Merken

De Range Rover is het vlaggenschip van het Britse merk Land Rover.

Voor lange tijd zijn terreinwagens altijd puur doelmatig geweest. Het ontwerp van de Willys Jeep was dermate revolutionair dat het basis-principe wereldwijd werd overgenomen. Zo pakte Toyota het principe op met de Land Cruiser, Suzuki met de SJ410 en deden de Britten hetzelfde met de Land Rover. In de eerste 13 jaar van het bestaan maakte Land Rover maar één type auto, de Land Rover (die later pas de naam Defender zou krijgen). In 1970 komt Land Rover met een tweede model, de Range Rover.

land-rover-range-rover-3-door-blue-rear-side-1970-775

De eerste generatie Range Rover (1970)

De eerste generatie Range Rover was een compleet andere auto. Land Rover wilde luxe en comfort combineren met een grote mate van terreinvaardigheid. Dat lukte uitstekend. De motor was de bekende Rover V8, een 3.5 liter grote achtcilinder. Een groot verschil met andere terreinauto’s was dat de Range Rover beschikte over schroefveren in plaats van bladveren. De Range Rover stond op een ladderchassis waarop een aluminum koetswerk gemonteerd werd.

range-rover-cutaway-red-front-side-above-1970-775

De vijfdeurs Range Rover (1981)

De Range Rover was bij introductie altijd een driedeurs, een vijfdeurs zag pas het levenslicht in 1981. Langzaam maar zeker wordt de Range Rover ook telkens luxer. Een automaat kon ook besteld worden. In de jaren ’80 zag ook de Range Rover Vogue het levenslicht, die voorzien was van items als hout, airco, leer en hoogpolig vloertapijt. Gaandeweg kreeg de V8 iets meer vermogen, alhoewel in Nederland de 2.5 diesel populairder was. De driedeurs Range Rover wordt tot 1994 gebouwd, de vijfdeurs blijft nog even als ‘Range Rover Classic’ leverbaar.

land-rover-range-rover-classic-green-front-side-19940-775

De tweede generatie Range Rover (1994)

Tegelijkertijd stond er namelijk een nieuwe Range Rover klaar, de P38. Met deze generatie Range Rover maakte Land Rover een nog luxere terreinauto. Motorisch was de auto beschikbaar met diverse V8 motoren met een slagvolume van 4.0 en 4.6 liter. De invloed van BMW, de nieuwe eigenaar van Rover en dus ook Land Rover, was te bemerken. Zo waren de motoren voorzien van een motormanagementsysteem van Bosch (die BMW in de 7 Serie toepaste) en was er een BMW diesel beschikbaar, de 2.5 zes-in-lijn uit de 725 tds.

land-rover-range-rover-dse-blue-rear-side-1994-775

Alhoewel de meeste Range Rovers P38 voorzien zijn van een ZF viertrapsautomaat, waren de 4.0 V8 en 2.5 diesel er ook met een handbak. Van alle Range Rovers heeft de P38 er de kortste carrière op zitten. Na zes jaar ging de auto weer uit productie. Omdat het technisch gezien een doorontwikkeling was van de eerste Range Rover, was het hoog tijd voor een nieuw model. Omdat de eerste en tweede generatie Range Rover dezelfde bodemsectie hebben, is het vrij eenvoudig om het koetswerk en interieur van de P38 te monteren op het chassis van een oude Range Rover. Zo kun je op kenteken een klassieker rijden, terwijl de auto er dan relatief modern uitziet van binnen en buiten.

range-rover-holland-holland-black-front-side-2000-775

De derde generatie Range Rover (2000)

In 2000 was het tijd voor een compleet nieuwe Range Rover, de L322. Deze auto was ontwikkeld door BMW en kent onderhuids veel BMW onderdelen. Zowel de V8 benzinemotor als de zescilinder diesel komen rechtstreeks uit de schappen van BMW. Ook de elektronica kwam bij BMW vandaan. De Range Rover was groter en luxer dan ooit, een handbak was niet meer mogelijk. Ditmaal had de Range Rover een zelfdragende carrosserie. Dankzij onafhankelijke wielophanging en de standaard aanwezige luchtvering was dat mogelijk.

range-rover-uk-spec-black-front-side-2002-775

Ondanks dat de auto door BMW ontwikkeld werd, heeft het Duitse bedrijf niet lang van de successen van de Range Rover kunnen profiteren. Al voor de introductie van het model was Land Rover namelijk verkocht aan Ford. Land Rover viel toen onder de PAG, Premier Audio Group van Ford Motor. Hieronder vielen ook de merken Aston Martin, Jaguar, Lincoln en Volvo. Bij de eerste facelift van de LR322 generatie kreeg de Land Rover dan ook beschikking over Jaguar motoren, zoals de 4.2 Supercharged V6 en een 4.4 TDV8. Bij de tweede facelift wordt de 4.2 vervangen door een 5.0 V8 met maar liefst 510 pk.

range-rover-superhcarged-red-rear-side-2012-775

De vierde generatie Range Rover

De nieuwe Range Rover staat te popelen om het stokje over te nemen in 2014. In de tussentijd is er vrij veel gebeurd. Auto’s moeten een stuk efficiënter zijn, ook de grote bullebakken als de Range Rovers moeten eraan geloven. De Range Rover, Range Rover Sport en Discovery waren enorm zwaar, ver boven de 2.600 kilogram is eerder een lichte vrachtwagen dan een personenauto. Vandaar dat Land Rover de auto geheel uit aluminium heeft opgetrokken. Daarmee is de Range Rover nog steeds geen vederwicht, maar het scheelt wel dik 400 kilogram, afankelijk van de uitvoering. Er is nu ook de mogelijkheid voor een versie met lange wielbasis, waarmee de Range Rover meer dan ooit een concurrent is voor een auto als de Mercedes-Benz S-Klasse.

land-rover-range-rover-l405-grey-rear-black-front-side-2014-775

Qua motoren worden de meesten overgenomen. Op zich logisch, want die waren nog vrij modern en het lagere gewicht zorgt ervoor dat de nieuwe Range Rovers sneller en zuiniger zijn. Er is keuze uit een 3.0 TDV6 (258 pk), een 3.0 SDV6 (300 pk), een SDV8 (335 pk) en die enorme 5.0 V8 met 510 pk. In 2017 word de gehele Range Rover lijn voorzien van een niet al te ingrijpende facelift. Grootste wapenfeit is de P400 Plugin-Hybride die aan het gamma toegevoegd.

Bekijk alle Range Rover occasions op autotrack