Merken

De Suzuki Alto is een kleine hatchback van Suzuki.

De opkomst van de Suzuki Alto

Suzuki is als merk altijd erg sterk geweest als het aankomt op kleine stadsautootjes. Natuurlijk, ze hebben ook grote modellen gebouwd, maar de meeste naam en faam hebben e opgebouwd met hun compacte auto’s, zoals Fiat dit bijvoorbeeld in Europa heet gedaan. In Japan had dat een speciale reden, vanwege de zogenaamde Kei-car regeling. Als een auto voldoet aan diverse eisen, zoals compacte afmetingen en een kleine cilinderinhoud, vallen de auto’s in een gunstiger belastingtarief. Een van de grootste succes voor het Japanse merk is de Alto geweest.

suzuki-alto-3-door-red-front-side-1980-775

De eerste generatie Suzuki Alto (1979)

De eerste generatie van de Suzuki Alto komt in 1979 op de markt. Het is de opvolger van de Suzuki Forte Hatch. De Alto was toen een heel basaal en eenvoudig uitgeruste auto. Qua luxe bood de auto alleen het hoognodige. De Alto van de eerste generatie was 3,2 meter lang, 1,4 meter breed en slechts 1,33 meter hoog. Toch was het een redelijk ruime auto. Dit kwam doordat de wielen op de hoeken van de carrosserie waren gemonteerd. De kleine driecilinder motor dreef de voorwielen aan, waardoor motor en transmissie voorin weinig ruimte innamen en de auto een vrij korte neus had. De motoren waren niet bijzonder krachtig, maar dat was dankzij het lage gewicht van minder dan 600 kg ook niet nodig.

suzuki-alto-5-door-white-front-side-1980-775

De tweede generatie Suzuki Alto (1983)

De tweede generatie Alto kwam in Nederland op de markt in 1983. De Alto was er als driedeurs hatchback en leverbaar met een eenvoudige 800 cc driecilinder. Bijzonder aan de Alto was dat de auto leverbaar was met een automatische transmissie. In deze klasse kwam dat bijna niet voor. Daarom was de Alto de aangewezen auto voor personen die niet wilden of konden schakelen, maar niet een groot budget hadden of een grotere auto nodig hadden. Ook was er keuze uit een driedeurs of vijfdeurs variant. De Europese Alto was strikt genomen geen Alto, maar werd in Japan de Suzuki Fronte genoemd.

De Japanse Alto’s waren aanzienlijk compacter dan de Europese modellen. Nog kleiner dan de Fronte had in Europa geen zin, daar er geen extra belastingvoordelen te behalen waren en de Europeanen aanzienlijk groter van stuk zijn.

suzuki-alto-3-door-jp-spec-red-front-side-1979-775

De derde generatie Suzuki Alto (1988)

De Suzuki Alto was in Nederland een grote hit. Het Hollandse volk is altijd wel te porren voor een auto die veel waar voor weinig geld biedt. In de jaren ’80 was de importeur razend druk om de auto’s naar Nederland te halen. Per jaar werden er in die periode zo’n 7- tot tienduizend stuks van verkocht. Aan het einde van de jaren ’80 stond er een nieuwe Alto klaar, vanaf 1988 werden ze in Nederland geleverd. Wederom was het een kleine stadsauto. De driecilinder benzinemotor leverde 34 pk. Ondanks het lage gewicht was de auto absoluut geen strepentrekker: 0-100 km/u duurde meer dan 20 seconden en de topsnelheid was 130 km/u.

suzuki-alto-5-door-red-front-side-1986-775

De vierde generatie Suzuki Alto (1994)

In 1994 stond er wederom een nieuwe Alto in de showrooms, die was een stukje volwassener geworden. Strikt genomen was dit nog altijd geen Suzuki Alto, maar een Maruti Zen. Maruti is een Indiase fabrikant die eveneens Suzuki’s bouwt. De Maruti Zen was een extra brede variant op basis van de Suzuki Celerio. Ondanks dat de Alto in Nederland absoluut de kleinste auto was die ze verkochten, had Suzuki elders nog kleinere modellen in de aanbieding. De Alto zag er duidelijk uit als een hatchback van de jaren ’90, aanzienlijk ronder qua vormen. Ook de techniek was volwassener, want onder de kap huiste een uiterst soepele 1.0 viercilinder motor, terwijl de grootste concurrent van de Suzuki Alto, de Daihatsu Cuore, het nog met een driecilinder moest stellen. In de loop der jaren is deze generatie Alto telkens verder bijgeslepen.

suzuki-alto-3-door-eu-spec-red-side-1996-775

De vijfde generatie Suzuki Alto (2002)

In 2002 kon het Nederlandse publiek weer een nieuwe Alto verwelkomen. De compacte Suzuki was nu altijd een vijfdeurs hatchback, drie deuren waren geen optie meer. Ook kon je de auto een stuk luxer uitgerust krijgen. De GLS had beschikking over stuurbekrachtiging, elektrische bedienbare ruiten en centrale deurvergrendeling, de Alto GLX ging daar nog eens overheen met airconditioning. Onder het kapje had de bestuurder de beschikking over een 1.1 viercilinder motor, nu goed voor 63 pk. Bloedsnel was de Alto niet, maar de auto was zeker in het stadsverkeer vlot zat. Dankzij het kentekengewicht van nog geen 800 kilogram is de auto erg goedkoop in de wegenbelasting, verzekering en het brandstofverbruik is ook lekker laag.

suzuki-alto-celebration-white-rear-side-2014-775

De zesde generatie Suzuki Alto (2009)

Voor het jaar 2009 kregen we andermaal een nieuwe Alto voorgeschoteld. Dit model zag er met zijn ronde koplampen en vierkante grille opvallend uit. Ook aan de achterkant leek het alsof de ontwerpers er net wat meer tijd aan hadden besteed. De motor van de nieuwe Alto is sterker dan voorheen met 68 pk en 90 Nm, ondanks het feit dat de motor 100 cc kleiner is en slechts drie cilinders telt. Wederom krijgt de klant niet de keuze over het aantal deuren, maar zijn er meer uitrustingsniveau’s dan ooit. In 2016 werd de Suzuki Alto opgevolgd door de Suzuki Celerio.

Bekijk alle Suzuki Alto occasions op autotrack.