Merken

De elektrische auto (1834) bestond al tientallen jaren voordat de eerste benzine-auto op de weg verscheen. Na gedurende ruim een eeuw te zijn vergeten, begint het er nu op te lijken dat de elektrische auto een blijvertje is. Daarom is het ook niet verwonderlijk dat die invloed zich ook in de autosport manifesteert. Zo bestaat er sinds 2014 een officieel internationaal kampioenschap voor elektrisch aangedreven formule-auto’s: FE ofwel Formula Electric.

Voor en tegen
Elke elektrische auto heeft als voordeel dat hij onmiddellijk vol vermogen levert zodra hij in beweging is. Qua acceleratie - binnen 3 seconden naar 100 km/h - is met deze race-auto's dan ook niks mis. Aan de andere kant gaan ze niet echt hard - circa 225 km/h - en is de accu na een half uurtje racen al leeg. Daarom worden dit soort races alleen verreden op bochtige circuits; bij voorkeur stadsciruits zoals Hongkong en Buenos Aires. Binnenkort worden wellicht ook Monte Carlo, Parijs en Brussel toegevoegd.

Op de echte Formule 1-circuits zou de FE nu nog voor joker staan. De elektro-races duren een uur, waarbij de coureurs halverwege van auto verwisselen. Maar waarom ook niet? In de Formule 1 hebben ze onderweg toch ook wel eens een nieuw setje banden nodig? Bepaald geruisloos zijn ze ook niet, maar je moet als toeschouwer wel even wennen aan dat gegier van de elektromotor en (nu wel hoorbaar) het gegil van de banden.

Niet onderschatten!
Je kan over elektrische auto's van mening verschillen, maar laten we deze ontwikkeling niet onderschatten. Voorlopig kunnen de FE's nog niet in de schaduw staan van de Formule 1, maar dat zou - vooral onder druk van reglementen - zomaar op korte termijn kunnen veranderen. Tenslotte had ook niemand vijf jaar geleden kunnen dromen, dat de Formule 1 zich intensief met energieregeneratie zou gaan bezig houden - alleen omdat de regels dat voorschrijven.
Speeltuin voor gewone auto
De autosport is altijd al het testterrein bij uitstek geweest van de gewone auto. Er is geen reden waarom dat nu niet weer zou kunnen gebeuren. Alleen al het feit dat nu al drie grote automerken (Audi, Renault en Jaguar) momenteel vol op de Formula E inzetten, laat zien dat dit project geen eendagsvlieg is.