Merken

Honda werd in 1946 door Soichiro Honda opgericht als onderzoeksinstituut voor het ontwerpen, ontwikkelen en bouwen van kleine motorfietsen.

Honda bouwde deze motorfietsen met name om de mensen in Japan mobiel te maken. De Honda D-Type was één van hun volledig zelf ontwikkelde producten. In rap tempo werden de Honda motorfietsen immens populair. Honda motorfietsen waren betrouwbaar, eenvoudig, licht en zuinig. Daardoor werd een groot gedeelte van de bevolking een stuk mobieler.

honda-dream-type-d-red-side-1949-775.jpg

De eerste auto van Honda kwam pas veel later. Sterker nog, in de tussentijd was Honda de grootste motorfietsen-fabrikant ter wereld. Het succes steeg Soichiro Honda niet naar zijn hoofd. Hij was van mening dat elke medewerker goede ideeën kon hebben en een stem had in zijn bedrijf. Daarom was het voor iedereen verplicht om een witte stofjas te dragen. Zo waren alle werknemers gelijk. Zeer bijzonder in een land als Japan, waar hiërarchie erg belangrijk is.

De Honda T360 was de eerste auto van Honda. De T360 was een compacte bedrijfswagen die voornamelijk bedoeld was voor kleine bedrijven. De T360 viel in de Kei-car regeling waardoor de auto ook in de Japanse binnensteden te gebruiken was. De T360 was perfect voor distributie van goederen in druk bevolkte gebieden. De eerste personenauto was de S500, een kleine roadster met een 500cc motor (vandaar de naam). Ondanks het kleine slagvolume waren de prestaties heel behoorlijk. In feite was de motor van een motorfiets: de motor kon enorm veel toeren draaien.

honda-s500-white-front-side-1965-775.jpg

In de jaren ’70 zet Honda serieuze stappen over de grens met de Civic, die in 1972 op de markt gebracht wordt. De Honda Civic is voor zijn tijd een uiterst moderne hatchback. De auto heeft de motor dwars in het vooronder liggen in combinatie met voorwielaandrijving, net als de originele Mini. Het grote voordeel is dat de binnenruimte een stuk groter is, zonder dat de auto hoeft te groeien. De Honda Civic is niet alleen in Japan een populaire auto, maar ook in Europa en de Verenigde Staten blijkt de Civic uitstekend aan te slaan. Mede daardoor komt er eind jaren ’70 een groter model bij, de Accord.

honda-civic-3-door-orange-side-1973-775.jpg

Honda was in 1986 het eerste Japanse automerk met een eigen luxemerk: Acura. De eerste Acura was de Legend, die bij ons in Europa gewoon als Honda Legend verkocht werd. Sterker nog, het merk Acura is in Nederland nog nooit gevoerd. Wel zijn er enkele Acura’s naar Nederland gekomen. De Honda Accord van 2002-2008 is eigenlijk een Acura TSX, bijvoorbeeld.

acura-legend-front-black-front-side-1986-776.jpg

In 1990 komt Honda met hun tot dan toe meest prestigieuze project: de NSX. De NSX begint zijn carrière als conceptcar (New Sportscar eXperimental), maar wordt verrassenderwijs in productie genomen. De NSX zou vervolgens tot 2005 gebouwd worden in een speciale fabriek. Een commercieel succes is de auto nooit geworden (er zijn er minder dan 18.000 van gebouwd), maar de auto wist de kritische autopers goed te bedienen. Dankzij de hoge mate van betrouwbaarheid en uitstekende rijeigenschappen wordt de NSX gezien als de auto waardoor merken als Ferrari, Porsche en Lamborghini hun auto’s ernstig moesten verbeteren.

