Merken

De Civic is de compacte middenklasser van Honda.

Vaak word de Volkswagen Golf gezien als de grondlegger van het C-Segment. Sterker nog, het wordt geregeld het Golf-segment genoemd. Nu was de Golf absoluut een auto die zijn stempel drukte op deze klasse, maar Honda was toch echt eerder met de Civic. De eerste generatie kwam halverwege 1972 op de markt. In eerste instantie in Amerika, later ook in de rest van de wereld. Met name in Amerika bleek de auto populair. In 1973 brak er een oliecrisis uit, waardoor kleine auto’s daar meer in trek kwamen. De Amerikaanse merken Chevrolet en Ford bewezen met de Vega en Pinto dat compacte auto’s construeren niet hun forte was. De Civic was veel moderner. Zo kon de auto uitgerust worden met FM-radio, airconditioning en waren schijfremmen vóór standaard.

honda-civic-grey-front-side-1974-775.jpg

De Civics volgden elkaar in rap tempo op. Normaliter gaat een model zo’n 7 tot 8 jaar mee, met rond de helft van die tijd een facelift. Bij Honda kwam de tweede generatie al in 1979. Deze was ietsjes groter en had sterkere motoren tot zijn beschikking. In 1983 stond de derde generatie al klaar, die met name opviel door zijn vierkante styling. De vierde generatie arriveerde in 1987 en leek weliswaar veel op de vorige, maar was iets gegroeid aan alle kanten. In 1992 zag de vijfde generatie al het levenslicht. Geheel volgend de trend was deze veel ronder qua styling.

honda-civic-generations-1978-1996-775.jpg

De zesde generatie van de Honda Civic mag gerust een wereldauto genoemd worden. De auto werd namelijk overal ter wereld in elkaar geschroefd en verkocht. Zo werd de auto gebouwd in Japan, Canada, Zuid-Afrika en Engeland. De meeste exemplaren die in Nederland verkocht werden, kwamen daar vandaan. De Civic was er in vele carrosserievarianten: een driedeurs hatchback, een vijfdeurs liftback, een vierdeurs sedan, een tweedeurs coupé en een stationwagon, AeroDeck genaamd. De Civic was alleen leverbaar met kleine viercilinder benzinemotoren. Vanwege Honda’s technisch vernuft leverden deze overigens meer dan voldoende vermogen.

honda-civic-ek-black-side-1995-775.jpg

Honda baarde opzien met de zevende iteratie van de Civic, want deze was compleet anders dan voorheen. Civics waren altijd erg laag, maar vanaf 2001 was de Civic vooral een stuk hoger en ruimer qua interieur. Dat werd nog eens extra bewerkstelligd door de plaatsing van de transmissie, deze bevond zich aan het dashboard in plaats van in de middentunnel. De vijfdeurs was qua looks iets boller (en duffer) dan de wat vlottere driedeurs. Voor de liefhebbers van sportieve auto’s kon de Civic nu ook als ‘Type-R’ geleverd worden. Dan kreeg je een K20A 2.0 viercilinder i-VTEC motor tot je beschikking, die zonder drukvulling 200 pk wist te leveren. In Nederland stond de Civic Coupé ook in de showrooms. Deze was eigenlijk voornamelijk bedoeld voor de Amerikaanse markt. In 2004 verschijnt de Civic sedan ook in Nederland, alleen de ‘IMA’ (Integrated Motor Assist, een hybride) is leverbaar.

honda-civic-three-door-green-front-side-yellow-rear-side-2001-775.jpg

De Civic is altijd een vrij bescheiden verschijning geweest. In sommige hoedanigheden zelfs een bijzonder saaie auto. Daar komt in 2005 resoluut verandering in. De nieuwe Honda Civic is namelijk compleet anders. Voor het eerst is er een verschil tussen de Europese Civic en de Japans/Amerikaanse Civic. In technisch opzicht is de Europese Civic gebaseerd op de Honda Jazz. Dat betekent dat de achteras-constructie van een simpeler opzet is, maar het ruimteaanbod een stukje groter. De Civic is er met een 1.4 (85 pk) of 1.8 (140 pk) op benzine, een 2.2 diesel van eigen makelij is ook leverbaar. In 2007 wordt de driedeurs Civic leverbaar, die allemaal ‘Type-S’ heten. Topmodel is de ‘Type-R’, ditmaal met 201 pk. Belangrijker nieuws voor Nederland is wederom een Civic Sedan, deze is wél gelijk aan de Japanse Civic en alleen verkrijgbaar als Hybrid. Vanwege de lage uitstoot (en lage bijtelling) is deze auto een hitje in Nederland.

honda-civic-fk-blue-front-side-2008-775.jpg

Eindelijk neemt Honda zijn tijd voor een nieuwe Civic, want pas in 2012 komt de negende generatie op de markt. Wederom maakt een Honda een verschil tussen de Amerikaans/Japanse en de Europese varianten. De Civic die wij in Nederland krijgen borduurt voort op de vorige generatie. Dus bijzondere styling en een eenvoudigere opzet qua onderstel. In 2014 wordt de gehele range voorzien van een facelift, tegelijkertijd wordt er een stationwagon variant aan het gamma toegevoegd, de Civic Tourer. In 2015 komt dan eindelijk de langverwachte Civic Type-R. Waar de vorige iets vermogen tekort leek te hebben, heeft deze Civic Type-R met 310 pk vermogen te over.

honda-civic-tourer-white-front-side-red-rear-side-2014-775.jpg

Met de tiende generatie vond Honda het welletjes en werd de Civic voor alle markten weer gelijk gemaakt. Er zijn drie carrosserievarianten: een vierdeurs sedan, een vijfdeurs hatchback en een driedeurs coupé. Alleen de eerste twee zijn in Nederland leverbaar. De Civic is wederom een stukje gegroeid, terwijl het gewicht juist iets afnam. In Nederland is de Civic te bestellen met een 1.0 driecilinder (100 pk) of 1.5 viercilinder (182 pk) . Wederom is er een topmodel in de vorm van een Type-R met maar liefst 320 pk. Deze auto vestigt diverse records in zijn klasse, op verschillende circuits wereldwijd. In 2018 kan men ook een 1.6 diesel met 120 pk bestellen.

honda-civic-type-model-range-2016-775.jpg