Merken

De Focus RS is de high performance uitvoering van de Ford’s middenklasser.

Snelle middenklassers is een categorie auto’s waar Ford altijd ijzersterk in is geweest. Met name de ‘RS’ modellen spraken tot de verbeelding. De eerste Escort RS werd een rallyheld en icoon. Daarop bordurend zijn er altijd diverse snelle varianten van de Escort geweest. De laatste die echt indruk maakte was de Escort RS Cosworth. In technisch opzicht was dit overigens geen Escort, maar een Sierra RS waar Ford de koets van een Escort op monteerde. De Escort RS Cosworth had zijn motor in lengte geplaatst.

ford-escort-rs-cosworth-green-rear-side-1992-775

Van de laatste generatie Escort kwam er wederom een ‘RS’ versie, de Escort RS2000. Een succes was deze auto absoluut niet. Het was een iets snellere Escort, meer in de geest van de Escort XR3i dan een Rally Sport. In 1998 werd de Escort opgevolgd door de Focus, een compleet andere auto. Zelfs de standaard uitvoeringen van deze auto reden uit de kunst. Onderstel, besturing en transmissie waren dermate goed dat de verwachtingen van een snellere Focus hooggespannen waren.

ford-escort-rs2000-red-rear-side-1995-775

Het duurde even voordat er een snelle Focus op de markt kwam. De eerste snelle Focus was de ST170. Deze kwam in de lente van 2002, net toen de Focus zijn eerste facelift kreeg. De geruchten van de Focus RS gingen toen al rond. Pas aan het einde van 2002 werd de Focus RS geïntroduceerd. De Focus RS was blijkbaar later op de markt gekomen dan verwacht, want de auto was nog niet gefacelift. Zo had de Focus RS de koplampen van het oude model Focus en de ST170 de nieuwe lichten.

ford-focus-rs-blue-front-side-2002-750

De Focus RS was echter op zo veel vlakken compleet anders dat het niet uitmaakte. De Focus was lager, breder en de spoorbreedte was groter. Zo’n 70% van de auto was anders dan de standaardauto. Ford werkte voor de Focus RS samen met grote namen als Sparco (stoelen en pedalen), OZ (velgen), Quiaffe (sperdifferentieel), Garett (turbo) en Brembo (remmen).

ford-duratec-rs-turbo-engine-focus-2002-775

De 2.0 turbomotor leverde nu 220 pk, alhoewel die opgave vrij bescheiden is. De auto voelde veel sneller aan. Dankzij het diff kon de Focus RS het vermogen ook kwijt. Deed je dat op kordate wijze, dan kon je in 6,7 seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedroeg 232 km/u. Op zich geen verkeerde cijfers destijds. De Focus RS was alleen leverbaar in het blauw. Er zijn er slechts 4.501 stuks van gebouwd, waarvan bijna de helft naar Engeland is gegaan.

ford-focus-rs-blue-rear-side-2002-775

De eerste generatie was heftig, maar met de tweede generatie Ford Focus RS gingen alle registers open. De auto was in de verte gebaseerd op de Focus ST, die met zijn Volvo vijfcilinder over een unieke motor beschikte. De Focus ST was met zijn 220 pk sterke 2.5T motor al net zo sterk als de eerste Focus RS, dus dat beloofde veel spektakel. Net als de eerste Focus RS duurde het even voordat het topmodel verscheen, pas na de facelift verscheen de auto, in de lente van 2009.

ford-focus-rs-green-front-side-2009-775

De Focus RS beschikte wederom over een vijfcilinder, nu met 305 pk en 440 Nm. Deze werden ook ditmaal via een sperdiff op de voorwielen losgelaten. De Focus RS was zeer snel: de standaardsprint naar 100 km/u duurde slechts 5,9 seconden, voluit kon je 263 km/u aantikken. Aan alles kon je zien dat de Focus RS de meest heftige variant was. Een enorme voorbumper, dik aangezette skirts, 19” velgen en een gigantische achterspoiler verraadden het potentieel van de auto. Als dat nog niet voldoende was kon je kiezen voor een felgroene lakkleur (naast wit en blauw).

ford-focus-rs-2009-775

Voor wie dat nog niet genoeg was, lanceerde Ford een nog heftigere variant van de Focus RS, de Focus RS500. Deze naam werd destijds ook gebruikt bij een bijzondere uitgave van de Sierra RS500 Cosworth. De Focus RS500 was voorzien van een Mountune performance kit en leverde maar liefst 350 pk en 460 Nm. Qua topsnelheid veranderde er niets, de acceleratie naar 100 km/u ging 0,3 seconden sneller. De Focus RS500 is te herkennen aan de matzwarte wrap van 3M (daaronder is de auto metallic zwart) en de zwartgelakte velgen. Er zijn 500 exemplaren van de RS500 gebouwd.

ford-focus-rs500-black-rear-side-2010-775

Ford zette de traditie dat men moet wachten op een Focus RS voort met de derde generatie. Ook hier moest men tot de facelift wachten op sterkste Focus-derivaat. De Focus ST was teruggegaan van een 2.5T vijfcilinder naar een 2.0T EcoBoost viercilinder. Ook voor de Focus RS lag een dergelijke downgrade in de planning. In de eerste maand van 2016 werd de auto in Nederland leverbaar en jawel, onder de kap lag nu een viercilinder.

ford-focus-rs-dyb-blue-front-side-2016-775

Het was echter geen 2.0T met een andere chip, maar een 2.3 EcoBoost die flink aangepast was. Het was van origine de nieuwe motor van de Ford Mustang, die nu ook in Nederland leverbaar was. Dankzij die aanpassingen is het blok in de Ford Focus RS goed voor 350 pk en 475 Nm. Gezien de tractieproblemen van de eerste twee generaties Focus RS kreeg deze generatie Focus dan eindelijk vierwielaandrijving. Met een sprinttijd van 4.7 naar de 100 km/u en een topsnelheid van 266 km/u is het de snelste Focus ooit gebouwd.