Merken

De Volvo V60 is een hogere middenklasse stationwagon van het Zweedse merk Volvo.

Volvo: vierkant en praktisch

Stationwagens en Volvo’s is een gouden combinatie. Al sinds jaar en dag zijn er diverse stationwagens te vinden in de showrooms van Volvo. In de jaren ’80 waren de 200-, 700-en 900 serie Estate bijkans de standaardkeuze als het gaat om een station. In de jaren ’90 was de Volvo 850 (later omgedoopt naar V70) hét stationwagen-icoon. Al deze stationwagens hadden een ding met elkaar gemeen: ze waren bijzonder vierkant en bijzonder praktisch.

volvo-estate-stationwagon-models-rear-side-775-2.jpg

De concurrentie met het premium segment

Op zich geen enkel probleem, echter waren de met name de Duitse merken Audi, BMW en Mercedes-Benz zeer succesvol met hun zogenaamde ‘lifestyle-stationwagons’. Auto’s waarbij de uitstraling net zo belangrijk is als het praktische gemak.

Met de eerste generatie Volvo V40 had het merk al een beetje ervaring op kunnen doen in dit segment, met succes. Met de in 2009 geïntroduceerde Volvo S60 gaf Volvo al een signaal af dat praktisch gemak niet het enige uitgangspunt hoefde te zijn bij een Volvo. Het mocht ook goed smoelen.

volvo-v60-grey-front-side-2010775-2.jpg

De eerste volvo V60

De Volvo V60 zette die lijn door. Ja, het was een stationwagen en dankzij de hoge achterlichten was de verwantschap met andere Volvo’s als de V70 en XC90 te zien. De V60 was leverbaar met een arsenaal aan motoren. De meest eenvoudige benzinemotor (T3) met 150 pk was al goed voor een topsnelheid van meer dan 200 km/u en een acceleratietijd van 0 naar 100 km/u in minder dan 10 seconden. Naast potentere viercilinders (T4) was er ook een vijfcilinder (T5) en zescilinder (T6). Voor de dieselaars was er een keuze uit vier- en vijfcilinder dieselmotoren (110 tot 215 pk).

volvo-v60-r-design-red-rear-side-2011-775-2.jpg

De Volvo V60 facelift in 2014

Net als de Volvo S60 wordt de V60 in 2014 gefacelift. Het grootste verschil zijn de koplampen. De ietwat aparte koplampen hebben plaatsgemaakt voor conventionele items. Aan de achterkant is het verschil minder duidelijk te zien, alhoewel de bumpers iets gewijzigd zijn. Ook is het interieur wat strakgetrokken en zijn er nieuwe kleuren, velgen, bekledingen en opties beschikbaar.

volvo-v60-grey-front-side-2013-775-2.jpg

De Volvo V60 Cross Country

Na de facelift komt er een nieuwe variant in de prijslijst te staan, de V60 Cross Country. Deze volgt net als andere XC-modellen het bekende recept. De V60 Cross Country staat een stuk hoger op zijn poten en de bumpers zijn grotendeels van zwart kunststof. De V60 Cross Country is in minder uitvoeringen leverbaar dan de gewone V60. Er is maar één benzinemotor leverbaar (T5 met 254 pk) en twee diesels (D3 en D5 met respectievelijk 150 en 190 pk). Alle Cross Countrymodellen zijn uitgerust met vierwielaandrijving, optioneel was er een automaat leverbaar.

volvo-v60-cross-country-maroon-red-front-side-2013-775-2.jpg

De Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid

Een populaire variant van de V60 was de D6 Plug-In Hybrid. Deze Volvo was voorzien van twee motoren. Een vijfcilinder diesel met meer dan 200 pk voorin en een elektromotor aan de achterkant van de auto. De dieselmotor dreef de voorwielen aan, de elektromotor de achterwielen: een ongewone variant van vierwielaandrijving.

Omdat de V60 PHEV net onder een bepaalde grens viel was de auto extreem interessant om zakelijk te rijden. Het overgrote gedeelte van de wereldwijde productie ging rechtstreeks naar Nederland. Later kwam er nog een iets minder snelle variant (D5 Twin Engine) van deze plugin hybride.

volvo-v60-d6-plugin-hybrid-white-rear-side-2014-775-2.jpg

De Volvo V60 Polestar

Snelle stationwagens is iets waar Volvo altijd goed in is geweest. Voor wie de T6 niet potent genoeg was, werd door Polestar een extra snelle V60 ontwikkeld. De V60 Polestar had als basis de T6, maar werkelijk alles werd aangepast. De vering, dempers, remmen, anti-rollbars en delen van de ophanging werden aangepast voor een betere wegligging. De potente zes-in-lijn werd voorzien van een nieuwe turbo, uitlaat, chip, inlaat en een grotere intercooler voor meer vermogen, dat nu op 350 pk lag. De Polestar is te herkennen aan de enorme 20” velgen, optionele babyblauwe lak en gigantische Brembo-remschijven.

volvo-v60-polestar-blue-front-side-2014-775-2.jpg

Van 6 naar 4 cillinders

Niet lang na het uitbrengen van de V60 Polestar besluit Volvo zich voorlopig enkel en alleen te gaan focussen op kleinere motoren. Groter dan een 2.0 viercilinder wil men niet gaan. Dit betekende dat de ‘oude’ zescilinder het veld moest ruimen. De nieuwe viercilinder is echter uitgerust met een mechanische compressor én een turbo, waardoor het vermogen zelfs iets hoger (367 pk) uitviel. De wegligging was beter dankzij het lagere gewicht in de neus en de aanschafprijs was maar liefst 25.000 euro lager.

volvo-v60-polestar-grey-side-2016-775-2.jpg

De tweede generatie Volvo V60 (2018)

De eerste generatie Volvo V60 begint rond die tijd ook op zijn laatste benen te lopen. Bij Volvo gaan de modellen traditiegetrouw net even wat langer mee dan bij andere merken. Dat betekent dat de keuze uit motoren minder wordt (geen instapmotoren en topuitvoeringen meer) en dat de uitrusting extra compleet is, die Volvo bijna altijd ‘Polar’ noemt. Nu Volvo in 2017 zijn complete range aan SUV’s en crossovers vernieuwd heeft met de Volvo XC40, Volvo XC60 en Volvo XC90 is het in 2018 tijd voor een compleet nieuwe S60 en natuurlijk ook een nieuwe V60. Want ondanks alle trends blijft de Volvo stationwagen onverminderd populair.

Bekijk alle Volvo V60 occasions op autotrack.nl.

volvo-v60-polestar-blue-850-t5-r-estate-yellow-2015-775-2.jpg