Merken

De Doblo is een bedrijfswagen van Fiat.

Bestelwagens en een herkenbaar design gaan zelden goed samen. De lijnen van een bedrijfswagen worden immers gedicteerd door de functie: zo ruim mogelijk zijn. Daarom zien veel bestelwagens er identiek uit. De eisen die gesteld worden aan de auto zijn identiek, dus het resultaat zal ook gelijkenissen vertonen.

Bedrijfswagens zijn er in vele soorten en maten. De compacte besteller van Fiat was jarenlang de Fiorino. Deze was van 1977 tot 1988 gebaseerd op de Fiat 127. Vanaf 1988 was de Fiat Fiorino gebaseerd op de Fiat Uno. In feite was het gewoon een basale Uno, maar dan met een grote bak erachter. Het resultaat was zeker niet fraai: het zag er zeer gekunsteld uit. Fiat was daarmee niet de enige. Ook bij de Volkswagen Caddy was duidelijk te zien dat het een Polo was met een grote bak eraan geplakt.

fiat-fiorino-red-front-side-1991-775

Het waren de Fransen die met de ‘Ludospace’ kwamen. Qua formaat was deze net zo groot als de Caddy en Fiorino, maar de auto was vanaf het begin ontwikkeld als functionele bedrijfsauto én familieauto. De Citroën Berlingo was de eerste in zijn soort. Peugeot (met de Partner) en Renault (Kangoo) volgden snel. Ook Fiat ging ook over op een unieke auto: de Doblo. De Fiat Doblo deelde zijn basis met de Punto, maar was zowel in de lengte als breedte een stukje groter. De Doblo was 4,16 meter lang, 1,72 breed en 1,81 meter hoog. Ongeveer dezelfde dimensies als de Fiat Multipla.

fiat-doblo-cargo-yellow-front-side-2003-775

Qua uiterlijk was de Doblo zéér herkenbaar. Aan de voorkant viel de auto op door zijn enorme grille. Deze werd ‘gespleten’ door een balk die ook, visueel gezien, door de koplampen heen liep. De brede wielkasten gaven de auto een stoer voorkomen. De Doblo is een van de weinige auto’s die ook aan de achterkant zeer herkenbaar is, dankzij de verticale ellipse-achtige achterlichten. De Fiat Doblo kon besteld worden met een achterklep of met twee deuren, waarbij de linker groter is dan de rechter. Ook kon er gekozen voor schuifdeuren: geen, één of twee. Ook was er keuze tussen een versie met geel kenteken of een grijs kenteken, de Doblo Cargo.

fiat-doblo-blue-rear-side-2000-775

Qua motoren kon de Doblo aanvankelijk geleverd worden met een achtkleps 1.2 viercilinder (60 pk) of een zestien kleps 1.6 motor met 105 pk. Heel erg basis of redelijk veel, dus. Datzelfde gold voor het aanbod qua dieselmotoren: een stokoude 1.9 D zonder turbo (met 63 pk) of een 1.9 JTD commonrail turbodiesel motor met 100 pk. De bedrijfswagens waren in principe allemaal kaal. Opties waren mogelijk, maar moesten wel besteld worden. De 1.2 en 1.9 D waren enkel als ‘SX’ leverbaar. De 1.6 16v en 1.9 JTD waren er ook als luxe ‘ELX’. De 1.9 D werd in 2003 uit het leveringsprogramma gehaald. In 2004 was de 1.3 JTD met 70 pk de nieuwe basismotor.

fiat-doblo-cargo-combi-yellow-front-side-2002-775

In 2005 kreeg de Doblo een vrij rigoureuze facelift. Het zeer herkenbare uiterlijk bleek niet bij iedereen in de smaak te vallen. Met name het front deed bij sommige potentiele klanten de wenkbrauwen fronsen. Daarom werd de neus van Doblo strakgetrokken. Het resultaat was een minder ‘lelijke’ auto met rondere vormen. Aan de andere kant was het ook anoniemer en minder uniek. Ook aan de achterzijde was de nieuwe Doblo een stukje saaier geworden. Er komen meer motoren beschikbaar, waaronder een 1.6 op aardgas en een 120 pk sterke 1.9 JTD.

fiat-doblo-2005-facelift-775

In 2010 lanceert Fiat de tweede generatie Doblo. De auto staat op het platform van de Grande Punto, wederom iets uitvergroot. De Doblo was een stukje gegroeid: de lengte was nu 4,39 meter en een wielbasis van 2,75 meter. Er was nu ook een versie met lange wielbasis (3,10 meter). In tegenstelling tot de eerste Doblo werd deze auto verkocht onder een aantal verschillende namen. De auto kon namelijk ook als Opel Combo besteld worden, op de badge en wat details na waren het identieke auto’s. In Amerika werd deze auto ook verkocht, onder RAM ProMaster City. Onder de kap van Doblo liggen diverse 1.4 benzine of 1.6 en 2.0 dieselmotoren. De RAM versie is er ook met een 2.4 benzinemotor.

fiat-doblo-red-front-side-2010-775

Voor 2015 wordt het uitelijk flink strakgetrokken. Het is wederom het front waarin het meeste te herleiden is. Tegelijkertijd worden de Opel en RAM varianten ook gafeclift. De uitvoering met grijs kenteken is er wederom in allerlei vormen en maten, met voornamelijk diverse dieselmotoren. Een elektrische variant alsmede aardgasmotoren zijn mogelijk, maar komen niet veel voor. De geel kenteken uitvoering krijgt een nieuwe 1.4 16v motor alsmede de 120 pk sterke 1.4 T-Jet. Dieselmotoren zijn niet meer mogelijk. In 2016 wordt de Doblo uit het leveringsprogramma gehaald van Fiat Nederland. De bedrijfswagen versie is nog wel te bestellen.