Merken

Fiat is de grootste Italiaanse autofabrikant en werd opgericht in 1899. De eerste auto van Fiat was de 4HP, wat nauwelijks meer was dan een gemotoriseerde koets zonder paard ervoor.

Voor de tweede Wereldoorlog manifesteert Fiat zich als een fabrikant van hoogwaardige, prestigieuze automobielen. Zowel op het gebied van luxe auto’s als sportwagens is Fiat een vooraanstaand merk.

fiat-4-hp-white-front-side-1899-775.jpg

Na de tweede wereldoorlog ziet Fiat een andere markt: die van de lagere middenklasse: kleine, eenvoudige en betaalbare auto’s. Direct na de tweede oorlog zijn er drie heel belangrijke kleine auto’s geweest van Fiat, De eerste was de Topolino, één van de eerste echt betaalbare kleine auto’s. Deze werd opgevolgd door een waar icoon, de 500. De Fiat 500 was rijk aan karakter, juist door de uiterst simpele technische benadering en de hoge aaibaarheidsfactor. De derde kleine held is de Panda. De Fiat Panda komt in 1983 op de markt en is eveneens briljant door eenvoud. Het hoeft geen betoog dat alle drie de auto’s enorm goed verkochten en een grote schare fans kennen.

fiat-panda-white-special-edition-1984-775.jpg

In 1989 lanceert Fiat hun compacte middenklasser, de Tipo. De Fiat Tipo wordt en passant Auto van het Jaar en verkoopt erg goed in Europa en Zuid-Amerika. Er is nog een reden waarom de Tipo zo belangrijk was voor Fiat. Het platform waar de auto op stond was dusdanig ontworpen dat het herbruikt kon worden. Naast de Tipo werd het platform toegepast bij diverse andere Fiats (Tempra, Coupe), Alfa Romeo’s (145, 146, Spider & GTV) en Lancia’s (Delta en Dedra). Tegenwoordig wordt deze universele platform-benadering gebruikt door bijna elke autofabrikant.

fiat-tipo-grey-rear-side-1988-775.jpg

Ook de Fiat Multipla stond op een (aangepast) Tipo onderstel. De Multipla staat bij velen bekend als een van de meest opmerkelijke auto’s van de afgelopen 25 jaar. De Multipla was een eigen interpretatie op het begrip Midi-MPV. In plaats van ruimte zoeken in de lengte, werd het gedaan in de breedte. De Multipla bood plaats aan 6 personen en veel bagage. Desalniettemin was de auto niet langer dan 4 meter. De Multipla was leverbaar met een 1.6 benzinemotor of een 1.9 JTD. Voor veel potentiële klanten bleek het zeer extravagante uiterlijk toch een groot struikelblok. Mede daardoor werd de Multipla gefacelift in 2004. Met name de aparte bochel was komen te vervallen.

fiat-multipla-red-front-side-1998-775.jpg

In de jaren ’90 was de Fiat Punto geregeld de best verkochte auto van Europa. Na de millenniumwisseling zag Fiat dat de verkopen wat in verval raakten. Om deze klasse een nieuwe impuls te geven werd de Fiat Grande Punto op de markt gebracht. Deze auto stamt uit de korte tijd dat Fiat samen met General Motors werkte. Het platform werd door Opel gebruikt voor de Corsa D. Zowel aan het interieur als het exterieur was niet te zien dat de auto’s technisch identiek waren. De Grande Punto werd een daverend succes. De auto is al sinds 2005 in productie en heeft een paar naamswijzigingen ondergaan van Grande Punto, Punto Evo naar gewoon Punto. De auto kan nog steeds besteld worden.

