Merken

Mitsubishi Motors is een Japanse autofabrikant en bestaat al sinds 1917.

De eerste Mitsubishi

De eerste Mitsubishi was de Model A, een grote, luxe auto met wel zeven zitplaatsen. In principe was het een auto gebaseerd op de Fiat Tipo 3. De auto was een voorproefje voor Mitsubishi om auto’s te leren maken. Er werden zo’n 22 stuks met de hand vervaardigd.

Omdat de auto met de hand gebouwd werd, was de prijs erg hoog, waardoor de Mitsubishi Model A zichzelf uit de markt prijsde in vergelijking met de concurrentie. Geen succes dus. Mitsubishi probeert het eind jaren '30 met de PX-33 nogmaals. Dit was een luxe auto die voorzien was van vierwielaandrijving, destijds erg bijzonder.

mitsubishi-model-a-black-front-side-1917-775.jpg

Mitsubishi na de 2e wereldoorlog

Na de tweede wereldoorlog begint Mitsubishi langzaam weer met het produceren van automobielen. De eerste auto’s moeten voldoen aan de eisen van de thuismarkt. Dit betekent dat Mitsubishi zich gaat toeleggen op het maken van kleine, compacte, goedkope auto’s zoals de 500 sedan. Ook worden er kleine tot middelgrote bedrijfswagens geproduceerd.

Om aan te tonen dat Mitsubishi wel degelijk in staat is om prestigieuze auto’s te bouwen presenteert het merk in 1970 de Debonair, een groot luxe slagschip. Misschien wel de meest significante auto voor Mitsubishi in de jaren '70 is de vierde generatie Colt. Een compacte en bovenal moderne hatchback die wereldwijd populair is.

Met de Mitsubishi Colt en de grotere Mitsubishi Galant weet Mitsubishi in Nederland zijn naam te vestigen. Ook is Mitsubishi (na Renault met de Espace) een van de eerste fabrikanten die met een MPV komt: de Space Wagon en later de compactere Space Runner.

mitsubishi-colt-3-door-front-side-1978-775.jpg

Mitsubishi en Nederland

Mitsubishi is weliswaar een Japans automerk, maar er zijn wel degelijks links met Nederland. De Mitsubishi Carisma wordt namelijk gebouwd bij NedCar in Born. De Carisma is een vierdeurs sedan of vijfdeurs liftback. De auto is ontwikkeld in samenwerking met Volvo. Ondanks dat de auto’s enorm verschillen, zijn ze in de basis identiek. Ze lopen ook naast elkaar van de band. De Carisma is leverbaar met een 1.6 of 1.8 benzinemotor of een diesel van Renault.

Die link met het Franse merk komt voort uit de samenwerking tussen Renault en DAF, later Volvo. De 55, 300-serie en 400-serie maakten ook al gebruik van motoren van Renault. Enkele jaren na de Carisma kwam de Space Star, een Midi-MPV op basis van de Carisma. Deze auto moest concurreren met auto’s zoals de Renault Mégane Scénic.

mitsubishi-space-star-grey-rear-side-carisma-grey-front-side-2001-775.jpg

Mitsubishi in de jaren '90

Rond die tijd (late jaren '90) had Mitsubishi nog een overvol modelgamma. Mitsubishi was één van de weinige merken met een volledige line-up van MPV’s (Space Star, Space Runner, Space Wagon en Space Gear). Ook heeft Mitsubishi sinds jaar en dag de Pajero in de showrooms staan: een onverwoestbare doordouwer. Tussen de saaie maar keurige middenklassers (Colt, Lancer, Carisma, Galant) staan er zelfs twee sportwagens op het programma: de jeugdige Eclipse en de high-tech 3000GT.

