje, met en heuse kofferklep. Omdat de daklijn dankzij de kleine wagenlengte stijl op- en afliep, had de auto een zeer herkenbaar silhouet. Daardoor kreeg de auto de koosnaam ‘Bolhoedje’ toegewezen. Met de Ronal berenvelgen zag het geheel er uiterst koddig uit.

mazda-121-red-front-side-db-1991-775

De derde generatie Mazda 121

De derde generatie Mazda 121 was niets meer of minder dan een gefacelifte Ford Fiesta. Deze auto werd samen met de Fiesta in Spanje gebouwd. Een groots en wederzijds genoegen was het niet helemaal, want de betrouwbaarheid van die auto was niet van het niveau van de oude Mazda’s. Voor de opvolger besluit Mazda om dan toch een eigen auto te ontwikkelen. De auto staat wel op het platform van de Ford Fiesta, maar krijgt een Mazda koetswerk, interieur en aandrijflijn mee. De naam van de auto is Demio. Het is een iets hogere auto met een wat hogere instap dan normale hatchbacks, zonder dat het gelijk een rare mini-MPV is.

mazda-demio-blue-front-side-1998-775-

De eerste Mazda 2

De tweede generatie Demio krijgt in Europa een andere naam. In Europa hanteert Mazda nummers om het model aan te duiden, terwijl men in Japan echte namen krijgt: Demio (2), Axela (3), Premacy (5) en Atenza (6). De Mazda 2 is altijd voorzien van vijf deuren, iets wat nog geen gemeengoed was in het B-segment,de meeste auto’s zijn standaard uitgevoerd als driedeurs. Er is keuze uit een 1.2 (75 pk), 1.4 (80 pk) en 1.6 (105 pk) motor. Tevens is er een 1.4 diesel (68 pk) beschikbaar, afkomstig van PSA (Peugeot). De luxere uitvoeringen van de 1.4 benzine en diesel zijn verkrijgbaar met een automaat. In 2006 wordt de auto subtiel gefacelift.

mazda-2-blue-side-2-red-front-side-2004-775

De tweede generatie Mazda 2 (2007)

In 2007 staat de volgende generatie Mazda 2 klaar. Deze staat op het zogenaamde ‘DE’-platform, dat Ford een jaar later gebruikt met de introductie van de nieuwe Ford Fiesta. Nu is er wél keuze uit een driedeurs variant. Ook is de Mazda 2 nu minder hoog dan voorheen. De auto moet nu meer dan ooit een jonger publiek gaan aanspreken, iets wat Mazda met de gehele range van modellen probeert te bereiken.

Er zijn drie motoren leverbaar: een 1.3 (75 pk), een sterkere 1.3 (86 pk) en een 1.5 (105 pk), allen viercilinders. Diesels zijn niet meer leverbaar voor de kleinste Mazda. Ook zijn er géén automaten meer beschikbaar. Traditioneel was de auto geliefd bij een ouder publiek, maar die moet nu echt zijn heil ergens anders gaan zoeken. Dat is ook te merken aan het onderstel, de Mazda 2 is behoorlijk straf afgeveerd en hard gedempt. Daar staat tegenover dat het een goed sturende auto is met een puike wegligging, zeker gezien zijn klasse.

mazda-2-sport-3-door-white-front-side-2008-775

De facelift van de Mazda 2 (2011)

In 2011 wordt de Mazda 2 gefacelift. De auto krijgt de nieuwe ‘familiegrille’ mee. Dat betekent een kleine grille onder de motorkap en een grote, wijdopen bumper. Qua motoren wijzigt er niet zo veel. Wel is het nu mogelijk een automaat te bestellen, zij het alleen op de versie met 1.5 motor in de sportief-luxe ‘GT-L’-uitvoering. Kortom, de duurste Mazda 2 die je bij de dealer kunt bestellen. De driedeurs uitvoering wordt in 2014 van het leveringsprogramma geschrapt. De auto is nog tot begin 2015 te bestellen als vijfdeurs.

mazda-2-green-rear-side-2007-775

Enkele maanden later staat er een nieuwe Mazda 2 klaar. De auto staat op het ‘DJ’-platform en heeft geen relatie meer met een Ford, maar met Toyota. De Amerikaanse Yaris staat ook op dat onderstel. De auto is er nu alleen als vijfdeurs hatchback, een driedeurs wordt niet meer geleverd. Wel komt er een sedan-variant met vier deuren, maar deze is voor andere markten. In Noord-Europa scoren B-segment sedans erg slecht.

mazda-2-sedan-hatch-red-2014-775

De uitvoeringen en motoren van de Mazda 2

Er is keuze uit twee benzinemotoren en een diesel. De motoren zijn gemaakt volgens Mazda’s ‘SKYACTIV’-filosofie. Dit houdt in dat met een serie maatregelen de auto’s schoner en zuiniger zijn. Bij de benzinemotoren wordt dat bereikt door een hogere compressie toe te passen, iets waar Mazda uniek mee is: de concurrentie maakt gebruik van kleine turbo’s om de effciceny te verhogen. Een belangrijke eigenschap is dat er bij Mazda motoren een minder groot verschil is tussen het theorieverbruik en daadwerkelijke verbruik. In 2018 wordt de dieselversie geschrapt en is er keuze uit een 1.3 (75 of 90 pk), en een 1.5 (115 pk).