honda-nsx-eu-spec-red-front-above-na1-1991-775.jpg

De Honda NSX is ook de eerste Honda die een sublabel krijgt: Type-R. Bij de Type-R modellen van Honda staat alles in het teken van meer rijplezier. Uiteraard betekent dat meer vermogen, maar dat is niet het uitgangspunt. De filosofie van Honda is om alles aan te pakken om het rijplezier te vergroten. De Type R-modellen zijn lichter, sterker, sneller, uitgerust met grotere remmen en daarmee zijn ze daadwerkelijk geschikt voor het gebruik op het circuit. De Honda NSX Type-R is nooit buiten Japan geleverd. In Nederland was de Integra Type-R de eerste in 1998.

honda-civic-type-r-championship-white-front-side-ek-ep-fn-2006-775.jpg

Op het gebied van compacte crossovers was Honda eigenlijk zijn tijd ver voorruit. Al in 1997 staat de CR-V in de showrooms. De Honda CR-V is een compacte SUV. In tegenstelling tot veel andere SUV’s in die tijd is de Honda absoluut niet geschikt voor offroad gebruik. De auto staat weliswaar hoger op zijn poten en is uitgerust met (part-time) vierwielaandrijving, maar staat gewoon op een zelfdragend chassis, net als een reguliere personenauto. Dat betekent dat de Honda CR-V zuiniger, lichter, ruimer en comfortabeler is. Precies wat de doelgroep wenst.

honda-cr-v-cutaway-blue-front-side-1996-775.jpg

In 1999 krijgt de CR-V een kleiner broertje, de HR-V. Ook deze auto is stoerder dan een reguliere hatchback, maar geen terreinauto. Een typische crossover dus. Gek genoeg wordt de eerste generatie HR-V geen succes. De auto blijkt zijn tijd te ver vooruit te zijn, want tegenwoordig is dit segment een van de meest populaire in Europa. Waarschijnlijk dat Honda daarom sinds 2015 weer een HR-V in de aanbieding heeft.

hona-hrv-3-door-blue-rear-side-1999-775.jpg

Waar Honda ook in excelleert zijn kleine en compacte auto’s. In 2001 komt de Jazz op de markt. De Jazz is een klein, maar uiterst doordacht wagentje. De benzinetank zit onder de voorstoelen, waardoor er achterin meer ruimte is. De achterbank kan gemakkelijk omgeklapt worden voor veel meer ruimte. De Jazz is absoluut niet de goedkoopste auto in zijn segment, maar wel een van de hoogst gewaardeerde. In diverse onderzoeken komt dit doorwrochte autootje als beste uit de bus op het gebied van betrouwbaarheid, praktisch gemak, gebruikskosten en restwaarde.

honda-jazz-blue-front-side-green-rear-side-2008-775.jpg

Met de strengere milieuregels in aantocht blijft Honda zich ontwikkelen om auto’s schoner en zuiniger te maken. Honda is de eerste fabrikant die hybridetechnologie toepast in de jaren ’90. Meer dan 10 jaar later is Honda een van de weinige fabrikanten die maar liefst 3 hybrides in de prijslijsten heeft staan. De luxe Civic IMA (Integrated Motor Assist) is in Nederland een grote hit, mede door de gunstige bijtellingsregels. De Insight is aanzienlijk goedkoper, nauwelijks minder praktisch en bij de particuliere koper interessant. Zelfs de groene sportieve bestuurder komt aan zijn trekken met de CR-Z, de spirituele opvolger van de CR-X.

honda-hybrid-model-lineup-front-side-2011-775.jpg

Geheel volgens de trend heeft Honda zijn modellengamma aangepast aan de wensen van het land waar de auto verkocht wordt. Zo zijn er in Amerika picksups zoals de Ridgeline leverbaar en in Japan een rits aan superkleine Kei-Cars. Dit houdt in dat het in Nederland zeer overzichtelijk is. Het begint met de compacte Jazz, daarboven staat de Civic. Deze is verkrijgbaar als sedan en hatchback. Voor de crossover-liefhebbers is er de keuze uit de HR-V en CR-V. Ondanks de Japanse eigenschappen qua betrouwbaarheid en bouwkwaliteit komen deze auto’s zonder uitzondering uit het Engelse Swindon. Maar het is wel een Hondafabriek, dus ook hier draagt iedereen nog altijd de verplichte witte stofjas.