Met name de 3000GT baart veel opzien. Deze sportwagen is een technologisch meesterwerkje met features die we pas veel later terugzien op Europese auto’s. De motor is een 3.0 Twin Turbo zescilinder die alle vier de wielen aandrijft middels een vernuftig differentieel. Ook is de 3000GT voorzien van vierwielbesturing en actieve aerodynamica.

mitsubishi-3000gt-red-front-side-1993-775.jpg

De Mitsubishi Lancer Evolution

Al jarenlang had Mitsubishi een rally-auto voor de straat in de showrooms staan, maar pas in 2003 komt de auto naar Nederland toe. De Lancer Evolution is eigenlijk alleen in naam een Lancer. De auto wordt aangedreven door een 2-liter motor met een enorme turbo en intercooler. De Lancer Evolution levert in EU-spec 265 pk en 353 Nm. Dankzij het relatief lage gewicht en het bijzondere vierwielaandrijvingssysteem sprint de auto in 6,1 seconden naar de 100 km/u. De motoren staan vanwege emissienormen behoorlijk streng afgesteld, met een paar simpele modificaties is er veel meer vermogen uit de motor te halen. Mede dankzij deze bijzonder krachtige en sterke motor is de Lancer Evolution populair onder rallyrijders en in de tuningscéne.

mitsubishi-lancer-evolution-viii-gsr-grey-rear-side-2003-775.jpg

Het succes van Mitsubishi: de Outlander

Een groot succesverhaal van Mitsubishi is de Mitsubishi Outlander. De eerste generatie wordt in Japan gebouwd, maar de tweede generatie wordt gebouwd in Nederland. De auto is redelijk populair. De Outlander wordt ook gebruikt door Peugeot en Citroen.

Deze twee merken hebben geen SUV’s in de aanbieding, maar er is wel veel vraag naar. Dus krijgt de Peugeot 4007 een typische Peugeot neus en de C-Crosser een Citroen-snoet. Beide auto’s zijn technisch gezien 99% een Mitsubishi. Met de Mitsubishi ASX gebeurt hetzelfde. Dit is een typische crossover zoals deze tegenwoordig zeer populair is, maar Mitsubishi had 'm al rond 2010 in de aanbieding. Ook van de ASX komen ‘Franse’ varianten. De Citroen C4 Aircross is ook in Nederland te verkrijgen, de Peugeot 4008 niet.

mitsubishi-outlander-grey-front-side-asx-blue-front-side-2010-775.jpg

De Mitsibushi Outlander PHEV

Gek genoeg is de opvolger van de in Nederland gebouwde Mitsubishi Outlander populairder in Nederland dan zijn in Japen gebouwde opvolger. In het begin valt de interesse mee, de derde generatie Outlander wordt in 2012 op de markt gebracht. Er is keuze uit een 2.0 benzine- en 2.2 dieselmotor. Standaard is de Mitsubishi Outlander voorwielaangedreven, maar vierwielaandrijving is leverbaar.

In 2013 komt de Outlander PHEV op de markt. Een auto met een grote elektromotor, accu’s en een zogenaamde ‘range-extender’ in de vorm van een 2.0 benzinemotor die als generator dient. Omdat de auto in de NEDC test bijzonder zuinig kan zijn, wordt de Outlander PHEV vrijgesteld van wegenbelasting.

De PHEV kent 0% bijtelling en er kunnen diverse regelingen worden getroffen voor een snellere afschrijving. Zakelijk Nederland gaat massaal voor de Mitsubishi Outlander PHEV. Er worden in Nederland meer PHEV’s verkocht dan alle andere landen wereldwijd gecombineerd.

mitsubishi-outlander-phev-blue-rear-side-2013-775.jpg

Mitsubishi en Renault-Nissan

Het enorme succes van de Outlander PHEV verbloemde de problemen van Mitsubishi enigszins. Het modelgamma was specifiek gericht op SUV’s en crossovers. Sterker nog, in Europa is de Mitsubishi Space Star (een kleine hatchback) de enige auto die níet in die categorie valt. Niet alleen in Europa, maar ook de meeste modellen specifiek voor de Japanse en Amerikaanse markt komen te vervallen. Mede daarom is Mitsubishi de alliantie met Renault-Nissan aangegaan. Voor Mitsubishi biedt die gunstige perspectieven om modellen in de compactere klasses te kunnen leveren, terwijl de Renault-Nissan kan profiteren van de SUV-knowhow van Mitsubishi. Aan de andere kant zijn de SUV’s en crossovers populairder dan ooit. De Mitsubishi Eclipse Cross voldoet perfect aan de smaak van de moderne autokoper.

Bekijk hier alle Mitsubishi modellen op autotrack.nl