Merken

De Skoda Superb is de grote sedan van Skoda.

De overname van Skoda door Volkswagen

Het was nog niet eens zo heel lang geleden dat Skoda maatschappelijk op dezelfde trede stond als Lada. Autofabrikanten uit het Oostblok, die voornamelijk eenvoudig, deugdelijk en betrouwbaar transport moesten maken. Zonder franje of extravagante luxe. Skoda werd eind jaren ’80 door Volkswagen overgenomen. Hun eerste wapenfeit was de Skoda Felicia, een eenvoudige hatchback die gebruik maakte van Golf techniek. In de jaren ’90 schudde Skoda het Oostblok-imago van zich af met de Skoda Octavia en Skoda Fabia. Aan het begin van het nieuwe millennium was het tijd voor een grote sedan boven de Octavia. De auto begon zijn carrière als de ‘Montreux Concept’ op de Salon van Genève in 2001.

skoda-montreux-concept-front-side-2001-775.jpg

De eerste Skoda Superb

De auto kreeg de naam Skoda Superb en kwam in 2002 op de markt. Deze Superb vertoonde nogal wat gelijkenissen met de Volkswagen Passat van die periode. Dat is op zich niet zo heel vreemd, want beide auto’s zijn namelijk nogal nauw aan elkaar verwant. Ze stonden allebei op een Audi-platform. Dit betekende dat de motor van de Superb in lengte voorin gemonteerd was, in plaats van in de breedte. Ook de motoren en transmissies zijn voornamelijk van Audi-origine.

skoda-superb-blue-cutaway-front-side-2002-775.jpg

Skoda Superb motoren en transmissies

Dan moet je niet gaan voor de basismotor, een oude 2.0 achtklepper van Volkswagen. De 1.8 T viercilinder (150 pk) en 2.8 zescilinder (193 pk) met 5-kleppentechniek zijn wel van Audi. Daarnaast is er keuze uit drie diesels, twee 1.9 TDI’s, met naar keuze 100 of 130 pk. Een stapje hoger op de ladder staat de 2.5 V6 TDI met 155 pk, ook een motor van Audi. Alle Skoda Superbs hebben standaard een handgeschakelde versnellingsbak, de zescilinders waren optioneel met een automaat van ZF te bestellen. In 2003 word de 155 pk sterke V6 TDI vervangen door een 163 pk sterk exemplaar. In 2004 worden de 1.8T en de 130 pk sterke 1.9 TDI ook leverbaar met een vijftraps automaat.

skoda-superb-blue-front-side-2002-775.jpg

De Skoda Superb facelift in 2006

In de zomer van 2006 wordt de Superb subtiel bijgepunt om zo niet uit de toon te vallen bij de nieuwe Octavia en de nieuwe midi-MPV, de Roomster. Je kan de gewijzigde Superb herkennen aan de ‘C’-vorm in de achterlichten. Het interieur wordt lichtjes herzien met andere aankleding. Op technisch vlak gebeurde er niet heel erg veel. De 1.9 TDI met 130 pk werd vervangen door een gloednieuwe 2.0 TDI met 140 pk. De basisdiesel kreeg er 5 pk bij. In 2007 wordt de Superb L’K gelanceerd. L’K staat voor Laurin Klement, de oprichters van Skoda. De Octavia was al in een ‘L&K’-uitvoering te verkrijgen en het betekende in feite een Superb met alles erop en eraan: leer, privacy glass, houtinleg, mooie lichtmetalen velgen en nog meer snuisterijen.

skoda-superb-grey-rear-side-2006-775.jpg

De tweede generatie Skoda Superb

Op de Salon van Genève in 2008 wordt de tweede generatie van de Skoda Superb onthuld. Wederom is het een slagschip van formaat. In technisch opzicht is het een compleet andere auto. De auto staat op het PQ46-platform, waar auto’s als de Seat Alhambra en Volkswagen Passat ook op staan. In feite is dit een verlengd Golf/Jetta-platform. Op het gebied van motoren maakte de Superb ook serieuze sprongen. Van overjarige Audi-motoren naar de nieuwste blokken van Volkswagen. De 1.4 TSI en 1.8 TSI zijn met hun efficiënte turbotechniek helemaal bij de tijd.

skoda-superb-red-front-side-2008-775.jpg

De Skoda Superb Combi

Op dieselgebied was er keuze uit een 1.9 TDI met 105 pk of een 2.0 TDI, goed voor 140 of zelfs 170 pk. Die laatste kon eventueel ook als ‘4x4’ besteld worden, Skoda’s benaming voor vierwielaandrijving. Die integrale aandrijving was standaard op de 3.6 V6 FSI, het topmodel van de Superb-range. De Superb was er eerst alleen als vijfdeurs hatchback, ondanks het sedan-uiterlijk. Precies twee jaar later kwam er een Superb Combi de gelederen versterken. De Superb had al de naam groot te zijn, maar de Combi deed daar gerust een schepje bovenop, met de banken neergeklapt kon deze 1.835 liter bagage meenemen.

skoda-superb-combi-4x4-blue-rear-side-2010-775.jpg

In 2013 zag Skoda zich genoodzaakt de Superb optisch en technisch te voorzien van een update. De koplampbehuizing was donker en de koplampen waren voorzien van LED-dagrij verlichting, ook de achterlichten waren nu LEDs. De Superb was nu leverbaar in meer varianten dan ooit. Van superzuinige 1.6 TDI Greenline tot de uiterst vlotte 2.0 TSI met DSG-transmissie en de luxe V6.

skoda-superb-blue-rear-side-combi-white-front-side-2013-775.jpg

De Derde generatie Skoda Superb

In 2015 is het tijd voor de derde generatie Superb. Ditmaal staat de auto op het MQB-platform. De Superb is nu een vierdeurs sedan, geen vijfdeurs hatchback meer. De Superb Combi komt bijna tegelijkertijd op de markt met de sedan. Een logische keuze, want in Noord-Europa was de stationwagon-versie vele malen populairder dan de sedan/hatchback.

skoda-superb-grey-rear-side-2015-775.jpg

Op technisch gebied is er niet veel verrassends te bemerken voor iemand die goed thuis is in de VAG-aggregaten. De Superb is er met een 1.4 TSI (125 pk), 1.4 TSI ACT (150 pk) en een 1.8 TSI (180 pk). Tevens zijn er drie diesels: een 1.6 TDI (120 pk) en twee TDI’s met 150 of 190 pk. Die laatste diesel en de 1.8 TSI zijn er ook met vierwielaandrijving. Dat is standaard op de 2.0 TSI met 280 pk. Deze accelereert, mede dankzij die 4x4, in 5,8 seconden naar de 100 km/u en heeft een op 250 gelimiteerde topsnelheid. Daarmee is het de snelste Skoda aller tijden.

Bekijk het volledige aanbod van de Skoda Superb op autotrack

skoda-superb-sportline-red-frton-side-2015-775.jpg