Merken

De Renault Zoe is een compacte elektrische auto van Renault.

Renault Zoe: een voorloper in zijn klasse

Ondanks het feit de elektrische auto nog geen gemeengoed is, is het duidelijk dat de verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Renault was er vrij vroeg bij met niet één elektrische auto, maar met een complete range elektrische auto’s zoals de Kangoo Z.E., Fluence Z.E., Twizy en de Renault Zoe. De Zoe is het meest ambitieuze project van Renault op het gebied van elektrische auto’s.

renault-zero-emission-model-range-above-2016-775

De Fluence Z.E.

De Fluence Z.E. was een verkeerde gok met een leaseconstructie voor de accu’s, die zeer snel leeg waren, waardoor deze geen volwaardig alternatief was voor een soortgelijke auto als bijvoorbeeld een Megane. De Twizy is bijzonder guitig, maar meer een alternatief voor een motorscooter dan echt een automobiel. De Zoe daarentegen heeft modernere techniek en een compleet afwijkend design. Renault speelde al langer met het idee van de Zoe. De eerste Zoe Concept werd al in 2005 getoond. Het was ook toen een stadsauto met opvallende looks en compacte afmetingen. Het was echter nog geen bovengemiddeld vooruitstrevende auto qua techniek. Onder de motorkap lag een 1.2 viercilinder met 16 kleppen, in principe gewoon dezelfde motor als in de Renault Twingo. Volgens Renault was het wel een milieuvriendelijke auto met een CO2-uitstoot van 140 gram per kilometer. Destijds werd aangenomen dat het een voorbode was voor de Renault Twingo, maar dat bleek niet het geval. De auto die in 2007 op de markt kwam was totaal anders.

renault-zoe-concept-red-front-side-2005-775

De Renault Zoe tijdens de IAA

In 2009 begint het er al een beetje meer op te lijken. Tijdens de IAA in Frankfurt wordt de Renault Zoe Z.E. Concept getoond. Het was nog altijd een compacte stadstauto, maar nu wel met een elektrische aandrijving. Ook was de Zoe iets gegroeid. De totale lengte bedroeg 4,1 meter met een breedte van 1.84. De auto werd vooruitgestuurd door een elektrische motor die 95 pk kon leveren. De actieradius bedroeg 160 kilometer. Qua uiterlijk was het heel erg een conceptcar met weinig kansen voor productie.

renault-zoe-ze-concept-grey-front-side-2009-775

De Renault Zoe in 2010

Pas in 2010 wordt er een Zoe getoond die daadwerkelijk op het uiteindelijke product zou lijken. Op de Salon van Parijs wordt de auto voorgesteld aan het grote publiek. De concept is nu 4,09 meter lang en 1,79 breed, iets kleiner dan de voorgaande versie. De auto wordt aangedreven door een elektrische motor die 80 pk levert. Op een volle accu was 160 kilometer mogelijk, eveneens net als de concept. Het uiterlijk was wel compleet anders. Nog altijd futurisch, maar een stuk realistischer dan de eerste conceptcar. Het interieur was overgiens nog wel heel erg futuristisch.

renault-zoe-preview-concept-white-front-side-2010-775

De lancering van de Renault Zoe (2012)

Dat blijkt in 2012, het jaar waarin de Renault Zoe dan daadwerkelijk op de markt komt. De auto is ongeveer van het formaat Clio en veel delen uit het interieur lijken van Renaults compacte hatchback afkomstig. De auto is met 4,08 meter ietsje langer dan de concept en met 1,73 meter beduidend minder breed. De wielbasis van de productieversie is 2,59 meter. De Zoe is met een bagageruimte van 338 liter ook nog eens redelijk praktisch. Net als de Clio is de Zoe ook voldoende veilig: de auto haalt 5 sterren in de EuroNCAP crashtests.

renault-zoe-ze-white-front-side-2012-775

Verschillende uitvoeringen van de Renault Zoe

Er is keuze uit drie verschillende uitvoeringen van de Zoe: Intens, Zen en Life. De Life is vrij kaal, de Zen en Intens beschikken over items als lichtmetalen velgen, keyless entry, regensensor en lichtsensor. In technisch opzicht zijn ze alledrie gelijk. Allemaal hebben ze een elektromotor die goed is voor 88 pk en 22 Nm. De actieradius bedraagt volgens de NEDC meting zo’n 210 km. Door de accu’s is de Zoe wel een behoorlijk zware auto voor zijn formaat: meer dan 1.400 kilogram. De prestaties zijn verder redelijk in orde: 0-100 km/u duurt 13,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 135 km/u. Geen strepentrekker, maar dankzij het koppel dat vanaf 0 toeren aanwezig is, voelt de auto vlot aan.

renault-zoe-blue-rear-side-2018-775

De facelift van de Zoe (2016)

In 2016 word de Zoe technisch en optisch onder handen genomen. De auto ziet er nog altijd futuristisch uit. Opzienbarender is de keuze in aandrijflijnen. De oude elektromotor (die nu Q90 heet) is nog altijd leverbaar, maar er is ook een versie met en nieuw accupakket beschikbaar, die R90 genoemd wordt. Qua prestaties scheelt het niet opzienbarend veel, maar de actieradius is veel groter.

renault-zoe-ze-40-r110-purple-front-2018-775

De Renault Zoe R110

Voor wie nog meer reikwijdte wenst, is er de Renault Zoe R110. Deze moet namelijk 403 kilometer ver komen volgens de NEDC methode. De prestaties gaan er ook op vooruit, de auto sprint nu 11,4 seconden naar de 100 km/u. De vraagprijs van de auto is nog altijd bijzonder hoog, maar de gunstige leasetarieven en milieusubsidies maken de auto aantrekkelijk voor zakelijk gebruik. In de tussentijd is de Zoe een redelijk succes voor Renault. In de afgelopen jaren zijn er meer dan 100.000 exemplaren van verkocht.

Bekijk alle Renault Zoe occasions op autotrack.