Merken

Dodge is Amerikaans automerk en stamt uit het jaar 1900.

Meer dan een eeuw geleden begonnen John en Horace Dodge hun bedrijf: The Dodge Brothers Company. In het begin was dat vooral als toeleverancier voor autofabrikanten. Pas in 1914 begon The Dodge Brothers zijn eigen auto’s te produceren onder regie van fabrikant Chrysler. Dodge gold altijd als een betaalbaar automerk, tussen budgetmerk Plymouth en onder luxemerk Chrysler. Na de tweede wereldoorlog hield Dodge zich vooral bezig met het bouwen van grote sedans en pickups. Na de oliecrisis in 1973 was Dodge af en toe ook te betrappen op het bouwen van een compacte auto. Ondanks dat ze via omwegen geïmporteerd zijn, is Dodge voor lange tijd niet vertegenwoordigd geweest in Nederland. Dat gebeurde pas in 2005.

dodge-model-range-1970-775.jpg

De Dodge Viper is de eerste Dodge die officieel in Nederland leverbaar was. Jazeker, ook de vorige Viper werd in Nederland geleverd, maar deze werd gevoerd als Chrysler Viper. Dit was de tweede generatie Viper. Bij deze auto stond het getal 500 centraal. Zo was de motor 500 cubic inches groot, oftewel 8,3 liter volgens het metrische stelsel. Daarmee was de Viper de auto met de grootste cilinderinhoud in een personenauto. De andere 500 is voor het vermogen (500 pk) en koppel (500 poundfeet, ofwel 712 Nm). Het had ook bijna kunnen slaan op de CO2 uitstoot per kilometer, want deze bedroeg 463 g/km. De motor was in alle opzichten de dominerende factor bij deze sportauto. Dat de Viper SRT-10 bijzonder snel was (0-100 km/u in 3,9 sec, top van 306 km/u) is evident, het verbruik van 1 op 3,3 (in de bebouwde kom) was niet relevant. De Viper was voornamelijk bedoeld als imagebuilder voor het merk Dodge.

dodge-viper-srt-10-convertible-red-rear-side-above-2005-775.jpg

Daarna kwam de Dodge Caliber. Het was de tweede Dodge en eigenlijk de eerste echte auto van het Amerikaanse merk in Europa. Gek genoeg was het niet een typisch Amerikaanse auto. Dus geen V8, ladderchassis en meterslang staal. Het was een crossover-achtige hatchback met vijf deuren. De auto had niet eens vierwielaandrijving, maar aandrijving op de voorwielen. In motorisch opzicht was er keuze uit een bescheiden 1.8 en 2.0 viercilinder motor. Qua vermogen lagen deze dicht bij elkaar (150 pk voor de 1.8, 156 pk voor de 2.0) maar de 2.0 had met 190 Nm wel 22 Nm koppel extra. De 1.8 heeft altijd een handbak, de 2.0 altijd een automaat. De laatste optie was een 2.0 ‘CRD’, deze (TDI)-motor kwam uit de schappen van Volkswagen.

dodge-caliber-red-grey-front-side-2006-775.jpg

Voor hen die de Caliber te Europees vonden, kwam in 2007 de Dodge Nitro. Ook deze was specifiek gebouwd met Europa in het achterhoofd, maar omdat de auto twee klassen hoger opereerde dan de Caliber kon men meer Dodge-kenmerken toevoegen aan de auto. De Dodge Nitro was gebouwd op het platform waar de Jeep Cherokee (van 2000 tot 2007) ook op staat. De Nitro was leverbaar met twee benzinemotoren en een diesel. De 3.7 V6 was er als SE en SXT, de 260 pk sterke 4.0 V6 kwam enkel in de sportievere R/T-trim. Bij de 2.8 CRD-dieselmotor (177 pk en maar liefst 460 Nm) kon gekozen worden uit alle drie de uitvoeringen en eventueel zelfs achterwielaandrijving.

