Merken

De Mondeo is een middenklasser van Ford.

Ford is een merk dat wereldwijd actief is. Omdat de wensen en eisen per markt anders zijn, kennen veel specifieke continenten hun eigen modellen. Zo is een Ford in Amerika anders dan die in Europa, die weer afwijkend zijn van de Zuid-Amerikaanse Fords, die weer niets te maken hebben met de Fords uit Australië. Met het ontwikkelen van de opvolger van de Sierra wilde Ford één middenklasser uitbrengen, die overal ter wereld verkocht moest worden. Vandaar de naam ‘Mondeo’, afgeleid van mondiaal (wereldwijd).

ford-mondeo-liftback-clx-front-side-1993-775-2.jpg

De eerste generatie Mondeo verscheen in 1993 op de Nederlandse markt. Ondanks het mondiale karakter werd de Mondeo in Amerika ‘Contour’ genoemd. Ook de styling was licht afwijkend. De Europese Mondeo was leverbaar als sedan, liftback of stationwagon. In het begin was de Mondeo leverbaar met louter viercilinders: een 1.6, 1.8, 2.0 en een 1.8 turbodiesel. Een jaar later volgde er een 2.5 liter V6 in luxe Ghia of sportieve GT-uitvoering. De Mondeo werd in 1996 zeer grondig gefacelift. De grille, koplampen, bumpers en achterlichten waren conform de toen geldende ‘New Edge’-designfilosofie. Er kwamen diverse uitvoeringen plus een nieuw sportief topmodel: de Mondeo ST200. Deze variant had een 205 pk sterke V6, sportonderstel, multispaaks velgen, dikke bumpers en een sportinterieur.

ford-mondeo-st200-blue-front-side-1999-775-2.jpg

De tweede generatie Mondeo nam het stokje over in 2000 en was qua uitstraling een stuk soberder dan de eerste. Opvallend genoeg was de Mondeo nu geen ‘wereldauto’ meer. De auto was specifiek ontworpen voor de Europese markt. Er was een sedan, liftback en stationwagon. Kopers konden kiezen uit drie benzinemotoren (1.8, 2.0 en 2.5 V6) of twee varianten van de 2.0 TDdi (90 of 115 pk). Een jaar later kwam er een compleet nieuwe turbodiesel bij, de 2.0 TDCi. In 2002 werd het gamma naar boven afgerond met de Mondeo ST220. Het recept was gelijk aan die van de eerste Mondeo ST200: grote wielen, dikke bumpers, een sportief interieur en een gekietelde zescilinder motor, nu 3.0 liter groot.

ford-mondeo-stationwagon-st220-grey-rear-side-775-2.jpg

De Ford Mondeo werd in 2005 licht opgefrist. De grille, koplampen en heldere achterlichten zijn de duidelijkste aanwijzingen. De uitvoeringen waren nu iets anders: Ambiente (instapper), Titanium (sportief), Ghia (luxe) en Platinum (zeer compleet). Op de basisuitvoering na zijn alle diesels TDCi-motoren. Topper is de 2.2 TDCI, die zelfs als ‘ST’ besteld kan worden. Voor wie de ST200 net iets teveel het goede is, maar de 2.5 V6 net te karig vindt, is er sinds 2005 een 3.0 V6 met 204 pk in Ghia of Titanium uitvoering. Vreemd genoeg kan deze niet gekoppeld worden aan een automaat, daarvoor moet gekozen worden voor een minder sterke motor.

ford-mondeo-titanium-grey-front-side-2005-775-2.jpg

In 2007 verschijnt de derde generatie in de showrooms. In 2006 heeft Ford al een Mondeo Stationwagon ‘concept’ laten zien en James Bond reed rond in een gehuurde Mondeo in de film ‘Casino Royale’, ondanks dat was ook deze generatie met name voor de Europese markt ontwikkeld. De Mondeo was getekend volgens het nieuwe ‘Kinetec Design’-principe. Zoals gebruikelijk was ook de derde generatie leverbaar als sedan, liftback en stationwagon. De auto is aanzienlijk groter dan voorheen. Het onderstel was ontworpen om voor zoveel mogelijk verschillende auto’s een basis te kunnen vormen. Zo werden de Volvo S80, Land Rover Freelander 2 en Mazda 6 op dezelfde bodemplaat ontwikkeld. Ook de Ford Galaxy en S-Max staan op deze basis.

ford-mondeo-sedan-grey-rear-side-2007-775-2.jpg

Qua motoren wijzigde er wel het een ander. Qua benzinemotoren was er keuze uit een 1.6 (110 pk), 2.0 (145 pk), 2.3 (163 pk) of een 2.5 vijfcilinder turbo van Volvo (220 pk). Alles diesels waren nu TDCi commonrail-dieselmotoren met naar keuze 115, 130 of 140 pk. Aan de top stond een 2.2 met 175 pk. De derde generatie Mondeo wordt in 2010 licht gewijzigd. Uiterlijke verschillen zijn er nauwelijks, op een andere grille na. Onderhuids veranderd er meer. Zo doen de Ecoboost motoren (1.6 en 2.0) hun intrede. De dorstige vijfcilinder komt te vervallen. Ook komt er een nieuwe serie diesels beschikbaar in 1.6 (115 pk), 2.0 (115, 140 of 163 pk) of een dikke 2.2 met 200 pk.

ford-mondeo-wagon-black-liftback-grey-front-side-2011-775-2.jpg

In 2014 staat de vierde generatie Mondeo bij de dealers. Design-technisch borduurt de auto door op de vorige generatie. Ook nu is er keuze uit drie carrosserievarianten, dat is op zich best opmerkelijk, want bij veel merken is de optie voor een liftback in de jaren ’90 al komen te vervallen. De motoren zijn nu allemaal van de EcoBoost familie, dus effeciente en compacte turbomotoren. Aan de basis staat de 1.0 EcoBoost. Dat klinkt nogal weinig, maar met een topsnelheid van 200 km/u, een vermogen van 125 pk en een gemiddeld verbruik van 1 op 20 is het nog niet eens zo’n slechte aanbieding. Een stapje hoger staat de 1.5 EcoBoost, wederom een drieclinder, ditmaal met 160 pk. Uiteraard staan de 2.0 EcoBoost met 203 of 240 pk nog altijd op de prijslijst. Dieselen kan met een 1.5 TDCI (120 pk) of 2.0 TDCI met naar keuze 150 of 180 pk. Unicum in de Mondeo range is de 2.0 TDCI met 150 pk in Titanium-uitvoering. Dit is de eerste Mondeo die ook met vierwielaandrijving is te bestellen. In tegenstelling tot de vorige twee generaties is de Mondeo nu weer een heuse wereldauto: de Amerikaanse Ford Fusion is gelijk aan onze Mondeo. Precies zoals dat eigenlijk altijd al bedoeling was.

ford-mondeo-wagon-liftback-red-front-side-2015-775-2.jpg