Merken

De Mercedes Benz CLA is een C-segment sedan van Mercedes-Benz.

Voor lange tijd was Mercedes-Benz overtuigd dat hun C-segmenter een hoge en smalle auto moest worden. De eerste generatie A-Klasse was een bijzondere auto vanwege zijn dubbele bodem, daarmee was de auto in technisch opzicht voorbereid voor alternatieve aandrijflijnen. De auto kreeg daardoor wel zijn bijzondere proporties, want de stoelen moesten bóven die bodem geplaatst worden. Ook de tweede generatie had zo’n dubbele bodem. Ondanks dat de A-Klasse nu als driedeurs-versie leverbaar was, bleek de auto vooral populair bij de oudere automobilist, dankzij de hoge zitpositie en a-sportieve rijeigenschappen. Omdat de A-Klasse niet zo praktisch was als een midi-MPV, was het ook niet de ideale gezinsauto.

mercedes-benz-a-class0-grey-side-combo-w168-2004-776.jpg

Een nieuwe weg voor Mercedes-Benz

Mercedes-Benz besloot dat het bij de derde generatie compleet anders moest. De A-klasse moest bestaan uit een familie van auto’s, gericht op een jonger publiek. Audi bewees met de A3 dat er absoluut markt was voor een premium C-segment auto. De A-klasse was in 2013 een compleet andere auto dan zijn voorganger. Op basis van deze A-Klasse kwam er een kleine crossover (GLA) en een compacte sedan, die Mercedes-Benz zelf ‘Coupé’ noemde, de CLA. Het eerste voorproefje werd gegeven met de Mercedes-Benz Concept Style Coupe in 2012.

mercedes-benz-concept-style-coupe-2012-775.jpg

De introductie van de CLA

De Mercedes CLA werd in de markt gezet als een kleine variant van de CLS. Dus met een gestrekt silhouet en een lage en sterk aflopende daklijn. Dit was uiteraard niet praktisch in verband met de hoofdruimte voor de achterpassagiers, maar voor hen die dat écht belangrijk vonden, was er de B-Klasse. De CLA moest een echte junior-Benz zijn, dat betekende ook dat de CLA absoluut niet goedkoop was. De goedkoopste CLA 180 Business Edition kostte een kleine 35 mille.

mercedes-benz-cla-red-front-side-2013-775.jpg

De uitvoeringen van de CLA

Dan begon het pas, want de CLA kon bijna net zo luxe uitgerust worden als elke andere Mercedes-Benz. Er waren diverse benzine motoren leverbaar: de CLA180 (1.6T met 122 pk), CLA200 (1.6 turbo met 156 pk) en de CLA 250 (2.0 turbo met 211 pk). Die laatste was leverbaar met 4-Matic vierwielaandrijving. Tevens waren er drie diesels: CLA 180 (109 pk), CLA 200 (136 pk) en CLA 220 (177 pk). De eerste was een 1.5 diesel van Renault origine, de andere twee zijn ‘echte’ Mercedes-Benz motoren.

mercedes-benz-cla-220-cdi-urban-c117-2013-775.jpg

De Mercedes Benz CLA 45 AMG

In de zomer van 2013 kon het topmodel van de CLA range besteld worden, de CLA 45 AMG. Ondanks wat de naam lijkt te vermoeden, heeft deze een 2.0 benzinemotor onder de kap. Echter, AMG heeft er absoluut werk van gemaakt. Het resultaat is 360 pk aan vermogen en 450 Nm koppel. Voor dat type motor zijn dat zeer indrukwekkende waarden. De CLA 45 AMG kreeg standaard een zeventraps automaat met dubbele koppeling tot zijn beschikking, evenals 4-Matic. Dankzij die combinatie van motor, bak en aandrijving zijn de prestaties bijzonder snel in zijn klasse. 0-100 was al in 4,6 seconden achter de rug, terwijl de topsnelheid op 250 km/u begrensd was.

mercedes-cla-45-amg-grey-front-side-2016-775.jpg

De CLA Shooting Brake

In 2015 krijgt de CLA er een carrosserievariant bij, de CLA Shooting Brake. Net als de CLS Shooting Brake is deze uitvoering in technisch opzicht niet een ‘Shooting Brake’. Dat is een driedeurs auto met een lang doorlopende daklijn en rechte achterkant. Dit terwijl de CLA Shooting Brake een auto is met vijf deuren plus een aflopende daklijn. De auto houdt dus meer het midden tussen een liftback en een stationwagon. De Shooting Brake was niet de ideale auto om Ikea stapelbedden te vervoeren, maar vooral handig als je bij de Markt te veel had ingekocht voor de buurtbarbeque. Het motorengamma en de uitrustingsniveau’s van de Shooting Brake kwamen grotendeels overeen met de vierdeurs CLA.

mercedes-benz-cla-200-shooting-brake-red-side-2016-775.jpg

De Mercedes Benz CLA facelift in 2016

In 2016 werden de CLA en CLA Shooting Brake strak getrokken middels een modelupdate. De bumpers waren afwijkend, de grille iets gewijzigd, de koplampunits waren vernieuwd en ook aan de achterkant kreeg de CLA nieuwe achterlichten. Bij de dieselmotoren werd de ‘CDI’ benaming vervangen door een simpele ‘d’. Qua vermogen bleven ze onveranderd. Ook de benzinemotoren werden nauwelijks sterker. Alleen de CLA 250 kreeg nu 7 pk erbij om zo tot 218 pk te komen. De enige variant die meer vermogen kreeg, had het eigenlijk niet nodig, de CLA 45 AMG kreeg na de facelift 381 pk. De prestaties bleven volgens Mercedes overigens gelijk.

mercedes-benz-cla-250-grey-front-side-2016-775.jpg

De uitrustingniveau’s van de CLA

De CLA was nu leverbaar met nieuwe kleuren, bekledingen en velgen. Ook kwamen er een paar uitrustingsniveau’s bij, speciaal voor de zakelijke markt. Deze uitvoeringen kregen de benamingen ‘Lease Edition’, ‘Business Solution’ en ‘Business Solution AMG’. In 2018 wordt het leveringsgamma van de CLA drastisch ingekort. De vierdeurs CLA is verkrijgbaar als 180, 200 en 250 op benzine. De AMG is (voorlopig) niet meer leverbaar. Qua diesels is de instapper komen te vervallen. Ondanks dat het voor het C-Segment een bijzondere prijzige auto is (een CLA200 met wat opties kostte met gemak 60 mille), was de auto relatief gezien een succesje. In vijf jaar tijd zijn er meer dan 7.700 exemplaren van verkocht. Daarmee is het in absolute aantallen een populairdere auto gebleken dan andere ‘CL’-derivaten als de CLK (4.100 stuks), CLS (2.000 stuks), CLC (300 stuks) of CL (225 exemplaren).

Bekijk alle CLA occasions op autotrack.

mercedes-benz-cla-night-edition-grey-front-side-2018.jpg