Merken

De Range Rover Evoque is een compacte premium crossover van Land Rover.

De populariteit van crossovers en SUV’s

Land Rover is net als Jeep een beetje een apart merk. Door hun specifieke specialisatie in terreinauto’s, hebben de merken altijd een apart gedeelte van de markt bediend. In principe vrij logisch, want bij Jeep zijn Chrysler en Dodge verantwoordelijk voor de reguliere personenauto’s en bij Land Rover is dat Jaguar. Dus Land Rover hoeft helemaal geen limousines of sportwagens te produceren, dat wordt al gedaan. Echter, nu crossovers en SUV’s telkens populairder worden, zien we een enorme toename van dit soort auto’s, ook van merken waarvan je het niet zou verwachten.

range-rover-jaguar-xj-front-side-2011-775

Andere luxe crossovers

Denk aan de Porsche Cayenne) en Maserati Levante, maar zelfs Jaguar heeft diverse crossovers zoals de E-Pace en F-Pace. Land Rover bewandeld juist de tegenovergestelde route. Jarenlang bestond het gamma uit de Freelander, Defender, Discovery en de Range Rover. Met de Freelander toonde Land Rover al ook uitstekend in staat te zijn om een crossover te maken. Waarom dat idee niet verder uitbuiten? Met die gedachte werd de Range Rover Evoque ontwikkeld en ontworpen. Het publiek kon een eerste glimp van die auto opvangen middels de Land Rover LRX concept in 2008.

land-rover-lrx-concept-white-front-side-2008-775

De doorontwikkeling van de Freelander II

De Range Rover Evoque stond op een doorontwikkeld platform van de Freelander II. Dat platform is nog afkomstig uit de periode dat Land Rover tot de Premium Auto Group van Ford hoorde, we kennen het platform van auto’s als de Volvo S60 en Ford Mondeo. Dit betekent dat de Evoque ontworpen is als een personenauto. De Evoque heeft een zelfdragend chassis, in plaats van een ladderchassis. Ook zijn de motoren enkel viercilinders en worden deze overdwars geplaatst, terwijl de grotere Land Rovers deze in lengte hebben liggen.

range-rover-evoque-engine-bay-diesel-2011-775

De lancering van de Evoque (2011)

De Land Rover Range Rover Evoque kwam in 2011 op de Nederlandse markt. Er was keuze uit twee carrosserievarianten: een vijfdeurs en een driedeurs, die Land Rover de ‘Evoque Coupé’ noemde. Helemaal onterecht was die benaming niet, gezien de zeer stijl aflopende daklijn. Aanvankelijk waren beide carrosserievarianten in alle uitvoeringen leverbaar. Er was keuze uit een range van dieselmotoren en een enkele benzinemotor. De diesels werden aangeduid als TD4 (150 pk) en SD4 (190 pk).

range-rover-evoque-red-front-side-2013-775

De meest vreemde eend in de bijt was de benzinemotor, de ‘Si4’. Deze had namelijk de 2.0 EcoBoost viercilinder turbomotor uit de Ford Focus ST onder de kap. Nu leverde deze ietsjes minder vermogen in de Evoque Si4, maar 240 pk blijft opmerkelijk veel voor een dergelijke auto. In combinatie met vierwielaandrijving en de zestraps automaat kon je in 7,6 seconden naar de 100 sprinten.

range-rover-evoque-coupe-si4-red-rear-side-2011-775

Tegelijkertijd was Land Rover (samen met Jaguar) bezig om hun eigen motoren te gaan ontwikkelen. Dat was wel nodig ook, want veel Jaguars en Land Rovers hadden motoren die stamden uit de Ford periode. De eerste was de Evoque e-D4, die net als de TD4 150 pk leverde. Het was echter een veel efficiëntere en zuinigere krachtbron, mede dankzij het feit dat deze versie enkel met voorwielaandrijving werd geleverd.

range-rover-evoque-ed4-prestige-blue-front-side-2012-775

De facelift van de Evoque (2014)

De Range Rover Evoque werd in 2014 voorzien van een facelift. Het design viel zeer in de smaak, want Land Rover veranderde verdacht weinig aan de auto. De bumpers waren wat strakker, iets andere koplampen, afwijkende grille en wat nieuwe keuzes qua kleuren, velgen en bekleding en klaar was Land Rover. Wel werd er wat geschaafd aan de motoren om deze ietsjes efficiënter te krijgen. Dat werd mede bereikt door de toevoeging van een compleet nieuwe negentraps automaat van ZF. Tevens was het mogelijk om nog meer luxe items te bestellen die je normaal alleen bij veel grotere en duurdere auto’s ziet. Denk aan automatisch inparkeren, verkeersborden-herkenning en Reverse Traffic Detection.

land-rover-range-rover-evoque-hse-si4-grey-front-side-2018-775

Ook ging het vierwielaandrijvingssysteem op de schop. Sinds de facelift werd het Haldex systeem overboord gegooid ten faveure van een veel slimmere oplossing. In samenwerking met GKN Driveline werd er een systeem ontwikkeld dat alle belangrijke aandrijf-componenten van de transmissie haalt. Daarmee kan de Evoque heel efficiënt alleen de voorwielen aandrijven in normale condities, maar springen de achterwielen direct bij wanneer de voorwielen grip (dreigen te) verliezen.

land-rover-range-rover-evoque-black-rear-side-2016-775

Het meest opzienbarende nieuws is echter de toevoeging van een Range Rover Evoque Cabriolet. Deze werd al eerder aangekondigd, maar verschijnt in 2016 op de markt. In de zoektocht naar nieuwe niches is de crossover cabrio een redelijk onbekende. Er was ooit een Nissan Murano, maar een groot succes was dat niet. In 2017 word de Coupé wegens gebrek aan belangstelling uit productie genomen. De Cabriolet mag blijven.

range-rover-evoque-cabriolet-hse-orange-side-2017-775

De tweede generatie Range Rover Evoque (2018)

In 2018 komt er een geheel nieuwe Range Rover Evoque. Van de vorige werden meer dan 775.000 exemplaren verkocht, dus Land Rover veranderde begrijpelijkerwijs niet teveel aan het recept van de Evoque. Je moet ze echt naast elkaar zetten om het verschil te zien. Het is met name het technische aspect dat afwijkend is. De oude Evoque was nogal zwaar en had mede daardoor een relatief hoog verbruik.

land-rover-range-rover-evoque-l551-2019-775

De nieuwe Evoque krijgt compleet nieuwe motoren mee, waarvan het overgrote deel voorzien is van een 48-volts ‘mild’ hybride systeem. Een Plugin hybride en driecilinder zullen snel volgen. Ook in het interieur is de auto veranderd. Het infotainmentsysteem is veel moderner, de afwerking is fraaier en er is meer ruimte aan boord. In eerste instantie is er alleen een vijfdeurs, de cabrio zal later volgen en de driedeurs keert niet meer terug.