Merken

De Punto is een compacte hatchback van Fiat.

In de jaren ’80 had Fiat diverse kleine auto’s in hun gamma. Het begon met de basale Panda, een charmant stadsautootje dat schitterend van eenvoud was. Het door Giugiaro ontworpen kleintje mag absoluut een icoon genoemd worden en past in het rijtje van de Topolino, 500, 600 en 126. De Fiat Uno was een maatje groter en had meer moeite een dergelijke status te bemachtigen. Het was een relatief duffe auto, zeker voor Fiat-begrippen. Ondanks de gunstige verkoopcijfers die de auto in 12 (!) jaar tijd wist te noteren, stond de Uno immer in de schaduw van de Peugeot 205. Mede daarom wilde Fiat de opvolger van de Uno een stukje spannender en speelser maken. Dat was de Punto en die werd in 1993 onthuld. Begin 1994 kwam de auto op de Nederlandse markt.

fiat-punto-grey-front-side-1993-775.jpg

In vergelijking met de Uno was de Fiat Punto veel speelser vormgegeven. Het design, eveneens een ontwerp van Georgetto Giugiaro, was ronder en moderner dan de Uno. De strakke koplampen met de motorkap gaven de Punto een uniek aanzien. Nog aparter waren de hooggeplaatste achterlichten. Tegenwoordig is dat een design-trucje dat veel designers toepassen, destijds had alleen de Chevrolet Trans Sport en Volvo 850 Estate dergelijke achterlichtunits.

fiat-punto-5-door-blue-rear-side-1993-775.jpg

Qua motoren nam Fiat veel over van de Uno. Alle motoren waren viercilinders. De instapmotor was een bescheiden 1.1 met 54 pk. Een (klein) stapje hoger op de ladder stond een 1.2 met 60 pk of 75 pk. Het luxe topmodel was de ELX met een 90 pk sterke 1.6, terwijl de sportief ingestelde automobilist het kon doen met de Punto GT Turbo, die was voorzien van een 130 pk sterke 1.4 met turbo. Dankzij die motor was een topsnelheid van 200 km/u mogelijk.

fiat-punto-gt-turbo-blue-cutaway-front-side-1993-775.jpg

De Punto was er begin 1994 alleen als drie- of vijfdeurs hatchback. Aan het einde van 1994 kwam daar een Punto Cabriolet bij. Deze werd niet bij Fiat gebouwd, maar bij de specialisten van Bertone. Standaard werd de kap handmatig bediend, maar optioneel was de Punto Cabrio uit te rusten met een elektrisch bedienbare kap. De Punto Cabrio was er als basisvariant met 60 pk of een luxe ELX met 90 pk. In 1997 krijgen alle Punto’s een hele lichte opfrisbeurt.

fiat-punto-elx-cabrio-grey-rear-side-775.jpg

In 1999 wordt de tweede generatie Punto onthuld. Ditmaal was de keuze beperkter tussen een driedeurs en vijfdeurs hatchback. De styling tussen die twee was wel anders. De driedeurs had andere bumpers en ligt afwijkend koetswerk voor een sportiever voorkomen. Qua motoruitvoeringen was het een stuk eenvoudiger. Instappen deed je met een 1.2 met 60 pk. Was dat niet voldoende, dan kon je kiezen voor een 1.2 16v met 80 pk. Er waren twee diesels: een ouderwetse 1.9 D (60 pk) of juist een heel moderne 1.9 JTD met 80 pk. Deze laatste was niet alleen veel sterker, maar schoner, zuiniger en stiller.

fiat-punto-188-grey-red-front-side-1999-775.jpg

Was dat niet voldoende, dan kon er geopteerd worden voor de Punto HGT. Dan kreeg je de 1.8 VVT motor uit de Coupé Fiat en de sportieve Barchetta onder de kap. Deze leverde 130 pk, goed voor een 0-100 km/u sprint in 8,6 seconden en een topsnelheid van 205 km/u. Je kon de HGT herkennen aan extra sportieve aankleding als dikke bumpers, skirts en grote velgen. In 2003 wordt de range vernieuwd met een compleet andere neus, die minder karakteristiek was dan de originele items. Vanaf 2003 zijn er ook een 1.4 16v op benzine (95 pk) en een 1.3 JTD (70 pk) te bestellen. De ‘HGT’ gaat voortaan als Abarth door het leven en is zelfs met de 1.9 JTD te bestellen.

fiat-punto-188-grey-front-side-rear-side-2003-775.jpg

In 2005 komt er een volledig nieuwe Punto op de markt. Volgens Fiat is de stap dermate groot dat de auto ‘Grande Punto’ kan worden genoemd. De Grande Punto is ontwikkeld in samenwerking met GM, dat het platform gebruikt voor de Opel Corsa. Ook de Grande Punto komt uit de pen van Giugiaro. Vanaf 2006 is de Grande Punto ook in Nederland te vinden bij de betere Fiat dealer. De ‘oude’ Punto blijft overigens nog een tijdje leverbaar als ‘Punto Classic’, een tactiek die Peugeot (206+) en Renault (Clio Campus) ook hebben toegepast.

fiat-grande-punto-sport-red-front-side-199-2005-775.jpg

Aan het einde van 2009 wordt de Grande Punto voorzien van een ingrijpende facelift, waarbij met name het front behoorlijk wordt aangepast. Wederom ziet Fiat zich genoodzaakt om de naam te veranderen, ditmaal naar ‘Punto Evo’. Ook het interieur wordt voorzien van een update, terwijl op technisch gebied de motoren een stukje zuiniger zijn. De oude Punto Classic is nu uit het leveringsprogramma gehaald, maar de ‘oude’ Grande Punto is nog altijd gewoon leverbaar als budget-aanbieding.

fiat-punto-white-front-side-red-rear-side-2009-775.jpg

In 2012 worden zowel de Grande Punto als de Punto Evo vervangen door één model, die als vanouds gewoon ‘Punto’ wordt genoemd. Met name op het gebied van motoren is deze een stuk moderner, met een 0.9 liter Twin Air motor of een 1.4 op aardgas. In 2017 wordt het gamma uitgedund met maar één leverbare motor, de 100 pk sterke Twin Air Turbo. Een opvolger staat volgens Fiat-baas Sergio Marchionne vooralsnog niet in de planning.

fiat-punto-green-rear-side-199-2018-775.jpg