Merken

De ix35 en Tucson zijn compacte crossovers van Hyundai.

Aan het begin van dit millennium begon Hyundai met zijn inhaalslag op de Europese en Amerikaanse automarkt. De Hyundai Getz was de eerste fatsoenlijke Koreaanse hatchback en de tweede generatie Coupé kon zich goed staande houden ten opzichte van de Toyota Celica en Honda Prelude. Maar waar de Koreanen het beste scoorden was op het gebied van SUV’s. Dit was destijds een vrij exclusief segment. Er waren auto’s als de Porsche Cayenne en BMW X5, maar dat waren vrij prijzige auto’s. Hyundai was er destijds als de kippen bij met de Santa Fe. Dit leek op een terreinauto, maar was technisch nauw verwant aan de Hyundai Trajet (MPV) en Sonata (sedan).

hyundai-santa-fe-blue-front-side-2000-775.jpg

De Santa Fe was in Nederland een aardig succesje, zeker voor een nichemodel. Jaarlijks werden er meer dan 1.000 stuks van verkocht. Wereldwijd deed Hyundai ook goede zaken met de Santa Fe. Omdat succes uit te breiden kwam er een grotere en een kleinere SUV-achtige bij. De Terracan (vanaf 2002) was nog een ouderwetse terreinauto met ladderchassis en tussenbak, maar het compactere model, de Tucson, was technisch nauw verwant aan de Elantra.

hyundai-tucson-green-front-side-2004-775.jpg

De Hyundai Tucson werd geïntroduceerd in 2004. Omdat het in technisch opzicht gewoon een personenauto was, was de Tucson comfortabel, niet al te zwaar en voorzien van prima rij-eigenschappen. Aanvankelijk was de Tucson leverbaar met drie motoren: twee op benzine en een diesel. De instapper (2.0 CVVT met 140 pk) had standaard enkel voorwielaandrijving, de luxere uitvoeringen (DynamicVersion en StyleVersion) hadden vierwielaandrijving. De 2.7 V6 (163 pk) had standaard niet alleen vierwielaandrijving, maar ook een automatische transmissie. Bij diesel (112 pk) was een handbak mogelijk met voorwielaandrijving en vierwielaandrijving. Dat laatste was altijd het geval als de diesel gekoppeld was aan de automaat. Een jaar later komt er een sterkere diesel met 140 pk de gelederen versterken.

hyundai-tucson-grey-rear-side-2004-775.jpg

Het recept van een kleinere en betaalbaardere Santa Fe blijkt een schot in de roos. In het eerste jaar worden er meer dan 5.000 exemplaren van de Tucson op kenteken gezet. Dat aantal loopt elk jaar met zo’n 1.000 stuks achteruit naar 1.000 exemplaren in 2009. In de tussentijd zijn er meer concurrenten bijgekomen die een dergelijke auto in de aanbieding hebben. De Tucson werd in 2010 afgelost door de ix35. Op sommige markten bleef de naam Tucson behouden, overigens. De nieuwe Tuscon (ix35) werd ditmaal in Duitsland ontworpen door Cha Il-Hoei, onder leiding van oud-BMW topdesigner Thomas Buerkle.

hyundai-ix35-white-front-side-2010-775.jpg

Niet alleen het design was meer Europees, ook de leverbare motoren waren meer op de Europese leest geschoeid dan zijn voorganger. Zo bestond het motorenpalet louter uit viercilinders. De instapper was een 1.6 GDI (directe benzine-injectie) met 135 pk. Deze variant had altijd voorwielaandrijving en een handgeschakelde transmissie. Een stapje hoger op de ladder stond de 2.0 CVVT met 163 pk. Bij deze motor was elke combinatie mogelijk qua aandrijving en transmissie. Bij de diesels was er eenzelfde verdeling. De instap-diesel was een 1.7 CRDi met 116 pk en voorwielaandrijving waarbij je zelf moest schakelen. De volgende stap was een 2.0 CRDI met 136 pk, waarbij je de keuze had tussen 2WD en 4WD. De topper was dezelfde 2.0 CRDI, maar dan met ‘HP’-aanduiding. Deze had maar liefst 184 pk. Hierbij was de keuze tussen aandrijving en transmissie helemaal aan de klant.

hyundai-ix35-grey-rear-side-775.jpg

In 2013 werd de Hyundai iX35 minimaal gefacelift. Het front werd iets strak getrokken en er waren nieuwe velgen en kleuren leverbaar. In technisch opzicht veranderden er een paar kleine dingen. De 2.0 CVVT werd vervangen door een 2.0 GDI, met min of meer dezelfde prestaties bij een lager verbruik. De 2.0 CRDI diesels werden vooral schoner gemaakt met een brandstofreductie tot wel 12%. In het interieur maakte de ix35 een welkome stap voorwaarts. Het dashboard was opgetrokken uit fraaiere en hoogwaardigere materialen, hetzelfde geldt voor de stoelbekleding.

hyundai-ix35-facelift-blue-front-side-2013-775.jpg

Veel opzienbarender nieuws omtrent de ix35 was er in 2015. Toen werd de ix35 FCEV aan het gamma toegevoegd. Met deze auto was Hyundai de eerste fabrikant die een auto met brandstofcel op de markt heeft gebracht. De ix35 heeft een 136 pk sterke elektromotor onder de kap. Deze haalt zijn stroom uit een accupakket, die op zijn beurt weer wordt gevoed door de brandstofcel die energie opwekt via waterstof.

hyundai-ix35-fuell-cell-white-rear-side-2012-775.jpg

In 2015 staat de opvolger van de ix35 klaar, maar Hyundai grijpt nu toch weer terug naar de naam Tucson. Het uiterlijk van de Tucson is nu Europeser dan ooit. Qua motoren is de keuze ook afgestemd met de Europese consument in het achterhoofd, alhoewel de auto wereldwijd verkocht word. De 1.6 GDI is nog altijd de instap-benzinemotor. De 2.0 atmosferische benzinemotor is vervangen door een compacte, maar krachtigere 1.6 T-GDI turbomotor, goed voor maar liefst 177 pk. Voor het einde van 2018 staat er een facelift in de planning voor Hyundai’s crossover.

hyundai-tucson-blue-front-side-2015-775.jpg