fiat-grande-punto-3-door-blue-rear-side-2005-775.jpg

De grote wederopstanding van Fiat was dankzij twee kleintjes. De eerste was de Fiat Panda. Het was niet de bedoeling om de auto zo te noemen, eigenlijk was de naam ‘Gingo’ gereserveerd. Renault vond dat echter teveel lijken op Twingo, waardoor Fiat snel naar een andere naam moest grijpen. Omdat de naam Panda toch al van Fiat was en bekend was bij het grote publiek, werd halsoverkop voor die naam gekozen. Dat doet aan de kwaliteiten van de auto weinig af. De Panda had standaard vijf deuren, terwijl het in deze klasse daarvoor niet eens altijd mogelijk was (de Twingo en Ka zijn er alleen als driedeurs). Je kon de Panda zo luxe of kaal aankleden als je zelf wilde.

fiat-panda-red-front-side-2009-775.jpg

Op basis van die Panda kwam Fiat dan toch met een moderne interpretatie van oude Fiat 500. De Volkswagen New Beetle was redelijk populair en de nieuwe Mini is nog steeds een doorslaand succes. Fiat had al een vingeroefening gedaan met de Trepíuno concept. De nieuwe Fiat 500 wijkt uiteindelijk vrij weinig af van dat concept. De technische basis is wel anders. De Ford Ka en Fiat 500 werden gezamenlijk ontwikkeld en rollen ook van de zelfde Poolse fabriek in Tichy. De Fiat 500 komt in 2007 op de markt en is in Europa uitermate populair. In het begin was ie alleen leverbaar met twee benzinemotoren en een diesel. In 2010 komt er een ‘Twin-Air’, een tweecilinder turbomotor. Ook is vanaf dat moment de 500C leverbaar, in feite dezelfde auto, maar dan met een groot schuifdak.

fiat-500c-red-rear0599-classic-2010-1955-775.jpg

In 2008 creëert Fiat een sub-merk. Het gaat om Abarth, dat is van origine een tuner van de originele 500. Het bedrijf wordt ingelijfd door Fiat. Fiat zet Abarth in voor de autosportactiviteiten van Fiat en Lancia. In de jaren '90 degradeert het tot naamgever van iets snellere varianten van gewone Panda’s. Absoluut dieptepunt was de Seicento Abarth: een reguliere Seicento met enkel een spoilersetje. Dat gaat sinds 2008 veel beter. Er zijn Abarth uitvoeringen van zowel de Grande Punto alsmede de 500. De Abarth’s zijn aanzienlijk sneller en sportiever. Ook aan het uiterlijk is duidelijk te zien dat het geen gewone Fiat is. Sterker nog, zelfs op het kentekenbewijs staat gewoon ‘Abarth’.

abarth-500-c-white-front-grande-punto-red-rear-2008-775.jpg

De 500 groeide eveneens bijna uit tot submerk. Om het succes uit te breiden krijgen bepaalde voertuigen de ‘500’-benaming en de looks, terwijl de auto er niets mee te maken heeft. De 500L is daar een goed voorbeeld van. De auto heeft de Fiat 500 neus, maar het is toch echt een heuse MPV. Een andere variant is de Fiat 500X, een stoere crossover. De 500X is eigenlijk een Jeep Renegade. Dat verklaart ook meteen waarom de auto in sommige landen leverbaar is met een 2-liter diesel of een 2.4 (!) benzine motor.

fiat-500-x-500-l-model-range-2012-775.jpg

Een Fiat met Jeep techniek lijkt vreemder dan dat het is. Fiat en Chrysler (het moederbedrijf van Jeep) zijn in 2014 samengegaan als concern: FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Onder die vlag werken de merken Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Maserati en Ram samen. Deze samenwerking is voor beide merken erg interessant. Chrysler is in de VS erg groot, maar daarbuiten veel minder. Bij Fiat is dit precies andersom: In Zuid-Amerika en Europa is het erg populair. Zo vullen de merken elkaar goed aan. Ondanks alle ontwikkeling zal Fiat ijzersterk blijven in het bouwen van compacte auto’s.

fiat-500-chrysler-300-jeep-cherokee-alfa-4c-abarth-500-front-side-2014.jpg