Merken

De 500 is een kleine hatchback van Fiat.

Weinig auto’s zijn zo iconisch, simpel en stijlvol als de Fiat 500 die in 1957 het levenslicht zag. De naam 500 komt vanwege de motor. De achterin gemonteerde tweecilinder motor was namelijk bijna 500cc groot. De 500 was goedkoop in aanschaf, verbruikte niet veel en eenvoudig in onderhoud. Heel veel kon je gewoon zelf doen. Ondanks de kleine afmetingen was de auto verrassend ruim. Zoals het een iconisch model betaamd duurde het vrij lang voordat de 500 uit productie ging: in 1975 liep de laatste Fiat 500 van de band. De auto werd opgevolgd door de Fiat 126. Sindsdien heeft Fiat, toch een specialist op het gebied van kleine auto’s, diverse kleine stadsrakkertjes gebouwd. Denk aan de eerste generatie Fiat Panda (1983 tot 2000) en de Cinquecento, wat Italiaans is voor ‘vijfhonderd’. Deze werd opgevolgd door de Seicento (zeshonderd), maar beide wisten niet de status te verkrijgen van de 500. Zelfs een naamswijziging van de Seicento naar ‘600’ mocht niet baten.

fiat-nuova-500-grey-front-side-1957-775-2.jpg

Rond die tijd maakten veel andere merken furore met ‘retro-design’. Eigenlijk is dit een heel simpel principe. Pak de lijnvoering van een oud, iconisch model en giet dat in een modern jasje en klaar is je New Mini of New Beetle. Fiat volgde pas jaren later. In 2004 toonde het de Trepiuno. Deze auto werd door Roberto Giolito van I.D.E.A. ontworpen in opdracht van Fiat. In tegenstelling tot de originele 500 had de Trepiuno een andere layout: een viercilinder motor, dwars voorin met voorwielaandrijving. Pers en publiek waren laaiend enthousiast. Fiat moest deze auto gewoon in procutie nemen.

fiat-trepiuno-white-front-side-2004-775-2.jpg

Dat gebeurde uiteindelijk ook, na drie jaar ontwikkelen. De nieuwe Fiat 500 deelde zijn techniek (onderstel, motor, transmissie, elektronica) met de Fiat Panda. In het begin was het 500-gamma nog erg overzichtelijk. Er was keuze uit twee benzinemotoren (1.2 met 69 pk en een 1.4 met 100 pk) en een 1.3 diesel (75 pk). Er kon gekozen worden voor een eenvoudige uitvoering (Pop), luxe (Lounge) of sportief (Sport). De 1.2 en 1.3 JTD motoren waren gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, de 1.4 had een zesbak. In 2008 was er ook de mogelijkheid om te kiezen voor een sequentiële automaat (een gerobotiseerde handbak) op de benzinevarianten. Saillant detail: ondanks dat de Fiat 500 Italiaanser is dan handgebaren, Pizza of een begrotingstekort, wordt de 500 niet in Italië gebouwd. De Europese 500’s rollen van de band in Tichy, Polen. De 500’s voor de rest van de wereld komen uit Mexico.

fiat-500-green-front-side-2008-775-2.jpg

In 2009 had Fiat twee grote noviteiten voor de 500. De eerste was de Twin Air motor. In principe was het altijd de bedoeling geweest dat de 500 een tweecilinder motor zou krijgen, net als zijn spirituele voorganger. Fiat had de auto eerder dan de motor en besloot de auto met Panda motoren op de markt te zetten. De Twin Air motor is een klein pareltje. Het is een tweecilinder benzinemotor met turbo, goed voor 85 pk en 145 Nm (al bij 1.900 tpm). Qua prestaties (0-100 in 11 seconden, top: 173 km/u) is het ruim voldoende voor zo’n kleintje. Ander nieuws was er in de vorm van de 500C, een open variant van de 500. Fiat spreekt zelf van een cabriolet, maar dat klopt niet helemaal, want de dakconstructie is er nog steeds inclusief de raamlijsten. Het is in principe een groot schuifdak dat in zijn geheel weggeklapt kan worden. De 500C is in begin alleen met benzinemotoren geleverd in de wat luxere uitvoeringen (Pop, Lounge, Rock en By Diesel).

fiat-500-c-red-above-beige0-interior-2009-775-2.jpg

In de jaren erna blijft de 500 bijna ongewijzigd in productie. Er komen wat special editions (Gucci, Edizione Perla, Rock Millionaire, Bicolore en Blackjack) bij een 60 pk-variant van de TwinAir motor. Ook komt er een LPG-variant voor de 500 1.2 in Lounge uitvoering voor de modebewuste veelrijder die de 500 diesels net even te duur vind.

8 Jaar na introductie krijgt de 500 voor het eerst een cosmetische aanpassing. Ondanks dat het vrij lang duurde, zijn de wijzigingen minimaal. Aan de voorkant kun je de LED-dagrijlichten herkennen en een iets gewijzigde grille. Aan de achterkant is de nieuwe 500 eenvoudiger te herkennen. Niet alleen door de chromen strip in de achterbumper, maar de ‘open’ achterlichten, opgevuld door een vlak plastic gekleurd in de carrosseriekleur.

fiat-500c-white-rear-side-500-red-front-side-750-2.jpg

In vergelijking met de Fiat 500 van voor de facelift veranderen er nog een paar dingen. De motorkeuze is aangepast. Er is een 60 pk sterke TwinAir, een 69 pk sterke 1.2 en een 80 pk sterke Twin Air. Bovenaan het gamma staat een 105 pk sterke TwinAir. Deze is enkel te verkrijgen als sportieve ‘S’ of als uiterst luxueuze ‘Riva’. Deze laatste versie is geïnspireerd op de bijzondere speedboten van het Italiaanse merk Riva. Dit speciale model is slechts één jaar geleverd. Een ander verschil met voorheen: elke uitvoering van de Fiat 500 is nu ook als Fiat 500C te bestellen.