Merken

De Ford S-Max is een MPV van Ford.

De MPV is een autotype dat ontstond in de jaren ’80. In plaats van een busje met een paar zitrijen, zijn MPV’s echte personenauto’s met een variabel interieur en plaats voor meer dan vijf personen, wat in veel auto’s het geval is. De Renault Espace en Chrysler waren de grondleggers van dit genre. In de jaren ’90 kopieerden alle andere merken het idee van de Espace. Een MPV ontwikkelen en bouwen is een vrij prijzige aangelegenheid en de afzet is niet groot genoeg om die kosten te maken. Vandaar dat veel merken gingen samenwerken om een dergelijke auto te maken. Zo hadden Citroen (Evasion), Peugeot (806), Fiat (Ullysse) en Lancia (Zeta) allevier een MPV die min of meer hetzelfde was. Een ander voorbeeld is de Volkswagen Sharan, Seat Alhambra en Ford Galaxy. Ook deze auto’s waren min of meer gelijk aan elkaar, alhoewel de Ford Galaxy duidelijk een afwijkend design had en in sommige gevallen gebruik maakte van eigen motoren.

ford-galaxy-grey-front-side-2000-775.jpg

Met de opvolger had Ford iets anders in gedachten dan Volkswagen. VW en Seat ontwikkelden een eigen opvolger, Ford had zelfs twee opvolgers voor de Galaxy in gedachten om de ontwikkelingskosten uit te kunnen spreiden. De eerste was natuurlijk de reguliere Galaxy. Een rechttoe-rechtaan MPV met zeven zitplaatsen en een enorme hoeveelheid ruimte. De tweede auto moest een stuk dynamischer zijn, zonder al te veel praktisch gemak in te leveren. Ford liet op de Salon van Genève de ‘SAV Concept’ zien als voorbode op een dergelijke auto.

ford-sav-concept-grey-front-side-2005-775.jpg

Uiteindelijk bleek dus dat de auto voor 95% al af was. De productieversie van de S-Max stond een jaar later, wederom op de Zwitserse autobeurs, te schitteren. De uiteindelijk S-Max was minder expressief in vergelijking met de concept, maar dat is logisch. Voor de klanten die meer uiterlijk vertoon wensten, kon er geopteerd worden voor de dikke bodykit van MS Design, ook de 20” velgen waren leverbaar. Dan zag de S-Max er bijna net zo uit als de SAV-concept uit 2005.

ford-s-max-grey-rear-side-2006-775.jpg

Aanvankelijk was de S-Max louter met dikke motoren leverbaar. De instapmotor was een 145 pk sterke tweeliter Duratec viercilinder. Tevens was er een 2.0 TDCI dieselmotor met 140 pk. Qua prestaties lagen die twee erg dicht bij elkaar in de buurt. 0-100 km/u duurde iets meer dan 10 seconden en de topsnelheid bedroeg bijna 200 km/u. Voor een MPV waren dat behoorlijke cijfers, laat staan voor de basismotoren. Het voorlopige topmodel was een 2.5 vijfcilinder turbomotor, die van origine bij Volvo vandaan kwam. Deze motor lag ook in het vooronder van de Ford Focus ST. In de S-Max was de motor goed voor 220 pk en 320 Nm, waardoor een 0-100 km/u sprint van 7,9 seconden mogelijk was. Eveneens indrukwekkend voor een MPV was de topsnelheid: 230 km/u.

ford-s-max-ms-design-bodykit-grey-front-side-2006-775.jpg

Alle S-Max’en waren in 2006 voorzien van een handbak. Wilde je per se een automaat, moest je een jaar wachten. De 2.3 benzinemotor (160 pk) en 2.0 diesel (130 pk) waren er alleen met automaat. In 2008 wordt de 2.2 TDCI met 175 pk aan het gamma toegevoegd. Voor de veelrijders met dieselhaat introduceerde Ford in 2009 de S-Max met ‘Flexi-fuel’ motor, deze had een ingebouwde LPG-installatie. Voor de dieselliefhebber zonder haast kwam er datzelfde jaar een 115 pk sterke 2.0 TDCi.

ford-s-max-black-rear-side-2008-775.jpg

In 2010 krijgt de S-Max een visuele en technische make-over. Omdat het uiterlijk van de S-Max in de smaak valt bij het kopende publiek, zijn de veranderingen aan de auto redelijk subtiel. De grille is iets groter en de achterlichten zijn nieuw. Onder de kap veranderde er meer. Zo deden de EcoBoost motoren hun intrede. De atmosferische 2.0 bleef nog eventjes leverbaar, maar werd uitgefaseerd ten faveure van de 1.6 EcoBoost met 160 pk. Daarboven waren er twee varianten van de 2.0 EcoBoost. De eerste leverde 203 pk en de sterkste zelfs 240 pk. De 2.0 EcoBoost-motoren zijn standaard gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling, die Ford ‘PowerShift’ noemt. Ook de diesels worden (licht) aangepast. Er is keuze uit drie varianten van de 2.0 TDCI (met 115, 140 of 160 pk). Topdiesel is de 2.2 TDCI met 200 pk.

ford-s-max-white-side-front-2010-775.jpg

Afgezien van het feit dat de MPV telkens minder populair wordt, blijft Ford dit type auto toch aanbieden. Er komt dus een nieuwe Galaxy in 2015 en in datzelfde jaar mogen we ook een nieuwe S-Max verwelkomen. Ondanks dat de nieuwe S-Max erg veel op de oude lijkt, is het volgens Ford wel degelijk een nieuwe auto, ondanks dat de wielbasis exact gelijk is.

ford-s-max-st-line-white-rear-side-2018-775.jpg

De nieuwe S-Max is aanvankelijk leverbaar met twee benzinemotoren, een 1.5 EcoBoost met 160 pk en een 2.0 EcoBoost met 240 pk. Er zijn drie varianten van de 2.0 TDCI met 150, 180 of 210 pk. Een jaar later, in 2016, word de 180 pk sterke diesel leverbaar met vierwielaandrijving. In 2018 worden de uitrustingsniveau’s teruggebracht naar drie stuks. De ‘Titanium’ is de instapper (de ‘Trend’ is geschrapt). Dan is er keuze uit een sportief aangeklede ‘ST-Line’ of een zeer luxe ’Vignale’ (afbeelding onder).

ford-s-max-vignale-beige-front-side-2018-775.jpg