dodge-nitro-orange-eu-spec-front-side-2007-775.jpg

Dodge wordt in Nederland vaak gezien als een merk met musclecars, pick-ups en SUV’s. Ze verkopen echter ook zeer veel verschillende sedans. De missie om Europa te veroveren werd doorgezet met de Dodge Avenger. Naar Amerikaanse maatstaven is de Avenger een compacte sedan, maar in Nederland loopt de auto keurig in de pas met middenklassers zoals de Ford Mondeo, Toyota Avensis of Citroen C5. De Avenger kwam met maar liefst vier motoren naar Nederland. Een 2.0 (156 pk), 2.4 (170 pk), 2.7 V6 (188 pk) en 2.0 diesel (140 pk). Des te opmerkelijker is dat ze alle vier min-of meer even snel zijn: de tijd van 0-100 km/u bedraagt om en nabij de 10 seconden, terwijl de topsnelheid zo’n 200 km/u is. Grote USP van de Avenger is waar voor je geld: de uitrusting is goed voor elkaar, zeker in de SXT-uitvoering.

dodge-avenger-grey-front-side-red-front-side-2007-775.jpg

De meest overtuigende auto voor de Europese markt moet toch wel de Dodge Journey zijn. De Journey is een crossover in de zuiverste zin van het woord. De auto heeft een zelfdragende carrosserie en kan mede daardoor gezien worden als een ‘hoge stationwagon’, wel helemaal het type auto wat nu populair is. Je hebt wel de voordelen van een echte terreinauto (hoge zit, makkelijk instap, veel ruimte, stoer uiterlijk) zonder de nadelen als mindere rijeigenschappen, hoger verbruik en minder comfort. De Journey is leverbaar met een viercilinder benzinemotor (170 pk), zescilinder (185 pk) en een 140 pk sterke diesel, wederom van Volkswagen.

dodge-journey-red-front-side-2008-775.jpg

In 2011 besluit kersverse eigenaar FCA dat het wel klaar is met Dodge op de Europese markt. Sterker nog, ook Chrysler trekt zich terug. In het geval van Dodge is het vrij logisch te verklaren. In de jaren dat Dodge actief was in Europa werden er in Nederland niet heel veel exemplaren van verkocht. De Caliber staat op de eerste plaats met 2.548 exemplaren, de Journey op plek 2 met 1.340 exemplaren, de Nitro stond met 613 auto’s op plaats 3 en van de Avenger werden er slechts 196 verkocht. De beste verkoopcijfers liet Dodge in 2007 noteren, daarna ging het alsmaar achteruit. Dankzij de financiële crisis heeft Dodge en het moederbedrijf Chrysler andere prioriteiten dan de Europese markt te veroveren. De Dodge Journey wordt om-gebadged naar Fiat Freemont en blijft nog even te koop in Nederland. De andere modellen zijn niet meer leverbaar. Terugkijkend lijkt het erop dat Dodge de verkeerde auto’s naar Europa heeft gehaald. Dodge kwam met voornamelijk alternatieven op Europese auto’s. Daar had de consument geen behoefte aan, want uiteraard zijn er voldoende auto’s in dat prijssegment. Dat wordt onderstreept met de grijze import van Dodge. Zo is de Dodge Challenger, een musclecar eerste klas, een populaire auto om naar Europa te halen. In Nederland duurt het even voordat ze geïmporteerd worden (omdat de BPM slurptax afzwakken), maar modellen als de Challenger SRT en zelfs de Hellcat zijn te vinden.

dodge-challenger-srt-8-orange-side-2008-775.jpg

Het allergrootste deel van de Dodge-verkopen sinds 2011 is zonder twijfel de RAM 1500 pickup. In Amerika is het de derde meest populaire pick-up (de Ford F-150 staat op één, de Chevrolet Silverado op nummer twee). De meest populaire variant is de 1500 (er zijn zwaardere varianten). Qua motoren kan de 1500 geleverd worden met een Pentastar V6 benzine of V6 EcoDiesel. De overtreffende trap blijkt erg populair: de 5.7 HEMI V8 met bijna 400 pk. Veel exemplaren krijgen een gigantische LPG tank van 250 liter ingebouwd, waardoor deze Dodge een actieradius van meer dan 1.000 kilometer heeft. Ondanks dat het een auto is die op grijs kenteken gereden (zonder dodelijke BPM), kan de RAM uitgevoerd worden met een dubbele cabine, waardoor het gezin ook mee kan.

dodge-ram-1500-laramie-crew-cab-blue-front-side-2013-775.jpg